K-Supermarket Linkkiin suomalaista ja virolaista osaamista – Henkilökunta ja asiakkaat yhdessä luovat ruokakaupan yhteisöllisyyden

Ylöjärveläisen K-Supermarket Linkin uusina kauppiaina maaliskuun puolessa välissä aloittavat Tia ja Mikk Põdramägi paiskivat töitä yhteisöllisyyden ja tunnelmallisuuden juurruttamiseksi omaan kauppaansa. Heidän molempien intohimona on korkeatasoinen kotiruoka. Kauppiasperheessä yhdistyy rakkaus niin suomalaiseen kuin virolaiseen ruokakulttuuriin. Põdramägit tekevät kaikkensa, jotta lähellä tuotettu ja valmistettu ruoka pääsee kuluttajien käsien ulottuville heidän valikoimassaan.
Tia ja Mikk Põdramäki arvostavat henkilökuntaansa. Kauppiaspariskunnan mielestä ruokakauppa tarvitsee yhteisöllisyyttä. Se syntyy kauppiaiden, työntekijöiden ja asiakkaiden yhteistyön hedelmänä. Tia ja Mikk ottavat Soppeenmäessä olevan K-Supermarket Linkin haltuunsa maaliskuun puolessa välissä.

Tia ja Mikk Põdramägi ovat pitäneet K-Market Ruokapalettia vajaat kahdeksan vuotta Mäntän keskustassa Ylä-Pirkanmaalla. Heidän kauppaperheeseensä kuuluvat lisäksi lähikyläkaupat Mustalahdessa ja Länsi-Koskelassa. Maaliskuun puolessa välissä Põdramägit isännöivät Soppeenmäessä olevaa K-Supermarket Linkkiä sekä Vuorentaustassa olevaa K-Marketia.

Mänttä-Vilppula-vuosiaan Põdramägit arvostavat suuresti. Taiteestaan, teollisuudestaan sekä maaseudustaan kuuluisa kaupunki on tarjonnut kiitettävästi haasteita ja mahdollisuuksia monipuolisen ja laadukkaan ruokakaupan pitämisessä.

Tampereen kaupunkiseudulla oleva K-Supermarket Linkki sekä K-Market Vuorentausta heittävät Põdramägeille uudenlaisen ja kiehtovan työtilaisuuden. Kauppiaspariskunta palaa innosta päästä aloittamaan Ylöjärven kasvukaupungissa.

Ylöjärven seutu on entuudestaan tuttu Tia Põdramägille, sillä hän on kauppias Ari Ruissalon kasvatteja. Ruissalon Länsiportti oli Põdramägin yliopisto.

– Toimin taannoin Elosen leipäkonsulenttina Pirkanmaalla. Tuona aikana kauppiaat ja kaupat tulivat tutuiksi, hän lisää.

”Tämä on minun ammattini”

Tia Põdramägi muistaa ajan ja paikan, jolloin hän tiesi, että ruokakauppa on hänen toivetyöpaikkansa. Hän on hyvin kiitollinen, että työnantajana oli kehitysintoinen kauppias ja työpaikkana aikaansa seuraava varsin suurikokoinen ruokakauppa. Põdramägin ura alkoi ureta vuoden 2013 elokuussa.

– Varsin nopeasti kiinnostuin ammattitaitoni kehittämisestä. Aloitin kaupan esimiestutkinnon suorittamisen. Sen valmistuttua hakeuduin kauppiasvalmennukseen. Mielestäni työ ja sen ohessa opiskeleminen sopivat minulle hyvin. Arki oli mielekästä, ja opinnot konkretisoivat päivittäin elämänpiiriini tulleita asioita. Työnantajani oli kannustava ja vaativa valmentaja, hän arvostaa.

Virolaissyntyinen Mikk Põdramägi pitää ruokakaupan hektisyydestä ja monipuolisuudesta. Hän on koulutukseltaan liikunnanopettaja.

– Toimin opettajana Tallinnan naapuripaikkakunnalla Sakussa. Minulla on ollut lisäansioina erilaisia liiketoimia. Ruokakauppiaana työskenteleminen on palkitsevan vaihtelevaa. Omassa elämässäni olen edelleen ahkera liikkuja ja kuntoilija. Tykkään ohjata lapsia. Olen toiminut koripallovalmentajana. Lentopallo, lasketteleminen ja hiihtäminen ovat lajejani, hän listaa.

