Ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo kurkottaa korkealle – tutulla tuella

”Sponsori on vanhentunut ilmaus”

Kun yritys investoi urheilijaan kymmeniätuhansia euroja, on selvää, että rahoille halutaan myös vastinetta. Avokätisten mesenaattien ajat ovat olleet ohi jo pitkään.
– ”Sponsori” on kieltämättä vähän vanhentunut ilmaus. Kyllä se on nykyään molemminpuolista toimintaa. Kummankin osapuolen pitää saada yhteistyöstä jotakin, 19-vuotias ratamoottoripyöräilijä Niklas Ajo tiivistää.
Uransa neljänteen MM-kauteen valmistautuva Ajo on ollut ylöjärveläisen Avant Tecnon mannekiini jo vuosia. Nuorukaisen mukaan yhteistyö on toiminut hyvin.
– Ja hyvä niin. Ilman yhteistyökumppaneita tätä hommaa ei voisi edes tehdä, hän juttelee.
Ylöjärveläisen Avant Tecnon logo komeilee myös Niklas Ajon jääratapyörässä. – Olen ajanut jäärataa harrastusmielessä jo pienestä pitäen. Tänä talvena ajattelin osallistua lajissa jopa SM-sarjaan, mutta lämpimien säiden vuoksi kisoja ei ole ollut.

Ylöjärveläisen Avant Tecnon logo komeilee myös Niklas Ajon jääratapyörässä. – Olen ajanut jäärataa harrastusmielessä jo pienestä pitäen. Tänä talvena ajattelin osallistua lajissa jopa SM-sarjaan, mutta lämpimien säiden vuoksi kisoja ei ole ollut.

Nuorten superlupausten sarjana tunnetussa Moto3-luokassa ajavalla Ajolla on taustallaan kaikkiaan 18 yhteistyökumppania. Yhdessä ne käytännössä maksavat urheilijansa ammatin harjoittamisen.
– Tallin vuosibudjetti lasketaan sadoissatuhansissa. Pyörät ovat niin viimeisen päälle laitettuja, että hintaa tulee aika paljon, Ajo tietää.
Valkeakoskelta kotoisin olevan Ajon tukijoista suuri osa on peräisin hänen kotimaakunnastaan Pirkanmaalta. Merkittävin yksittäinen sopimus miehellä on ylöjärveläisen Avant Tecnon kanssa.
Pienkuormaajistaan tunnettu yhtiö on ollut nuorukaisen päätukija jo vuosia. Varatoimitusjohtaja Jani Käkelän mukaan satsaukset valkeakoskelaisen uraan ovat olleet suuria mutta kannattavia.
– Haemme tällä näkyvyyttä erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, joissa laji on erittäin suosittu. Tähän mennessä kokemukset ovat olleet pääosin hyvin positiivisia, Käkelä juttelee.
Käytännössä Avant Tecno hyötyy nuoren moottoriurheilijan tukemisesta siten, että se kykenee Ajon avulla syventämään jo valmiita asiakassuhteitaan. Ei ole ollenkaan tavatonta, että ylöjärveläisyhtiöllä on kisaviikonloppuina kansainvälisiä vieraita radan varressa.
– Olemme pystyneet tarjoamaan asiakkaillemme unohtumattomia elämyksiä, ja näkyvyytemme on ollut toivotun mukaista. Kuten sanottu, sarja on Etelä-Euroopassa jopa Formula 1 -sarjaa suositumpi, Käkelä kertoo tyytyväisenä.
Tällä kaudella Avant Tecno on Ajon henkilökohtainen pääyhteistyökumppani.
– Ajan kilpaa ruotsalaisen Husqvarnan tehdastiimissä, jota johtaa isäni Aki Ajo. Tiimin virallinen nimi on Avant Tecno Husqvarna Ajo, Niklas Ajo selvittää.

Tällä kaudella kärkisijoille?

