Nuori ylöjärveläiskaksikko tavoittelee yritykselleen kasvua muun muassa kaasuautojen myynnistä

Kivilähteentielle rantautui uusi autokauppa

Käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut liike, MM Carcenter, on ollut toiminnassa neljän vuoden ajan. Yrityksen pyörittämisestä vastaavat 23-vuotiaat Henri Mäkelä sekä Janne Kulmala. He ovat määrätietoisesti pyrkineet kasvuun ja liiketoiminnan ammattimaistumiseen. Tästä osoituksena ylöjärveläisnuoret siirsivät marraskuussa autoliikkeensä uudelle Siltatien yritysalueelle. Alalla on äärimmäisen paljon kilpailua, mutta miehillä riittää uskoa tulevaan.
Autokauppiaat Janne Kulmala (vas.) ja Henri Mäkelä uskovat kaasuautojen yleistyvän Suomen teillä.

Autokauppiaat Janne Kulmala (vas.) ja Henri Mäkelä uskovat kaasuautojen yleistyvän Suomen teillä.

Miehet ovat tunteneet toisensa jo lapsuudesta asti, mistä on ollut paljon hyötyä firman toiminnan järjestämisessä. Molempien lähipiirissä on myös autoalan yrittäjiä.
– Niin ikään Ylöjärvellä autokauppaa pitävä kummisetäni on ollut minulle esikuva. Ylipäätään yrittäjyys ja kaupallinen ala ovat pitkään olleet jotain, mihin olen halunnut pyrkiä, Henri Mäkelä kertoo.
– Kolmannen polven autoalan yrittäjänä olen nähnyt läheltä sekä hyviä että huonoja hetkiä, joita yrittäjän elämään liittyy, Janne Kulmala toteaa.
Yrittämisessä miehiä kiehtovat vapaus vaikuttaa esimerkiksi työaikoihin ja mahdollisuus saada asioita aikaan. Tällä on tietysti varjopuolensakin.
– Tavallaan sitä on töissä ja vapaalla samaan aikaan. Koskaan ei kuitenkaan pääse täysin irrottautumaan työnteosta, vaan aina on joitain hoidettavia asioita mielessä, Mäkelä pohtii.
– Tämä on yhteistä varmasti kaikille yrittäjille, Kulmala ynnää.
Varsinaisia lomia autokauppiaat eivät juuri ehdi pitämään kuin muutaman päivän vuodessa.
– Olen huomannut, etten saa kunnon henkistä lomaa, ellen pysty täysin irrottautumaan työstä. Tämän vuoksi pitää melkeinpä lähteä ulkomaille, Mäkelä kiteyttää.
MM Carcenter on alun perin Mäkelän perustama yritys, jossa Kulmala oli aluksi apuna. Kun Henri Mäkelä aloitti tänä syksynä kauppatieteen opinnot Tampereen yliopistossa, Janne Kulmala tuli täysimääräisesti mukaan toimintaan.
– En tiedä vielä, onko autokauppa minun elämäntyöni. Se voi olla, mutta haluan myös hankkia koulutuksen siltä varalta, että en halua tehdä tätä hommaa työurani loppuun, Mäkelä juttelee.

MM Carcenter siirtyi marraskuun alussa uusiin tiloihin Siltatien yritysalueelle.

MM Carcenter siirtyi marraskuun alussa uusiin tiloihin Siltatien yritysalueelle.

Erikoismallit keskiössä

Ensimmäisinä vuosinaan MM Carcenter on pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan. Kivilähteentielle, Siltatien yritysalueelle muuton jälkeen yrityksen kiinteät kulut nousivat roimasti, joten myynnin pitää yhtä lailla kasvaa.
– Autokauppa on äärimmäisen kilpailullinen ala Suomessa. Yksinään Pirkanmaalla on ainakin 120 toimijaa, Henri Mäkelä tietää.
– Olemme pyrkineet erottautumaan kilpailijoistamme keskittymällä tavallista hieman erikoisempiin malleihin. Erikoistuminen ei ole pienelle kaupalle ihan elinehto, mutta se on ollut paras ratkaisu meille, Janne Kulmala taustoittaa.
MM Carcenterin valikoimassa on etenkin urheilullisia malleja. Yrittäjien mukaan heidän oma automakunsa näkyy valikoimassa selkeästi.
– Ostan usein sellaista, mistä olen itse kiinnostunut. Silloin luultavasti joku muukin on valmis maksamaan siitä, Mäkelä sanoo.
– Hankimme autoja myyntilistoille monesti samoin perustein kuin kuluttaja itse niitä ostaa, Kulmala tiivistää.
Aiemmin ylöjärveläiskaksikon autoliike on ollut auki sopimuksen mukaan.
– Nykyään auto etsitään usein valmiiksi netistä eikä autoliikkeistä. Samalla kaupoista on voitu sopia etukäteen, kun auton tiedot ja kunto ovat hyvin selvillä, Mäkelä selittää.
– Jatkossa lisäämme valikoimaamme aiempaa enemmän tavanomaisia malleja. Tämän mukana otamme helmikuusta alkaen käyttöön myös säännölliset aukioloajat, hän lisää.

Säästöjä kaasuautoilla

Yhteiskunnan taloudellisesti vaikeat ajat näkyvät Autoalan Keskusliiton mukaan voimakkaasti myös autokaupassa.
– Autoliikkeiden on tarjottava ostajalle edullinen rahoitustapa. Nykyään on hyvin vähän asiakkaita, jotka ostavat autonsa kertamaksulla, Henri Mäkelä tietää.
Tällä hetkellä ylöjärveläisnuorukaiset satsaavat autoihin, jotka kulkevat sekä maakaasulla että bensiinillä. Kaasuauto on ainakin polttoainekulujen osalta edullinen vaihtoehto kuluttajalle.
– Jos tankkaa bensan sijaan maakaasua, rahaa kuluu puolet vähemmän, Janne Kulmala painottaa.
Toistaiseksi kaasuautojen tankkausasemia on Tampereella kaksi, koko Suomessa 24. Verkosto kuitenkin kasvaa koko ajan.
– Luotamme siihen, että kaasuautot yleistyvät liikenteessä taloudellisuutensa sekä ympäristöystävällisyytensä vuoksi. Ne ovat teknisiltä ominaisuuksiltaan kuitenkin ihan samanlaisia kuin muutkin autot, Mäkelä kommentoi.
Ruotsissa kaasuautot ovat jo huomattavasti yleisempiä kuin Suomessa.
– Esimerkiksi Tukholmassa lähes jokainen taksi kulkee kaasulla, Mäkelä ynnää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?