”Jokaisesta neliöstä tehot irti”

– Ruokakauppa elää koko ajan kehityksen ja kasvun aikaa, Tia ja Mikk Põdramägi kiteyttävät.

Kauppiaspariskunta sanoo, että ruoka on suurennuslasin alla niin kaupan ammattilaisilla kuin valveutuneilla kuluttajilla. Molemmat osapuolet haastavat ja kirittävät toisiaan, mikä näkyy alati laajentuvana ja uudistuvana tarjontana.

Põdramägit huomauttavat, että ruokakaupan voimakas eteenpäin meno näkyy K-Market Ruokapaletin myymälässä siinä, että kaikki tilat ovat hyötykäytössä.

– Otamme jokaisesta neliöstä täydet tehot irti, he tarkentavat.

Põdramägit korostavat, että ruokakauppa on luomus ja kokonaisuus, johon vaikuttavat niin kauppiaat henkilökuntineen kuin laaja asiakkaiden kirjo.

– Inspiroituminen onkin parasta palkkaa arjen ahertamisesta. Kaupan vetovoima kumpuaa yhteisöllisyydestä, joka voimistuu avoimesta ja rakentavasta vuoropuhelusta. Kauppa on myös kodikas kohtaamispaikka, he miettivät.

Põdramägit toteavat, että esimerkiksi lähiruoan kasvava suosio vahvistaa paikallista me-henkeä. Heidän mukaansa muiden muassa kesäpaikkakuntalaiset ja paikkakunnalla vierailevat ihmiset ovat isosti kiinnostuneita tuotevaihtoehdoista, joita ei taatusti muualta löydy. Tällaisia ovat muun muassa Yrjölän hunaja ja Rauhalammin mansikat.

”Kotona kokataan ahkerasti”

K-Supermarket Linkkiin tuli suomalaista ja virolaista osaamista.

Suomalainen sanonta, jonka mukaan suutarin lapsilla ei ole kenkiä, ei pidä paikkaansa Tia ja Mikk Põdramägien perhe-elämässä. Molemmat vanhemmat viihtyvät hellan ja uunin äärellä sekä kokkaavat mielellään erilaisia ruokia. Tian ja Mikkin arjessa yhdistyvät suomalaisen ja virolaisen ruokakulttuurin parhaat puolet. Kumpaisenkin maan perinteet ovat omintakeisia.

– Nykyään muutos ja kansainvälisyys ovat läsnä niin suomalaisessa kuin virolaisessakin ruokatraditiossa. Monipuolisuus on hyväksi. Ihmiset kokeilevat rohkeasti uusia ruokatrendejä. He myös arvostavat paikallisuutta ja perinteitä. Myönteistä on, että raaka-aineiden alkuperä ja laatu painavat monen kuluttajan vaa’assa, he kiittelevät.

Mikk tietää, että Virossa lähiruokakulttuuri suorastaan kukoistaa. Hän pitää täysin mahdollisena, että jonakin päivänä K-Supermarket Linkissä voi olla virolaisia tuotteita. Niiden tuoteselosteiden on toki oltava suomenkielisiä.

”Henkilökunta tärkeässä roolissa”

Mänttäläisessä K-Market Ruokapaletissa on normaalina keskiviikkona reipas pörinä. Asiakasvirta on tasainen ja runsas. Kaupan henkilökunta ahkeroi eri tehtävissään. Tia ja Mikk Põdramägi korostavat, että koko kaupan toimivuus lepää henkilökunnan harteilla.

– Meillä on täällä sitoutuneita ammattilaisia. Hiljan saattelimme yhden konkarimyyjän ansaitsemilleen eläkepäiville. Työntekijöillämme on pitkät urat. Heillä on vankka paikallistuntemus. Yhteishenki on raudanlujaa ja sydämellistä, he kuvailevat.

Põdramägit pitävät kunnia-asianaan, että reissatessaan he käyvät mahdollisimman monessa ruokakaupassa. Niistä he poimivat hyviä, toteutuskelpoisia ideoita.

– Olemme kiitollisia siitä, että K-ryhmässä kauppiaat voivat tehdä myymälöistään hyvinkin omanäköisiä ja erilaisia.