”Suomalainen rata-autoilu kaipaa aivan uutta ajattelua”

Ylöjärveläinen Sami Sivonen osallistuu Rata-autoilin SM-sarjan uudistuneeseen The Gran Turismo -luokkaan. Sivonen odottaa kaudelta hyvää taktikointia sekä runsaasti yleisöä kisakatsomoihin.
Sami Sivonen kaasuttelee radoilla näyttävällä Audilla (Kuva: Elpuercosi Photo/Antti Lankinen).

Audi R8 -kilpa-autolla ajava 44-vuotias Sivonen on seitsenvuotisen moottoriurheiluhistoriansa aikana ehtinyt saavuttaa menestystä sekä kotimaassa että ulkomailla.

Hänen meriitteihinsä lukeutuvat muun muassa Suomen Timeattack -mestaruus Clubiluokassa vuosina 2011 ja 2012, Timeattack Modified -mestaruus vuonna 2014, etuvetoisten luokan Timeattack EM-kulta vuonna 2013 ja EM-hopea vuonna 2015. Viime vuonna Sivonen kaasutteli Timeattackin MM-pronssia Australiassa.

Ruoanlaitostakin nauttiva kilpa-autoilija taluttaa SM-radoille herkullista silmänruokaa, kun miehen Audi R8 1:1 mörähtää ensimmäisen kerran Ahvenistolla kesäkuun puolessa välissä.

– Kauden 2018 tulemme aloittamaan vasta kesäkuussa, ja tarkoituksena on ajaa The Gran Turismo- ja Timeattack-kisat Suomessa. Sen lisäksi käymme ajamassa Mantorpissa Ruotsissa yhden kisan ja kauden päätämme ajamalla ETAM Nurburgringin GP:n 21. lokakuuta, Sivonen valaisee.

Sivonen odottaa jo innolla uutta kautta The Gran Turismo -luokassa.

– Odotan tulevalta kaudelta mielenkiintoista uutta ajattelutapaa kilvanajamiseen ja taktiikkapeliin sekä lisää yleisöä kilpailutapahtumiin. Odotan myös, että uusi kilpailumuoto tuo uusia kilpailijoita luokkaan kokeilemaan niin kuin mekin tulemme. Nähtäväksi jää, miten kaikki uudet ajatukset näkyvät kilpailussa niin autoissa kuin tiimeissäkin, Sivonen pohtii.

Sivonen povaa rata-autoilulle positiivisia tulevaisuuden näkymiä, jos yleisöön ja tapahtumien viihdepuoleen satsataan aiempaa enemmän. Mies korostaa myös sosiaalisen median voimaa.

– Suomalainen rataautoilu kaipaa aivan uutta ajattelua! Pitää rohkeasti rikkoa vanhoja toimintatapoja ja saada lajista yleisöä kiinnostavaa. Mitä enemmän yleisöä tulee, sen enemmän on mahdollisuus saada sponsoreita ja yhteistyökumppaneita mukaan. Sillä tavalla saadaan kehitettyä autoja ja saada tulevaisuudessa uusia kuljettajia ja tiimejä mukaan, Sivonen painottaa.

– Pitää muistaa, että yleisöä tulee paikalle, kun on hyvät kilpailut ja sirkushuvit. Muutoin tämä kaikki pysyy vanhassa kaavassa. Sen lisäksi nykyaikana pitää olla livelähetyksiä sosiaalisessa mediassa ja televisiossa. Jos halutaan uutta starttia rata-autoilulle niin rata-autoilu pitää viedä näissä välineissä yleisölle ja kertoa siitä avoimesti, Sivonen lisää.