Millainen on huippuunsa varustettu tiepalveluauto? Hinauspalveluyrittäjä Heikki Rantalaiho toi Pirkanmaalle ”autoambulanssin”

Suomen nykyaikaisin tiepalveluauto löytyy Pirkanmaalta. H24:n yrittäjä Heikki Rantalaiho muistuttaa, että autoilijan päätoive on saada menopelinsä kuntoon tienpäällä, jotta hänen reissunsa voi jatkua. Hinauspalveluyrittäjä investoi moderniin kalustoon; pian vastaava autojen ambulanssi palvelee myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Suomen nykyaikaisin tiepalveluauto löytyy Pirkanmaalta. H24:n yrittäjä Heikki Rantalaiho muistuttaa, että autoilijan päätoive on saada menopelinsä kuntoon tienpäällä, jotta hänen reissunsa voi jatkua. Hinauspalveluyrittäjä investoi moderniin kalustoon; pian vastaava autojen ambulanssi palvelee myös Satakunnassa, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Pirkanmaan teillä autonsa kanssa pulaan joutuvilla on tästä viikosta lähtien tarjolla Suomessa huippuunsa varustettu tiepalveluauto. Hinauspalveluyrittäjä Heikki Rantalaihon mukaan suuri osa matkanteon keskeyttävistä ongelmista ja vioista pystytään hoitamaan paikan päällä. Monipalvelusta hyötyy eniten autoilija, joka pääsee jatkamaan eteenpäin. Hintavat hinaukset, turhat seisontapäivät, varaosien odotukset sekä odotukset huoltoon tai korjaukseen vähenevät merkittävästi.

Hinauspalveluyrittäjä Heikki Rantalaiho sanoo, ettei huippuunsa kehitetylle ja korkeasti varustetulle monitoimiautolle ole vielä keksitty parasta mahdollista nimeä. Toimialalla puhutaan nyt tiepalveluautosta. Tiepalveluauto erottuu teillä kokonsa puolesta. Se on lähes seitsemän metriä pitkä ja vajaat kolme metriä korkea – pakettiautona siis suurimmasta päästä mitä saatavilla on.

Rantalaihon hinausyritykset ovat Tiepalvelun hinausyrityskumppaneita.

Rantalaiho sai kimmokkeen eurollisestikin mittaviin tiepalveluautoinvestointeihinsa Brysselissä, jossa suomalaisyrittäjä tutustui toimialansa moderniin tekniikkaan sekä kalustoon. Belgiassa hinauspalveluyritykset ovat erittäin spesialisoituneita.

– Belgia on pinta-alaltaan vain murto-osa Suomesta, mutta Euroopan sydämessä on monin verroin enemmän autoilijoita uusine autoineen, hän vertailee.

Rantalaiholla on hinausyritykset viidessä maakunnassa. Hän toimii Pirkanmaan lisäksi Satakunnassa, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa. Yrittäjän ensimmäinen, joka on samalla koko Suomessa toinen, uuden sukupolven tiepalveluauto on otettu juuri tuliteränä käyttöön Pirkanmaalla, jossa se palvelee kaikkien 23 kunnan alueella.

Korpilahtelaisyrittäjä Rantalaiho jalkautui Pirkanmaalle ja Satakuntaan ostamalla perinteikkään ylöjärveläisen Ruuskanen yhtiöt Oy:n.

Rantalaihon hinauspalvelubisnes mahtuu toimialan TOP viiden kärkeen maassamme. Yrityksien markkinointinimenä on H24. Viidessä maakunnassa partioi parikymmentä hinausautoa.

– Investointiohjelmassani on täyden kattauksen tiepalveluauton hankkiminen jokaiseen maakuntaan, jossa minulla on toimintaa.

Rantalaiho halusi kasvattaa liiketoimintaansa Suomen väestökeskittymään Pirkanmaalle.

