Tämän Ylöjärven Uutisten numeron teemana on Omasta maasta. Teema tehdään yhteistyössä Suomen Paikallismediat Oy:n kanssa, joten sama teema näkyy tällä viikolla paikallislehdissä ympäri Suomen. Toki teema on lehdissä paikallistettu eli Ylöjärvellä kerromme, mitä ylöjärveläisestä maaperästä tulee. Kerromme perimmäisestä paikallisuudesta kumpuavasta osaamisesta ja tuotannosta.
Tästä osaamisesta ja sen vankalle pohjalle perustetuista yrityksistä ja innovaatioista voisi kirjoittaa paksun kirjan. Mutta jokaisella yrityksellä on myös oma tarinansa, josta voisi kirjoittaa. Esimerkillisesti Tampereen Kovakivi laittoi oman historiansa kansiin. Saman tempun voisi tehdä moni muukin ylöjärveläinen yritys tai vaikkapa maatila.
Tarinalla on valtava voima ja siksi sellainen kannattaa kertoa. Mikään ei ole kiinnostavampaa kuin lukea, mistä kaikki on saanut alkunsa ja miten tähän päivään on tultu. Unohtamatta tulevaisuuden visioita.
Tarina on myös mitä parhain markkinointivaltti. Suomalaisten suuryritysten tarinat on tehty moneen kertaan tunnetuiksi, mutta myös pienemmillä yrityksillä on tarina, joka kannattaa kertoa.
Ja tarinoita syntyy koko ajan lisää. Taatusti muutaman vuoden päästä jokunen ylöjärveläinenkin yritys voi kertoa, miten selätti korona-ajan ongelmat ja lähti uuteen nousuun. Yleensä menestyvien yritysten taustalta löytyykin ylitettyjä ongelmia, joista on saatu lisää voimaa tekemiseen. On menty vaikeuksien kautta voittoon.
Menestyäkseen tarvitaan siis kovin usein sinnikkyyttä ja uskallusta, ja elämme aikaa, jolloin näitä ominaisuuksia mitataan. Historia on osoittanut, että Ylöjärveltä löytyy osaamista ja työtä pelkäämätöntä asennetta ihan omasta maasta.