Veittijärvellä opettava Paavo Salmio palkittiin innokkaana opettajana – Hänen johdollaan jokainen ylöjärveläinen vitosluokkalainen oppii ohjelmoimaan robotteja

Veittijärvellä työskentelevä luokanopettaja Paavo Salmio on palkittu innostavasta tavastaan opettaa robotiikkataitoja ylöjärveläisille vitosluokkalaisille.
Paavo Salmio on opettanut robotiikkaa vitosluokkalaisille nyt kolme vuotta. (Kuva: Paavo Salmion kuva-albumi)

Vuoden Innokas2020- tittelin myönsi Salmiolle valtakunnallinen Innokas-verkosto, joka ohjaa kouluja luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologian avulla.

Salmio onkin tunnettu Ylöjärvellä teknologiataidoistaan, sillä oman koulunsa Veittijärven lisäksi hän kiertää kaikissa Ylöjärven alakouluissa opettamassa robotiikkaa vitosluokkalaisille.

– Joka torstai menen eri koululle ja vietän siellä yhden päivän opettaen robotiikkaa. Mukanani on 12 robottia ja muuta välineistöä, Salmio kertoo.

Robotiikkakisat siirrettiin syksylle

Salmio sanoo, että robotiikkatunneilla oppilaat oppivat muun muassa ohjelmoimaan robotteja siten, että niille annetaan erilaisia käskyjä.

– Ihan ensin tutustumme robotteihin ja siihen, miten ne toimivat: missä tieto kulkee, millaisia sensoreita siellä on ja miten se saa tietoa ja tuo sitä laitteelle.

– Sitten käymme läpi perustoimintoja ja opettelemme käskyjen tekemistä.  Oppilaat pääsevät suorittamaan tehtäviä omaan tahtiinsa ja oppivat, ettei ole vain yhtä tapaa asioiden tekemiseen.

Salmio on lanseerannut myös koulujen väliset robotiikkakisat, jotka käytiin viime vuonna urheilutalolla. Tänä keväänä kisoja ei luonnollisesti päästy järjestämään, joten ne siirrettiin tulevalle syksylle. Videon viime vuoden kisoista pääset katsomaan alta.

Oppilaista löytyy päteviä ohjelmoijia

Mutta mitä hyötyä robotiikan opetuksesta on? Salmion mukaan vaikka mitä.

– Tässä opitaan monia tärkeitä tulevaisuudentaitoja. Tämä antaa oppilaille hyvät valmiudet esimerkiksi ohjelmointiin. He saavat käsityksen, mitä ohjelmoinnilla voidaan tehdä ja millaisia mahdollisuuksia se avaa. Robotiikka kehittää myös ongelmanratkaisutaitoja. Esimerkiksi monissa arkisissa asioissa, vaikkapa uusissa autoissa, käytetään samantyyppistä teknologiaa.

Salmio kertoo, että robotiikka tuo myös onnistumisen tunteita sellaisille oppilaille, jotka eivät välttämättä pääse tuomaan taitojaan esille muissa oppiaineissa.

– Ryhmissä on oppilaita, jotka harrastavat tällaista vapaa-ajallaan. He ovat päteviä kavereita ja pääsevät laitteiden kanssa pitkälle. He toimivatkin tunneilla apuopettajinani.

Lue myös: Metsäkylässä puhelimet pannaan säilytyslaatikkoon oppituntien ajaksi – Osa haukkuu natsisysteemiksi, joka kuitenkin parantaa keskittymistä

Lego Mindstorms -robotti on monipuolinen laite, joka tarjoaa ohjelmoijalle paljon mahdollisuuksia. Robotin voi koodata noutamaan vaikkapa tavaroita. (arkistokuva)

Oppilaiden mielipide robotiikasta: peukku ylöspäin

Salmio on opettanut vitosluokkalaisille robotiikkaa nyt kolme vuotta. Robotiikka ei ole varsinainen oppiaine, vaan innostus opetukseen on lähtenyt hänen omasta mielenkiinnostaan ja harrastuneisuudestaan.

– Mutta ei se ole pelkkää huvitusta, vaan etenemme ihan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Ylöjärven kaupunki on mahdollistanut robotiikkaopetuksen siten, että se on järjestänyt sille riittävän tuntimäärän joka viikko.

– Tärkeää on myös se, että samalla opetettavan ryhmän oma opettaja saa lisää tietoja ja taitoja robotiikasta. Robotit jätetäänkin ryhmän käyttöön aina viikoksi, jotta oppilaat voivat jatkaa niiden käyttöä itsenäisesti. Tällä mallilla pystymme myös lisäämään opetuksen tasa-arvoisuutta. Jokainen viidesluokkalainen Ylöjärvellä saa mahdollisuuden opiskella näitä asioita riippumatta siitä, millä koululla he ovat.

Salmio sanoo olevansa melko vakuuttunut siitä, että robotiikkatunnit ovat oppilaiden keskuudessa odotettuja.

– Kun olen kysynyt, että mitä he tykkäävät, niin pääasiassa he ovat olleet peukku ylöspäin. Luulen, että robotiikkatunnit eroavat normaalista koulunkäynnistä hyvällä tavalla, kun koulupäivä on vähän erilainen.

Lue myös: Vitosluokkalaiset taistelivat koulujen välisissä robotiikkakisoissa – Oppilaiden joukosta löytyy oikeita koodausvelhoja

Onko oppiminen tehokkaampaa VR-laseilla? Syksyllä kouluissa aletaan opiskella virtuaalitodellisuuksien avulla