Suomalainen asiakas kinuaa alennusta – ruotsalainen kysyy, pärjäämmekö hinnallamme

Viiden yrityksen johto kertoi viimetorstaisen roadshow’n aikana myönteisiä uutisia vahvasta tilauskannasta ja hyvästä työtilanteesta sekä valoisista tulevaisuuden näkymistä. Ylöjärveläisyrittäjät vannoivat viennin kasvattamisen nimeen, ja he aikoivat satsata ulkomaankaupan kehittämiseen.
ST-Koneistus Oy:n yrittäjä Tommi Peltonen (oik.) lupasi, että yritys kasvaa voimakkaasti lähivuosien aikana. – Katseemme ovat viennissä, hän linjasi.
ST-Koneistus Oy:n yrittäjä Tommi Peltonen (oik.) lupasi, että yritys kasvaa voimakkaasti lähivuosien aikana. – Katseemme ovat viennissä, hän linjasi.

ST-KONEISTUS Oy:n yrittäjä Tommi Peltonen esitteli 60-päiselle roadshowjoukolle tehtaansa hiljan laajennettuja toimitiloja.
Toisen polven yrittäjä kertoi kuunnelleensa tarkalla korvalla pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen vetoomuksia viennin edistämisestä.
Hydrauliikkalohkoja ja -sylintereitä valmistava yritys myy korkeatasoisia tuotteitaan Suomen lisäksi Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Saksaan, Irlantiin ja Puolaan.
Myyntiin keskittynyt Tommi Peltonen korosti, että matkalaukun pakkaaminen ja reissaaminen on välttämätöntä vanhojen asiakkuuksien hoitamisessa ja uusien asiakkaiden saamisessa.
– Kahden tai kolmen vuoden kuluttua tuotannostamme 50 prosentin on mentävä vientiin, yrittäjä asetti tavoitteen.
Peltonen kiitti, että yksi hyvä kotimainen asiakas on liki naapurissa. Hän tarkoitti vahvaa kansainvälistä kasvuyritystä Dynaset Oy:tä.
Tommi Peltonen teroitti, että vuonna 1970 perustettu ST-Koneistus menestyy hyvin selkeiden toimintatapojen johdosta.
– Satsaamme tuotteidemme laatuun; ne ovat huipputasoa.
– Palvelemme asiakkaitamme viimeiseen asti hyvin.
– Koko 50 hengen työntekijäjoukkomme on tehtävistään motivoituneita ammattilaisia. Taidamme asiakkaidemme kuuntelemisen ja jouhevan työskentelykulttuurin, hän eritteli.
Peltonen sanoi, että maailmalla on paljon asiakkaita, jotka arvostavat luotettavia yhteistyökumppaneita ja korkeatasoisia tuotteita.
– Esimerkiksi Ruotsissa on hyvin tavallista, että asiakkaamme kysyy, pärjäämmekö varmasti määräämällämme hinnalla, hän tarkensi.
– Suomalainen asiakas tivaa viimeiseen asti alennusta. Monesti törmäämme tilanteisiin, joissa tarjouksemme todetaan olleen viisi euroa kalliimpi kuin jonkin toisen tarjoajan, Peltonen kertoi.
Hän korosti, että moni pitkäaikainen asiakas arvostaa suuresti ST-Koneistuksen lupausta toimittaa tarvittava tuote asiakkaalle kolmen vuorokauden sisällä.
Tommi Peltonen toivoi, että kasvunälkäinen yritys saisi sitoutuneita ja motivoituneita työntekijöitä toimintansa kehittämiseksi.
– Olemme viritelleet mallia, jossa jokin oppilaitos perustaisi akatemian yrityksemme sisälle. Nyt odotamme hankkeen toteutumista.
Peltonen korjasi julkisuudessa vallitsevaa käsitystä, jonka mukaan robotit vievät ihmisiltä työt.
– Me olemme hyvä esimerkki yrityksestä, jossa ihmiset ja robotit toimivat sulassa sovussa.

Paukkuja myyntiin

Lehtovuori Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Ojanen (vas.) esikuntineen kertoi kaupunkikalusteiden käytön lisääntyvän tulevaisuudessa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Lehtovuori Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Ojanen (vas.) esikuntineen kertoi kaupunkikalusteiden käytön lisääntyvän tulevaisuudessa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Lehtovuori Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Ojanen ja hänen johtoryhmänsä ottivat yrittäjävieraat vastaan laajennustyömaan edessä.
Aikaisemmat Arvemetin tilat kokevat täydellisen muodonmuutoksen, kun nykyinen Lehtovuori Oy rakennuttaa kipeästi kaivattuja lisäneliöitä Soppeenmäen teollisuusalueella.
Ojasen viesti oli terävä ja selvä.
– Haluamme säilyttää kaupunkikalustevalmistajana johtavan asemamme Suomessa. Lisäksi tahdomme kasvattaa merkittävästi vientiämme, hän linjasi.
– Laitamme paljon lisäpaukkuja myyntiponnistuksiimme. Olemme jo palkanneet lisävoimia myyntiimme.
Ylöjärveläiset kaupunkikalusteet ovat levittäytyneet poikkeuksellisen laajalle maailmassa, sillä yritys vie jo kolmeenkymmeneen maahan.
– Olemme asettaneet tavoitteeksemme liikevaihtomme nostamisen viiden miljoonan euron paremmalle puolelle, Ojanen kertoi.
Hän korosti sitä, että design on kaupunkikalusteiden menekin ykkösjuttu.
– Tiedämme kokemuksestamme, että maailmalla ollaan erittäin kiinnostuneita toimialamme suomalaisista vaihtoehdoista. Meillä suomalaisilla on vetovoimainen ja kiinnostava tarina, kun osaamme sen esittää maailman eri kolkissa, Ojanen evästi.

