Uskontojen uhrien tuen perustaja kehottaa puhumaan asiat halki – Irtaantuminen ja eroaminen eivät ole läpihuutojuttuja

Terttu Forsell istuu muuttolaatikoiden keskellä Ylöjärven kodissaan. Kuopioon paluunsa myötä Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n perustajan elämässä sulkeutuu moni-ilmeinen ympyrä. Savon sydämessä hän ja jo edesmennyt Pentti-puolisonsa rimpuilivat 1980-luvulla pois heille kahleiksi käyneestä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta eli mormoneista. Forsellilla on käsissään painotuore kirjanen 30 vuotta tukea uskontojen uhreille, minkä hän sanoo onnistuneesti kuvaavan UUT ry:n toimintaa.
Terttu Forsell teki pitkän päivätyön Julkujärven leirikeskuksen yrittäjänä Ylöjärvellä. Forsellilla oli keskeinen rooli Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n synnyssä ja vakiintumisessa. Viime viikolla Forsell sanoi näkemiin Ylöjärvelle, kun hän muutti Kuopioon.

Elämä kuljettaa uusille poluille. Terttu Forsellin aikajanalla päättyi viime viikon tiistaina 37 vuotta kestänyt Ylöjärvi-kausi. Forsell oli kutsunut lähtöviikollaan Ylöjärven evankelis-luterilaisen seurakunnan kirkkoherran Ulla Ruusukallion lähtiäiskahville.

– Halusin käydä loppu- ja palautekeskustelun paikallisseurakunnan paimenen kanssa. Tahdoin korostaa hänelle, että kaikki asiat on aina terveellistä puhua halki. Mielestäni seurakunnissakin on vielä paljon kitkettävää ja parannettavaa. Niissä eletään turhan yleisesti pelon ilmapiirissä, ja niissä vaiennetaan turhan herkästi rehti mielipiteiden vaihto, Forsell sanoo.

Muuttolaatikot ovat säntillisessä ojennuksessa odottamassa muuttomiehiä. Forsell on pakannut yhteen pakasiinsa Hyvän Sanoman kyyhkysen, jonka hänelle myönsi taannoin Ylöjärven edellinen kirkkoherra Kimmo Reinikainen.

– Minulla on ollut oma paikkani ylöjärveläisten keskuudessa kirkon mäellä. Erityisesti muistan lämmöllä Tähkäpäät-eläkeläiskeholaisia, joiden kanssa olin vuosikausia. Toimintaa on ilmentänyt kaikki vuodet tarttuva ilo. Lasiveistos symbolisoi minulle Ylöjärven vuosikymmeniäni, Forsell toteaa.

Forsellin lapset ja lastenlapset asuvat Kuopion seudulla.

– He vetosivat minuun, että palaisin Kallaveden kaupunkiin. Uusi koti löytyi hyvin nopeasti. Uskonpa, että siellä on vielä vanhoja ystäviäkin ja tuttuja, hän miettii.

Forsell on lähtöisin Anttolasta Etelä-Savosta.

Tavaramerkkinä suorasanaisuus

Terttu Forsell tunnetaan sanavalmiudestaan, suorapuheisuudestaan sekä aurinkoisuudestaan. Hänet muistetaan pitkin Suomea armoitettuna luennoitsijana. Matkasaarnaajaa on haluttu kuulla nimenomaan uskontojen uhrien keskuudessa.

Forsell on lukenut tarkasti Erno Vanhalan kirjoittaman teoksen 30 vuotta tukea uskontojen uhreille – Kertomuksia ja havaintoja Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n synnystä nykypäivään.

– Minä ja jo edesmennyt Pentti-mieheni emme olisi voineet kuvitellakaan toiminnan alkumetreillä, miten pitkäikäinen ja tärkeä yhdistyksestä tuleekaan. Se syntyi kovaan tarpeeseen, eikä sen välttämättömyys ole mihinkään kadonnut, Forsell päättelee.

Forsell arvelee, ettei rakkauden kaksoiskäskyä eletä todeksi kovinkaan monen hengellisen yhteisön arjessa.

– Olen varma, että mikkeliläisen evankelis-luterilaisen papin minulle nuorena aikuisena ollessani heittämät sanat olisivat nykyään heti iltalehtien lööpeissä ja etusivuilla. Olimme vielä susipari, kun pastori huusi ”sinä olet huora”. Tapahtuma erkaannutti meidät kirkon helmoista, hän kertoo.

