En ole pitkään aikaan ottanut kantaa mihinkään konkreettiseen asiaan. Olen sillä tavalla poliittisesti laiska, etten jaksa oikein kiinnostua mistään oikeista asioista, vaan hämmästelen kaikkea yhdenpäiväistä.
Nyt minun on kuitenkin otettava kantaa tuohon Postin myymäläverkoston karsimiseen. Kantani on tämä: siis mitä **ttua?!?
Jos nyt perustella täytyy, kuten kai korrektia on, niin sanottakoon, että eihän tuosta tule millään matematiikalla yhtään mitään. Minä käyn Ylöjärven postissa melko usein. Koska minä olen yrittäjä, voin päättää mennä sinne päivällä ennen neljää. Ja menenkin. Koska hyvin usein ihan tavallisenakin arkipäivänä siellä on neljän jälkeen jonoa.
Joulun alla pyrin pysyttelemään kaukana koko postista, koska siellä on tupa jatkuvasti aivan täynnä. Ja tuo tungos ei todellakaan johdu hitaasta palvelusta, vaan siitä, että asiakkaita on paljon. Sekään, että en jaksa jonottaa, ei johdu huonosta palvelusta, vaan minun hermoistani. Minua on palveltu Ylöjärven postissa poikkeuksetta todella hyvin.
Kysymys kuuluu: ”mihin nämä kaikki ihmiset mahtuvat jonottamaan, kun posti suljetaan?” Jos nyt oletetaan, ja minä oletan, että edelleen yhtä monen ihmisen pitää asioida postissa joulun alla.
Jos tuo ”kumppaniyritys” on esimerkiksi R-kioski, niin näkisin, että postipalveluita jonottavia riittää joulun alla pihalle asti. Toivottavasti ei sada räntää,
etteivät kortit kastu.
Vaikka palvelupiste olisi jonkuin kaupankin yhteydessä, niin ahdasta tulee. Palvelupisteiden tulevaisuutta mietittäessä on Postin edustajan mukaan huomioitu asiakasvirrat. Onko?
Onko minulla aivan väärä kuva Postin asiakasmääristä, vai voiko ne todella lisätä joidenkin lähikauppojen asiakasmääriin ilman, että kauppojen seinät pullistuvat?
Voiko jonkun kaupan henkilökunta hoitaa Ylöjärven Postin tehtävät ”siinä sivussa”? Miksi minä en usko tätä?
Posti kehittää palveluitaan ”asiakaslähtöisesti”. Asiakas, esimerkiksi minä, haluaa mennä postiin hoitamaan postiasiat. Minä haluan, että sieltä saa helposti esimerkiksi lähetyslaatikot hyllystä ja siellä voi rauhassa paketoida lähetyksiään siihen varatulla pöydällä. Sitten kun on valmis, voi jonottaa kassalle, missä varmasti ammattitaitoinen henkilökunta pistää pakettini eteenpäin ja etsii rivakasti hyllystä minulle mahdollisesti tulleet lähetykset.
Kerro minulle, Postin palvelupisteverkostosta vastaava johtaja Riku Kuusisto, miten tätä palvelua voi enää kehittää paremmaksi?
Tuo ”asiakaslähtöisyys” on tässä kohtaa umpityperä termi. Jos Postilla menee firmana huonosti, niin miksi ei voida sanoa, että Postilla menee huonosti ja joudutaan tekemään kaikkien, myös asiakkaiden, kannalta huonoja ratkaisuja.
En ole ihan varma, kumpi minua suututtaa enemmän, se, että Posti suljetaan, vai tuo selittely. Taitaa olla tasapeli.
Jos haluan hoitaa postiasiani Postin myymälässä, voin toki aina mennä asioimaan Tampereelle. Minä voin, koska minulla on joskus muutakin asiaa Tampereelle asti. Minä voin, koska osaan ajaa kaupungissa.
Tuo Rautatiekadun myymälän sijainti ei ole aivan joka maalaiselle helposti lähestyttävä. Minä voin, jos minulla on hermo tilapäisesti siinä kunnossa, että jaksan seisoa siellä se jonotusnumero kourassa ja jonottaa.
Minä voin, mutta minä en todellakaan halua. Ja kuinka moni niistä ihmisistä, joita näen joulun alla Ylöjärven postin jonossa, ylipäätään edes voi? Se, että tätä ylipäätään myydään asiakaslähtöisenä ja hyvänä ratkaisuna, on jännää siinäkin mielessä, että vielä ei edes tiedetä, mikä tuo kumppaniyritys tulee olemaan.
Miten ihmeessä voidaan tietää, että asiakkaat tulevat olemaan tyytyväisiä, jos ei edes tiedetä mihin posti muuttaa? Tässä on alettu purkamaan vanhaa tietämättä, mitä sen tilalle rakennetaan, ja sitten väitetään kiven kovaa, että siitä tulee hienompi kuin entinen.
Hyi, Posti. Soo, soo. Nyt olit kyllä typerä.
VEERA NIEMINEN
Kommentointi on suljettu.