Laserleikkauskone on Lehtovuori Oy:n aarre, jolla yritys saa alihankintatöitä muun muassa ylöjärveläisiltä yrityksiltä. Laserleikkaaja Marko Hiissa paiskii hommia kasvuyrityksessä.
Laserleikkauskone on Lehtovuori Oy:n aarre, jolla yritys saa alihankintatöitä muun muassa ylöjärveläisiltä yrityksiltä. Laserleikkaaja Marko Hiissa paiskii hommia kasvuyrityksessä.

– Ulkomaalaiset osoittavat suurta kiinnostusta esimerkiksi maassamme toimivaa terästehdasta kohtaan.
Hänen mielestään digitaalisen tekniikan kytkeminen kaupunkikalusteisiin turvaa toimialan markkinoiden vetovoiman pitkälle tulevaisuuteen.
– Lähitulevaisuudessa digitekniikka optimoi muun muassa keräysastioiden tyhjennysvälit.
Yrjö Ojanen nosti päivänvaloon ylöjärveläisen mallin tiiviistä paikallisesta yhteistyöstä.
– Kun halusimme kytkeä tuotantotilamme maalämmön piiriin, teimme yhteistyötä paikallisen Melo Oy:n kanssa. Mauri ja Pasi Elo ottivat haasteen vastaan ja loivat uniikin järjestelmän, jonka turvin pystymme hyödyntämään systeemissä muun muassa laserleikkauskoneen hukkalämmön, hän kiitteli.
Ojasten perheyrityksessä on astunut seuraava sukupolvi hommiin, kun Sonja-tytär on aloittanut markkinoinnissa.

Toimitilaa kymmenille toimijoille

Pirkanmaan PR-Rakennus Oy:n toiminta herätti runsaasti kysymyksiä, joihin yrittäjä Jukka Pasanen (keskellä) vastasi perusteellisesti.
Pirkanmaan PR-Rakennus Oy:n toiminta herätti runsaasti kysymyksiä, joihin yrittäjä Jukka Pasanen (keskellä) vastasi perusteellisesti.

Yrittäjät Tomi Rahko ja Jukka Pasanen ovat mahdollistaneet toimitilat kymmenille pienille ja keskisuurille yrityksille Ylöjärvellä.
Pirkanmaan PR-Rakennus Oy on todellinen menestystarina toimitilojen ja varastojen rakentajana.
– Rakennamme hallikyliä ja hallialueita, joilla on neljästä viiteen hallia, miehet kertoivat.
– Selvitämme tarkasti, minkälaisen toimitilan asiakkaamme tarvitsee. Toteutamme tilan viimeistä piirua myöten. Satsaamme rakennustyössämme laatuun, he lisäsivät.
Rahko ja Pasanen myyvät ja vuokraavat tiloja.
– Tällä hetkellä tekemissämme halleissa on noin 80 toimijaa, he laskivat.
Pirkanmaan PR-Rakennus Oy työllistää seitsemän henkilöä.
Yritys tekee myös remontteja.

Perunoita ja keksintöjä

Riitta ja Heikki Mäkkylä tunnetaan maakunnallisesti maukkaista perunoistaan.
Roadshow’n väki yllättyi Mäkkylän perunatilan tilakaupan toimivuudesta.
– Toimimme itsepalveluperiaatteella. Asiakkaat noutavat perunat ja maksavat ostoksensa kassaan. Järjestelmä on toiminut erittäin hyvin, he kertoivat.
Ylöjärveläisperunaa on saatavilla neljässä suuressa kaupassa.
Mäkkylöillä on perunalla vajaat 13 peltohehtaaria.
– Tänä kesänä kasvatamme neljää perunalajiketta Challengeria, Jellyä, Nicolaa ja Annabellaa, viljelijät luettelivat.
Heikki Mäkkylä on keksijä.
– Tänä syksynä kuuluu hyviä uutisia. Ideoitani pääsee vihdoinkin valmistukseen ja myyntiin, hän paljasti.
Mies esitteli viime torstaina esimerkiksi palovaroittimen tarkistusvarren.

Kasvot yrittämiselle

Kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto kiitti roadshow’n antia.
– Ylöjärven monipuolinen ja menestyvä elinkeinoelämä sai kasvot, hän sanoi.
– Iloitsen siitä, miten runsaasti yrittäjillämme on myönteisiä uutisia, Sorvanto totesi.

Comments are closed.