Palveluasenne kohdallaan: Erään laiturin tarina

Ville MäkinenTämän viikon numeromme sisältää muhkean Rakentaminen ja koti -teeman, joka onkin enemmän kuin ajankohtainen. Asta-messut ovat ovella ja rakentamisbuumi näkyy kaikkialla.

Vaikka koronapandemia on kaikilla tavoin harvinaisen ikävä, on se tuonut tullessaan ainakin erilaisia inspiraatiota. Todella moni on syttynyt pandemian aikana ennennäkemättömään rakentamis-, remontointi-, sisustus ja pihatyöinnostukseen.

Tämä innostus on sitten näkynyt myös alan yrittäjillä positiivisena kiireenä. Toki liiallisella kiireellä on varjopuolensa, kun asiakkaille on voinut joskus joutua myymään ei oota.

Tilasimme viime keväänä mökillemme uuden kaksiosaisen laiturin. Ensimmäisenä puutavarakauppias harmitteli, kun laiturin materiaalit olivat saapuneet neljä kuukautta tavallista myöhemmin. Syynä tähän oli puute tarvittavasta puusta. Tämän vuoksi kauppias ei ollut ehtinyt koota laituriamme valmiiksi.

No koska puu on meille tuttu materiaali ja nikkarointitaitoakin on jonkin verran, saimme puut edullisemmin, kun suostuimme kokoamaan laiturin itse. Olihan siinä hommaa yhdeksi päiväksi, mutta hauskaa oli ja valmistakin syntyi.

Toki saimme tehdä laiturin vielä melkeinpä kokonaan toiseen kertaan, kun kesäkuun hurja Vieno-myrsky teki sille tepposet. Nyt kiinnityksiä ja painoja on laitettu sen verran lisää, että saapi tulla vaikka hurrikaani Längelmävedelle ja laituri kestää.

Koko laituriprojektista jäi kuitenkin mieleen puutavarakauppiaan aivan mahdottoman upea palvelualttius. Laiturin hinta tippui reilusti, materiaalit ja tarvikkeet olivat huippuluokkaa ja kaiken lisäksi saimme lähes kädestä pitäen opastuksen laiturin kokoamiseen. Sanoipa kauppias vielä saapuvansa itse apuun, jos ongelmia syntyy.

Tällainen palveluasenne tuntuu olevan varsin hienosti vallalla koko alalla. Pienasiakkaita palvellaan yhä paremmin ja auttavaisemmin. Ei ole ihme, että remontointi ja nikkarointi kiinnostaa, kun siitä tehdään helppoa ja kivaa.