– Uutta kasvua ja reviiriä pystyy nykyoloissa hankkimaan jouhevasti yrityskauppojen avulla.

– Toki palveluja tarvitaan kaikkialla Suomessa, vaikka maakuntien väestörakenteet muuttuvat hyvin nopealla tempolla. Esimerkiksi matkailu vaikuttaa siihen, että kysyntää on etenkin lomakausien aikana. Hinauspalveluja tarvitaan aina ja kaikkialla.

Uutta ajattelua

Vuosikymmenen autonvuokrausalalla ja kymmenen viime vuotta hinauspalveluyrittäjänä toiminut Heikki Rantalaiho korostaa toimialan elävän voimakasta kehityskautta.

– Koko ajatusmaailma muuttuu radikaalisti. Nykyään palvelun ydin ei ole enää rikkoutuneen auton hinaaminen pois tien poskesta. Palvelun kärkenä on asiakkaan auttaminen mahdollisimman ripeästi ja tehokkaasti tapahtumapaikalla. Tavoitteena on, että matkanteko jatkuisi sujuvasti, hän kuvailee.

Rantalaihon mukaan monipuolisesta palvelusta hyötyvät kaikki osapuolet.

– Autoilijalle tärkeintä on, että hän pääsee jatkamaan turvallisesti taivaltaan.

– Taloudellinen näkökulma on ratkaiseva aikana, jolloin kaikkien tekemisten hiilijalanjälki lasketaan. Auton omistajan lisäksi vakuutusyhtiöt säästävät. Tarpeettomat hinaukset karsiutuvat. Autojen seisontapäivät minimoituvat. Korvaavia ajoneuvoja tarvitaan vähemmän.

Väärän polttoaineen tankkaaminen on hyvin yleistä. Nykyaikaisessa tiepalveluautossa on alipaineella toimiva ja pumpulla varustettu kone, jolla auton tankki saadaan nopeasti tyhyjäksi ja puhdistetuksi. Tiepalveluauto tuo mukanaan oikeanlaista polttoainetta, jotta matka voi jatkua. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Väärän polttoaineen tankkaaminen on hyvin yleistä. Nykyaikaisessa tiepalveluautossa on alipaineella toimiva ja pumpulla varustettu kone, jolla auton tankki saadaan nopeasti tyhyjäksi ja puhdistetuksi. Tiepalveluauto tuo mukanaan oikeanlaista polttoainetta, jotta matka voi jatkua. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Varustelun ja tilan ihme

Tiepalveluautossa on huoltamo ja korjaamo. Heikki Rantalaiho korostaa lisäksi yhteistyökumppaneiden tärkeyttä. Niitä ovat muun muassa rengaskaupat.

Rantalaihon mukaan tiepalveluauton ydin on vikadiagnostiikka. Autojen sähköjärjestelmät ovat erittäin pitkälle kehiteltyjä.

– Hyvin yleistä on, että keli- ja säävaihtelut vaikuttavat esimerkiksi rengaspaineisiin. Tällöin merkkivalo syttyy. Vastaavanlaisia tilanteita on autojen muiden hienouksien, eri järjestelmien suhteen. Vikapolun oikea-aikainen selvittäminen on tärkeää, etteivät ne ala kasata vikojen rypästä.

– Jos vikadiagnostiikan avulla pystytään vakuuttumaan, että autolla ajaminen on turvallista, eikä tilanne vaadi välittömiä toimenpiteitä, asiakas pystyy tekemään reissunsa ja viemään sitten autonsa huoltoon tai korjaamoon kertoen suoraan vian.

Tiepalveluautossa on renkaanvaihto- ja renkaantasapainotuskoneet. Rengasrikot ovat tuiki tavallisia. Pattitilanteet syntyvät siitä, etteivät autoilijat muista tarkastaa renkaiden kuntoa vaan ajavat ne loppuun. Rengaspaineiden heittely on monen rengasrikon aiheuttaja. Paineisiin vaikuttavat muun muassa sääolosuhteet sekä renkaiden päälle kertyvä paino. Monesti kesämökille tai Lappiin matkaavat perheet pakkaavat autonsa täyteen huolehtimatta oikeista rengaspaineista. Nykyautoissa ei ole enää vararenkaita.

