Kesäkurulainen, tarvitsetko jalkahoitoa? – Kauan kaivattu palveluhakemisto on nyt netissä

Etenkin Kurun kesäasukkaiden pitkään kaipaama palveluhakemisto valmistui keväällä. Kattava paketti kurulaisia palveluita löytyy nyt netistä Ylöjärven kaupungin sekä Ylöjärven yrityspalvelut Oy:n verkkosivuilta.
Aikuisopiskelija Narumon Nevala kokosi työssäoppimisjaksollaan uuteen Kurun palveluhakemistoon yli sadan palveluntuottajan yhteystiedot.

Bioenergiahoitoa, tunnevyöhyketerapiaa, verisuoniterapiaa, fysioterapiaa, akupunktiota, ravintovalmennusta… Kurun palveluhakemistoon tietoja keränneen Narumon Nevalan mielestä yllättävintä on ollut pienen paikkakunnan hyvinvointipalveluiden laaja kirjo ja tarjonta.

– Oli mahtavaa selvittää, mitä kaikkia palveluita Kurussa tuotetaan. Olen asunut Suomessa vuodesta 2008, mutta opin tässä projektissa tosi paljon suomalaisesta kulttuurista ja siitä, millaisia palveluita täällä on tarjolla. Opin myös ison joukon uusia sanoja kuvaamaan erilaisia palveluita. thaimaalaissyntyinen Nevala iloitsee.

Eveliina Maajaakkolan yritys Hop2Fit tarjoaa personal training -palveluita ja ravintovalmennusta. Kesäaikaan Maajaakkola vetää muun muassa torstai-iltojen kahvakuulatreenejä Kurun yhtenäiskoulun monitoimikentällä.

Tampereen seudun ammattiopiston merkonomiopintojen työssäoppimisjaksolla palveluhakemiston tietoja keränneelle Narumon Nevalalle Kuru oli entuudestaan täysin tuntematonta aluetta. Aluksi olikin työlästä etsiä palvelutuottajia karttaa katsoen. Yrittäjiä lähestyttiin sähköpostitse yrittäjäyhdistyksen välityksellä, mutta vastauksia tuli nihkeästi, vain parikymmentä. Somemarkkinointi auttoi vähän, mutta vasta yrittäjien kanssa juttelemalla selvisi, mistä kenkä puristi.

– Moni palveluntuottaja on aiemmin tullut huijatuksi, kun on antanut tietojaan erilaisiin hakemistoihin. Yrittäjä on luullut, että yhteystietojen julkaiseminen on maksutonta, mutta perässä onkin tullut lasku, Narumon Nevala selittää.

– Ensimmäisissä viesteissä emme riittävästi korostaneet, että hakemisto on palveluntarjoajille maksuton. Luulimme, että Yrityspalvelun logo riittäisi vakuuttamaan yrittäjät.

Aikuisopiskelijan työnohjaajana toiminut Minna Sarvijärvi oli hänkin yllättynyt työn vaikeudesta.

– Jouduimme kuokkimaan yritysten tietoja sähköpostilla, Facebookissa ja tekstiviesteillä. Monesti löytyi vain vanhentuneita yhteystietoja Yllättävän moni sanoi, ettei tarvitse tällaista näkyvyyttä, että asiakkaita on niin paljon kuin pystyy hoitamaan tai on lopettelemassa toimintaa, Sarvijärvi kertaa palveluntuottajien kanssa käytyjä keskusteluja.

Kiitostakin toki tuli paljon. Niin palveluiden tuottajat kuin kurulaiset ja etenkin paikkakuntaa huonommin tuntevat kesäasukkaat ovat olleet mielissään siitä, että palvelut löytyvät nyt yhdestä paikasta. Palveluhakemistossa on yli sadan yrityksen yhteystiedot.

Terveyden ja hyvinvoinnin alan palveluiden laaja tarjonta yllätti Kurun palveluhakemiston tekijän. Marika Vanhakylän Luontaishoitola Kurutar on yksi hyvinvointipalveluiden tarjoajista.

Projekti, jossa kaikki voittavat

Kaupallista alaa opiskeleva Narumon Nevala kehuu palveluhakemistoa hankkeeksi, jossa kaikki voittavat.

– Kun Kurun kesäasukkaat ja matkailijat löytävät tarjolla olevat palvelut helposti ja alkavat käyttää niitä enemmän, he saavat palveluita, yrittäjät lisää rahaa ja Ylöjärven kaupunki verotuloja. Se on win-win kaikille!

Nevala itse on voittanut hankkeessa paljon uusia taitoja ja itsevarmuutta.

– Kun ensimmäisen kerran tapasin Minna Sarvijärven ja juttelin hänen kanssaa projektista, olin kyllä heti kiinnostunut,  mutta minulla oli hyvin epävarma olo. Mietin, riittääkö kielitaitoni projektiin, joka vaatii paljon kirjoittamista. Muutaman tunnin kulutta ajatukseni kuitenkin kirkastuivat ja päätin, että pystyn tähän – pystyn vaikka mihin, jos vain haluan!

Projektin aikana kirkastuivat erityisesti näkemykset siitä, miten erilaisia tiedotuskanavia kannattaa käyttää ja millainen mainonta herättää toivottuja reaktioita. Suomen kielen kirjallinen taito karttui huimasti, kun jaksoi sinnikkäästi ja huolellisesti kirjoittaa.

Käsitys asiakaspalvelusta omana alana on vahvistunut.

– Asiakaspalvelutyö on ihanaa! Nautin siitä, että saan olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, Narumon Nevala sanoo.

Hän kiittelee vuolaasti kaikki palveluhakemiston kokoamiseen myötävaikuttaneita tahoa, Minna Sarvijärveä, Yrityspalveluita, kaupungin tiedottajia, omaa kouluaan, hankkeesta kirjoittanutta Kuru-lehteä. Hyvä yhteistyö helpotti vaativaa urakkaa.

Narumon Nevalan työssäoppimisjakson päätyttyä palveluhakemiston ylläpitäminen on siirtynyt Ylöjärven Yrityspalvelut Oy:n tehtäväksi. Palveluhakemistoa täydentää ja päivittää nyt asiakkuuspäällikkö Inkeri Remsu.

Palveluhakemistosta ei tehty painettua versiota, mutta esimerkiksi kirjastossa sen voi tulostaa itselleen pientä maksua vastaan.