30-vuotias pakkausmateriaalivalmistaja lanseeraa seuraavan sukupolven tuotteet

Pakkausmateriaalivalmistaja Plastiroll Oy tuo pian markkinoille seuraavan sukupolven ratkaisunsa.
Toimitusjohtaja Kari Laukkanen korostaa, että innovatiivisuudesta ja ekologisuudesta ponnistavat uudet vaihtoehdot pitävät ylöjärveläisyrityksen toimialansa kansainvälisessä kärjessä.
30 vuoden iän juuri saavuttava yhtiö porskuttaa vahvassa myötätuulessa. Se palkkaa uusia vakituisia työntekijöitä ja kasvattaa liikevaihtoaan kaksinumeroisen prosenttiluvun.
– 30-vuotias pakkausmateriaalien valmistaja Plastiroll Oy on hyvässä tuloskunnossa. Tänä vuonna hankittu uusi pussikone on saatu täyteen käyttöön, toimitusjohtaja Kari Laukkanen iloitsee.
– 30-vuotias pakkausmateriaalien valmistaja Plastiroll Oy on hyvässä tuloskunnossa. Tänä vuonna hankittu uusi pussikone on saatu täyteen käyttöön, toimitusjohtaja Kari Laukkanen iloitsee.

– Plastirollille kuuluu hyvää. Yhtiömme on terveessä kunnossa, toimitusjohtaja Kari Laukkanen kiteyttää.
Hän astelee tyytyväisenä kalvotehtaan salissa ja ihastelee tänä vuonna hankittua tanskalaista pussikonetta.
– Laiteinvestointimme meni nappiin monella tavalla. Hankimme uuden koneen oikeaan aikaan. Sen kapasiteetti on valjastettu tehokkaasti käyttöön. Kone pyörii kolmessa vuorossa. Myyntimiehet ovat hoitaneet postinsa hyvin. Harkitsemme koneen siirtämistä viiteen vuoroon, Laukkanen kertoo.
Toimitusjohtaja sanoo, että plastirollilaisia on jo 80.
– Olemme palkanneet yhteensä kymmenen uutta työntekijää, joista valtaosa paiskii hommia juuri täällä kalvotehtaassa.
Laukkanen uskoo, että uutta työvoimaa pestataan ensi vuoden alkupuolellakin.
Myös Plastirollin perinteinen toimintapuoli eli paperijalostus on lupsakassa vedossa.
– Tälläkin sektorilla kasvamme voimakkaasti.

Liikevaihto vahvalla kasvu-uralla

30. juhlavuonnaan pakkausmateriaalitehdas takoo 31 miljoonan euron liikevaihdon.
– Saavutamme nytkin kaksinumeroisen kasvuprosentin, Kari Laukkanen iloitsee.
– Olemme myös vankassa tuloskunnossa.
Toimitusjohtajan mielestä tekemisen riemu jatkuu tulevaisuudessakin.
– Olemme suunnitelleet ensi vuoden luottavaisesti myös kaksilukuiselle kasvuprosentille, hän tarkentaa.
Laukkasen mielestä tavoite on erittäin realistinen. 34 miljoonan euron liikevaihto siintää horisontissa.
– Koko myyntiorganisaatiomme on aktiivisesti liikkeellä eri puolilla maailmaa. Kauppaa syntyy hyvin.
– Kotimaassamme kasvumme alkaa olla rajallista.
– Ulkomailla pystymme etenemään rajustikin.
Laukkanen lisää, että esimerkiksi elintarviketeollisuus janoaa koko ajan entistä parempia pakkausratkaisuja, joilla pidennetään tuotteen säilyvyyttä.
– Me olemme pioneereja ympäristöä vähän kuormittavien pakkausmateriaalien kehittäjinä, hän muistuttaa.
Kaiken kaikkiaan tulevaisuus avautuu toiveikkaana Laukkaselle.

