Miten suomalaiselle leivälle käy?

matti_paakirjoitus_320x194pxlPirjon Pakarin yrittäjä Hannu Malmivaara on huolissaan sinivalkoisen leipomoalan tulevaisuudesta.
Leivonnaisten tuonti ulkomailta voimistuu koko ajan. Esimerkiksi suomalaiskauppojen paistopisteet käyttävät Euroopan megatuotantolaitoksissa valmistettuja pakasteita. Tuore leipä tuoksuu, mutta tuote ei ole kotimainen.
Hannu Malmivaara sanoo, että suomalainen leipomokenttä harvenee rajulla tahdilla. Vuosittain noin sata yritystä lopettaa toimintansa.
Arvion mukaan maamme leipomoiden määrä on enää noin 700 ensi vuonna.
Kotimainen leipomoala on perinteisesti ollut aidosti monipuolinen. Suuri osa leipomoista on ollut pieniä perheyrityksiä, jotka ovat toimittaneet tuotteensa lähiympäristöönsä. Leipomotuotteet ovat olleet puhdasta lähiruokaa.
Leipomot ovat olleet hyviä työllistäjiä. Toimijoiden kato merkitsee auttamattomasti työpaikkojen lopullista katoamista.
Suomalainen ruisleipä maksaa noin kaksi euroa. Ulkolainen tuote on noin puolet halvempi.
Pysähdytkö miettimään ruokakauppasi leipävalikoiman äärellä kotimaisen tuotteen työllistävää merkitystä?
Suomalaisella työllä on oma hintalappunsa.
Kotimaiset raaka-aineet ovat myös oma lukunsa.
Millainen on rikkaan suomalaisen leipäperinteen tulevaisuus?