Kaupunkikin käy verkkokauppaa

Kaupunki avasi verkkokaupan. Kunnallisella saralla myytävää on ainakin vielä vähän mutta verkkokaupasta on hyötyä vaikkapa tapahtumalippujen ostossa tai varaamisessa.
verkkokauppa, Digi-Ylöjärvi, verkkopalvelu, verkkomyynti

Ennalta hiukan jännitettiin, tuleeko verkkomyynnistä pulmia, sillä kaikki eivät käytä nettiä. Pulmakysymyksiä on kuitenkin tullut vain pari, ja epäröiviä opastetaan kaupungintalolla. Kysymykseen lipun muodosta Annastiina Airaksinen vastaa, että tilausvahvistussähköposti on yhtä kuin lippu.

Verkkokauppa on nykykansalle jo tuttu palvelu yritysmaailmasta. Yksi ostaa matkaliput, toinen housut ja kolmas konsolipelin bittiväyliä pitkin. Mutta nyt Ylöjärven kaupungillakin on verkkokauppa.

Kulttuuri- ja markkinointituottaja Annastiina Airaksinen selittää uutuusvetoa kaupungin halulla kehittyä. Kauppa on osa Digi-Ylöjärvi-hanketta ja rinnastuu muidenkin kuntien suuntaukseen sähköistää palvelua, esimerkiksi ajanvarauksia.

– Laajennamme mahdollisuuksia: nyt palveluita on myös verkossa. Emme voi jäädä kehityksestä jälkeen.

Vähästäkin etua

Yritysmaailmassa verkkomyynti perustuu asiakaslähtöisyyteen, mutta aivan samalla asialla on kaupunkikin.

– Yrittäjien tehtävä on palvella asiakasta mutta niin on kaupunginkin. Verkkokauppa on helposti saatavilla. Se on auki aina eikä vain virastoaikoina. Eikä tarvitse vaikka konserttilippua ostaessa kävellä kaupungintalolle tai kirjastolle käteisen kanssa katsomaan, onko lippuja vielä. Voi ostaa kotisohvalta.

Salin klassiset -konserttiliput olivatkin uutuuskaupan ensimmäinen myyntiartikkeli. Myös jatkossa erilaiset pääsyliput ovat myynnin ydintä, eikä laajentamiseen ole näköpiirissä sankasti tarjokkaita. Tällä haavaa lähinnä kulttuuripalveluilla on jotain, mitä myydä.

Suunnitteilla on tosin työvalmennettavien työpajan esinetuotteiden sekä leirien ja harrastuskurssien ilmoittautumisten ja maksujen viemistä verkkokauppaan. Uimahalli- ja kirjastoasiointiin verkkokauppaa ei sen sijaan kannata lanseerata, sillä niihin on jo totutut järjestelmänsä ja ne vaativat henkilötunnistautumista, jota verkkokaupassa ei ole.

– Otamme ideoita vastaan. Jatkossa verkkokaupassa voisi hoitaa vaikka kaavoituslupamaksuja, Airaksinen visioi.

Kapeakin verkkokauppatoiminta on Airaksisen mielestä kannattavaa.

– Miksi ei? Se helpottaa ainakin kulttuurituotteiden ostoa. Jos voi ostaa Ruisrockiin liput netistä, miksi ei Salin klassisiin?

Räjähtävä alku

Tammikuun puolivälissä auennut kauppa sai loistostartin. Salin klassiset -lipuista myytiin yli puolet alle vuorokaudessa, ja liki koko loppusatsikin meni kaupaksi jo verkon ennakkomyynnissä. Ovelta tosin myytiin vielä ekstralippuja, mutta yhtä kaikki netin ennakkomyynti helpotti merkittävästi ruuhkaa ovella.

Juuri ennustetun suosion vuoksi konsertti oli hyvä verkkokaupan ensi tarjokas. Ennakkolippuja kaivanneet olivat otollinen ryhmä verkko-ostoksille ohjattavaksi.

Kaupungin verkkomyynti on vasta kokeilu, mutta Airaksinen näkee sillä jatkoa. Kokeilu tarkoittaa hänen mielestään pikimmin sitä, että palvelu on vielä kehitysasteella.

– Mutta se on jo rakennettu, joten en näe mitään syytä, miksi se lakkautettaisiin.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?