Markkinoiden alakulo latistaa

Talouden iso kuva on Kari Laukkasen mielestä alakuloinen.
Suuria toimijoita on ajautunut negatiivisuuden pyörteisiin.
– Maailmanlaajuinen epävarma ajanjakso alkoi jo vuonna 2008, eikä tilanne ole normalisoitunut kaikilla toimialoilla, hän kuvailee.
– Talous ei ole täysin toipunut.
Ylöjärveläistehtaan veturi sanoo, että Plastiroll on selvinnyt vaikean ajan yli ponnistamalla vientimarkkinoille ja kehittämällä tuotteitaan. Hän kiittää myyntiorganisaatiotaan, joka paiskii hommia myyntinälkäisesti ja vastuullisesti.
– Henkilökunta ansaitsee kiitoksen siitä, että se vastaa hienosti tilauskannan toteuttamisesta.
– Satsaamme koko ajan palveluumme sekä tuotteidemme korkeaan laatuun. Pidämme ohjenuoranamme sitä, että olemme alati kehityksen eturintamassa ja tarjoamme asiakkaillemme ratkaisuja, joita kilpailijoilla ei ole, Laukkanen korostaa.
Hän kannustaa muidenkin toimialojen yrittäjiä karisuttamaan surkuttelun ja hyppäämään rohkeasti pois kielteisyyden kierteestä.
– Satsaukset tuotekehitykseen ja muotoiluun kannattavat. Potentiaaliset asiakkaat kiinnostuvat herkästi yleistä mielenkiintoa herättävistä vaihtoehdoista. Uutuusarvo on erinomainen lisämyyntiargumentti. Tunnettuus avaa uusia ovia. Saavutetut meriitit rakentavat uskottavuutta.
– Suomalaiset osaavat myynnin ulkomaillakin. Uskottelu, että olisimme kaupparatsuina huonoja, ei pidä paikkaansa. Kun porukkamme ovat liikkeellä rehellisesti, avoimesti ja periksiantamattomasti, niin jälkeä syntyy, Laukkanen uskoo.
– Myyjillä ei saa olla kahvakammoa, hän lisää.
– Uusien asiakkaiden luokse on mentävä ennakkoluulottomasti.
Ylöjärveläisyritys kiertää aktiivisesti alansa kansainvälisiä messuja.
– Meillä on omat osastomme. On hyvä olla jokaisen potentiaalisen asiakkaan silmien edessä.
Plastirollin tuotannosta jo yli puolet matkaa rajojen ulkopuolelle.

Agentit kaikkialla maanosassa

Ylöjärveläisellä pakkausmateriaalivalmistajalla on edustaja jo jokaisessa Euroopan maassa, jossa Plastiroll haluaa olla läsnä.
Elintarviketeollisuus ja kaupan toimijat muodostavat asiakaskunnan keskiön.
Kari Laukkasen mukaan valtaosa kaupoista syntyy edelleen pitkillä eli vuoden tai kahden sopimuksilla.
– Meillä on erittäin runsaasti asiakkaita, joiden kanssa jokainen päivä on vaalipäivä. Näissä kumppanuuksissamme lunastamme jatkon nimenomaan korkealla laadullamme, osaavalla palvelullamme, joustavuudellamme sekä pitämällä tiukasti kiinni toimitusajoistamme.
– Näillä arvoilla on ratkaiseva merkitys, jos valitsijalla on edessään muuten kaksi samanarvoista tarjoajaa, toimitusjohtaja painottaa.
Laukkanen sanoo, että Plastiroll kokee Euroopan riittävän haasteelliseksi toimintaympäristöksi.
– Tällä hetkellä tuntosarvemme eivät tutkaile edemmäksi.
– Toki Ylöjärvellä valmistettuja tuotteitamme kulkee maapallon eri kolkkiin. Esimerkiksi englantilaisen asiakkaamme kautta valmisteitamme on päätynyt muun muassa Etelä-Afrikkaan, Turkkiin ja Japaniin.
Laukkanen muistaa hiljan tulleen puhelun, jossa Japanin tulli peräsi Ylöjärveltä liikkeelle lähteneiden tuotteiden perään.

Kiina tuo tervettä hereillä oloa

Moni eurooppalainen toimiala on ollut turbulenssissa kiinalaisten kilpailijoidensa takia.
Kari Laukkanen tietää, että Kiina-kortti heiluu pakkausmateriaalivalmistajien keskuudessa.
– Tiedämme myös faktat, jotka merkitsevät meille valtteja, hän teroittaa.
Toimitusjohtaja nostaa esille jatkuvan tuotekehityksen eli olemassa olevien tuotteiden parantamisen ja kokonaan uusien  tuotteiden löytämisen.
– Elintarviketeollisuus on jälleen erinomainen esimerkki toimialasta, joka arvostaa yhteistyökumppaneidensa nopeaa reagoimista eli vastaamista ilmeneviin haasteisiin. Tälläinen asia on muun muassa jätteenkäsittely.
– Elintarviketeollisuus ja kauppa hyötyvät, kun pakkausratkaisu edistää ruoan säilyvyyttä eli pidentää myyntiaikaa ja kun se poistovaiheessa helpottaa hävittämistä. Pitkälle kehitetty ketjuajattelu muodostuu taloudelliseksi säästöksi.
Kari Laukkanen tähdentää, että Plastirollin Ylöjärven tehtailla valmistettavat pakkausmateriaalit päätyvät suurimmaksi osaksi jatkojalostajille.

+++++
Rauno Asonen ja Esa Mylläri perustivat Plastiroll Oy:n vuonna 1983. He myivät yrityksensä vuonna 2011 Sponsor Capital Oy:lle. Vähemmistöosakkaina on toimiva johto.