– Rengasvaurion yhteydessä haastattelemme pulaan joutuneen autoilijan. Selvitämme, mikä on viisain ratkaisu ongelmaan. Meillä on itsellämme rengastarvikkeita. Palvelukonseptimme on viety niin pitkälle, että saamme koko vuorokauden ajan rengasliikkeiltä asiakkaan haluamat ja tarvitsemat renkaat mukaan, Rantalaiho kertoo.

Väärin tankkaukset ovat viikoittaisia. Monessa perheessä on useampia autoja. Tiettyä autoa harvakseltaan ajava voi tankata vahingossa väärällä polttoaineella. Tiepalveluautoon asennetulla, alipaineella toimivalla ja pumpulla varustetulla koneella tankki saadaan helposti tyhjennettyä ja puhdistettua. Mukana tuodaan oikeaa polttoainetta.

Auton ovien lukkiutuminen ja avainten jääminen sisälle on hyvin yleistä. Tiepalveluautossa on kattava ovenavausvälineistö.

Talven saapuessa monen autoilijan matka tyssää akkuun. Siitä loppuu tai häviää virta. Tiepalveluauton varustukseen kuuluvat latausvälineet. Myös kokonaan uuden akun asentaminen on mahdollista.

– Autossa on aina valikoima jarrunesteitä ja öljyjä sekä muita pientarvikkeita, kuten polttimoita.

Rantalaiho sanoo monipalveluisen auton varustuksen kehittyneen arjen tilanteiden opettamana.

Tiepalvelutojen kuljettajilta edellytetään varsin syvää autoalan tuntemusta. Rekrytoinnissa pääpaino on autokorjaamoalan osaajissa.

– Luonnollisesti tällaisen auton kuljettajan on oltava käsistään kätevä ja ongelmia ketterästi ratkaiseva. Oman haasteensa työhön tuovat rajulla vauhdilla kehittyvät autot. Nyt kovassa nosteessa olevat sähköautot ovat täysin oma lukunsa.

– Vahinkoja sattuu kaikenlaisille autoille.

Rantalaihon modernin tiepalveluauton tunnistaa neljästä hahmosta: Emmasta, Ruuskasesta, Janatuisesta sekä Kolehmaisesta. Niillä kaikilla on oma erikoisosaamisensa.

– Kunpa niistä kaikista hahmoista tulisi yhtä tunnettuja kuin Disneyn hahmot, yrittäjä toivoo.

MATTI PULKKINEN

Uusien autojen varustuksissa ei ole enää vararengasta. Rengasrikot ovat tuikitavallisia. Ne johtuvat tavallisesti rengaspaineiden heittelyistä tai loppuun ajetuista renkaista. Tiepalveluautossa on niin renkaanvaihto- kuin renkaantasapainotuskone. H24:n yrittäjä Heikki Rantalaihon mukaan palvelu on kehitetty niin pitkälle, että hänen yrityksensä tuovat vahinkopaikalle autoilijan toivoman rengasmallin. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Uusien autojen varustuksissa ei ole enää vararengasta. Rengasrikot ovat tuikitavallisia. Ne johtuvat tavallisesti rengaspaineiden heittelyistä tai loppuun ajetuista renkaista. Tiepalveluautossa on niin renkaanvaihto- kuin renkaantasapainotuskone. H24:n yrittäjä Heikki Rantalaihon mukaan palvelu on kehitetty niin pitkälle, että hänen yrityksensä tuovat vahinkopaikalle autoilijan toivoman rengasmallin. (Kuva: Matti Pulkkinen)