Vielä viime kauden alla Jani Käkelä korosti, ettei Avant Tecno aseta nuorelle Ajolle suuria menestyspaineita. Nyt äänenpainot ovat hieman muuttuneet.
– Lähdemme siitä, että Niklas jatkaa hyvää työtä, jota hän on edellisinä vuosina esittänyt. Joka vuosi tuloksiin on saatu merkittäviä parannuksia, ja siitä lähdetään tänäkin vuonna. Palkintopallipaikat ovat täysin mahdollisia, Käkelä miettii realistisesti.
Samoilla linjoilla on myös kuljettaja itse. Ajon henkilökohtaisena tavoitteena on murtautuminen Moto3-luokan viiden kärkeen.
– Se on kova tavoite, koska sarja on tänä vuonna tasokkaampi kuin kenties koskaan aiemmin. Se, että kauden alla Espanjassa ajetuissa testeissä 12 miestä rikkoi entisen rataennätyksen, kertoo paljon, valkeakoskelainen naurahtaa.
Toistaiseksi Ajon paras suoritus MM-tasolla on ollut viime kevään Espanjan GP:n kuudes sija. Sarjan loppupisteissä hän on noussut tasaisesti vuosi toisensa jälkeen – viime kaudella sijoitus oli 14:s.
– Ei tuota ylemmäs nousemiseen mitään poppakonsteja ole. Pikkuasioita täytyy tehdä vain entistä paremmin. Siitä se on kiinni, kuski pyörittelee.
Viime kuukaudet Ajo on keskittynyt vankan peruskunnon rakentamiseen. Sen lisäksi ohjelmassa on ollut uuden Husqvarna-pyörän ahkeraa testaamista Etelä-Euroopan lämmössä.
– Se on aika tavanomainen tapa valmistautua kauteen. Tällä kertaa olen kuitenkin saanut onneksi olla terve, toisin kuin vuosi sitten. Silloin teloin jalkani lasketteluonnettomuudessa pahimpaan mahdolliseen aikaan, Ajo muistelee.

Sopimukset katkolla joka vuosi

Tältä näyttää Niklas Ajon virallinen kisamenopeli. 250-kuutioisessa Moto3-luokan Husqvarnassa on voimaa kuin pienessä kylässä. (Kuva: Gold and Goose)

Tältä näyttää Niklas Ajon virallinen kisamenopeli. 250-kuutioisessa Moto3-luokan Husqvarnassa on voimaa kuin pienessä kylässä. (Kuva: Gold and Goose)

Moottoripyörien ja mopojen kanssa pienestä pitäen tekemisissä ollut Niklas Ajo elää tänä päivänä lapsuuden haavettaan. Paikka ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan lähtöviivalla on kova saavutus, kun ottaa huomioon lajin kansainvälisen suosion.
Unelmia ja nälkää riittää kuitenkin yhä. Jonakin päivänä nuorukainen haluaa olla maailman paras.
– Jätin muutama vuosi sitten lukionkin kesken, jotta voisin satsata uraani täysillä. Nyt olen periaatteessa ammattilainen, vaikka ajamisella en vielä onnistukaan tienaamaan, edelleen toisen vanhempansa luona asuva Ajo kertoo.
Tällä hetkellä hurjapään ajatukset ovat kuitenkin tiukasti alkavassa kaudessa. Lajin luonteeseen kuuluu, että pitkän aikavälin tarkkoja suunnitelmia on äärimmäisen vaikea tehdä.
Yhteistyökumppaneita täytyy etsiä joka vuosi lakki kourassa.
– Sopimukseni Husqvarnan ja nykyisten tukijoiden kanssa kestää tämän vuoden loppuun. Tulosta täytyy tulla, jotta he haluavat pysyä taustallani jatkossakin, Ajo järkeilee.

+++++
Kuinka levollisesti Avant Tecnon tukema Niklas Ajo kertoo tulevasta kaudestaan? Katso  kuljettajan haastattelu alta!

 

 

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja 2014

• 23.3. Losail International Circuit, Doha, Qatar
• 13.4. Circuit of the Americas, Austin, USA
• 27.4. Autodromo Termas de Rio Hondo, Termas de Rio Hondo, Argentiina
• 4.5. Circuito de Jerez, Jerez, Espanja
• 18.5. Le Mans Bugatti, Le Mans, Ranska
• 1.6. Mugello Circuit, Italia
• 15.6. Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmelo, Espanja
• 28.6. TT Circuit Assen, Assen, Hollanti
• 13.7. Sachsenring, Hohenstein-Ernstthal, Saksa
• 10.8. Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, USA
• 17.8. Masaryk Circuit, Brno, Tshekki
• 31.8. Silverstone Circuit, Silverstone, Englanti
• 14.9. Misano World Circuit Marco Simoncelli,
Misano Adriatico, San Marino
• 28.9. Motorland Aragón, Alcañiz, Espanja
• 12.10. Twin Ring Motegi, Motegi, Japani
• 19.10. Phillip Island Grand Prix Circuit, Phillip Island,
Australia
• 26.10. Sepang International Circuit, Selangor, Malesia
• 9.11. Circuit Ricardo Tormo, Valencia, Espanja

Lähde: MotoGP.com

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?