– Muutimme Mikkelistä Kuopioon, jossa sitten kohdallemme sattui kaksi hyväkäytöksistä ja sanomassaan vakuuttavaa nuorta miestä. Kiinnostuimme mormoneista, ja lopulta olimme yhteisössä mukana. Sitä kesti 14 vuotta, kunnes koko karmeus paljastui. Irtaantuminen ja eroaminen eivät todellakaan olleet läpihuutojuttuja.

Forsell muistaa edelleen evankelis-luterilaisen papin sanat ja mormonikirkon vuoristoradan, mutta hän iloitsee, etteivät ne ole sulkeneet hänen suutaan, eivätkä vanginneet pelon lohduttomaan maailmaan.

– Tiedotusvälineillä on suuri merkitys. Niissä asiat tulevat julkisiksi ja läpinäkyviksi, hän kiittää.

Toimittaja Tuomo Talvi teki Forselleista jutun Kansanradioon. Sitä Terttu Forsell pitää todellisena tulpan poistajana, minkä jälkeen ihmiset rohkaisivat mielensä ja tulivat peloitta kokemuksineen julkisuuteen.

– Sanomalehdet, kärjessä Helsingin Sanomat, kiinnostuivat aiheesta. Suuri yleisö löysi haastatteluista kosketuspintaa, ja eri uskontojen uhrit oivalsivat, etteivät he ole kokemustensa ja kipujensa kanssa yksin. Huomionarvoista on, että ihmisten oireilut ja pahaolo juontuvat hyvin samanlaisista tuntemuksista, Forsell korostaa.

Forsell vannoo vertaistuen nimeen. Hänen mukaansa samanlaisen kiirastulen kokeneet ymmärtävät toinen toistaan.

– Uskonnon uhreja on aina ja kaikkialla. Työ ei lopu koskaan. Toiminnalla on tärkeä rooli myös ennaltaehkäisyssä, hän teroittaa.

”Uskonto saa arvostella”

– Ihmettelen kerta toisensa jälkeen, miten vaikeaa asioiden halki puhuminen on edelleenkin hengellisissä, uskonnollisissa sekä kirkollisissa yhteisöissä. Jäävuoret eivät paksuuntuisi, eivätkä ongelmat paisuisi hallitsemattomiksi möykyiksi, jos ilmapiiri olisi terve, tukisi avoimuutta ja kannustaisi nostamaan esille mieltä askarruttavat asiat. Sanoja ja puhetta maailmassa kyllä riittää, mutta tässä yhteydessä ei, Terttu Forsell kummastelee.

Forsell on havainnut lukuisia kertoja, etteivät ihmiset uskalla arvostella uskontoja eivätkä kirkkokuntia, vaikka heillä olisikin kritiikkiin painavat perustelut.

– Hiljaisuus juontaa tavallisesti juurensa pelkoon, koettuun pelotteluun, hän herättelee.

”Minulla on lapsenusko”

Terttu Forsell iloitsee, että hänen lapsuudenkotinsa perintönä saama lapsenusko on kantanut häntä koko 79-vuotisen ja monivaiheisen elämän ajan.

– Maaseudulla elämänpiiri oli hyvin sidottu luontoon ja kaikkeen mitä siinä on. Hengellisissäkin asioissa vallitsee terve maalaisjärki. Kokemus turvallisuudesta on ravitseva eväs, hän kokee.

Forsell viihtyi hyvin Julkujärven leirikeskuksen yrittäjä-emäntänä. Tuona ajanjaksona hän koko työnsä monella tavalla merkitykselliseksi. Forsellien avioliitto oli rakkauden täyttämä. Tertun osana oli olla seitsemän vuotta omaishoitajana, kunnes Pentti pääsi tuonilmaisiin.

Forsell sanoo oppineensa elämäntaipaleellaan kantapään kautta, mitä hänen isänsä opetus ”totuuden puhuja ei saa yösijaa” tarkoittaa.

– Kun teimme työtämme uskontojen uhrien hyväksi, meille lähetettiin viestiä ”teidät pitäisi ampua”. Olemme saaneet osamme törkypostista. Totuuden nimissä on sanottava, että uskontojen uhreilta, avun saaneilta ja kuulluksi tulleilta sadellut myönteinen palaute on enemmistönä.