Kielivarannon laajentaminen rakennetaan varhain

Ylöjärven esikoululaiset ovat saaneet nauttia innostavasta vieraiden kielten suihkutuksesta kuluneen lukuvuoden aikana. Omaan lapseeni tämä useaan vieraaseen kieleen tutustuminen leikinomaisesti ja maistelleen on tehnyt valtavan vaikutuksen ja halua oppia on valtava. Lapsen intoa on ihana seurata tietäen, että koulussa jo ensi keväänä hän pääsee jatkamaan vieraiseen kieleen ja kulttuuriin tutustumisen matkaa.
Olisi erittäin hienoa, että myös Ylöjärvellä voisi valita laajalta tarjottimelta ensimmäiseksi vieraaksi kielekseen (A1-kieleksi) myös jonkin muun kuin englannin. Näin Ylöjärvelläkin oli viime vuosikymmenellä, mutta sen jälkeen päätöksillä siirtää valinnaisuus toiseen aloitettavaan kieleen ja kasvattamalla perustettavien ryhmien kokorajaa, olemme tilanteessa, jossa vieraiden kielten osaaminen hiipuu uhkaavasti. Olen hyvin huolestunut kielivarannon kaventumisesta.
Kielen opiskelukaan ei ole vain sanojen ja muun kielisisällön hallintaa, vaan samalla opitaan mm. vuorovaikutusta, ajattelun taitoja, kulttuuritaitoja ja luontevasti myös pitkäjänteisen opiskelun taitoja.
Pienillä koululaisilla valmiudet ja into kielen oppimiseen tuntuvat olevan kohdillaan, ja tästä syystä kielen ryhmiä myös olisi helpompi saada muodostumaan.
Oletan, että kaikkien meidän toiveissamme olisi, että ylöjärveläislapset oppisivat kouluissaan tulevaisuudessaan tarvittavia taitoja; ja että he saisivat vähintään samat mahdollisuudet harjoitella ja omaksua näitä taitoja, kuin vaikkapa naapurikunnassa koulua käyvät lapset. Valinnaiskielitarjottimen siirtäminen A1-kieliin (eli tarjota halukkaille valittavaksi saksaa, ranskaa, venäjää tai espanjaa) olisi erinomainen pohjatyö nykyistä laajemman kielivarannon takaamiseen. Myöhemmin olisi kaikille yhteisten kielien eli englannin ja toisen kotimaisen kielen vuoro.
Kaupunkimme strategian mukainen arvo kehitysrohkeus myös mielestäni velvoittaa tarkastelemaan asiaa.

Jenni Kiiskinen
eduskuntavaaliehdokas (vihr.)