Demokratiaa hikoilemalla

Liikunnan riemu ja kunnallispolitiikka – mikä epätodennäköinen pari. Oman lähiympäristön asioihin vaikuttaminen on perinteisesti ollut sitä, että käydään kerran neljässä vuodessa pudottamassa lappu kuntavaalien äänestysuurnaan.
Nyt asiat ovat kuitenkin muuttumassa. Yksi esimerkki tästä on Ylöjärven kaupungin Liiku Lihasvoimin -kampanja, joka jatkuu vielä sunnuntaihin saakka.
Tempauksen välineinä ovat älypuhelimet ja kohteena kevyen liikenteen väylät.
Liiku Lihasvoimin -kampanjassa käytettävä älypuhelinsovellus on äärimmäisen yksinkertainen käyttää. Nappeja on tasan yksi.
Liiku Lihasvoimin -kampanjassa käytettävä älypuhelinsovellus on äärimmäisen yksinkertainen käyttää. Nappeja on tasan yksi.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Liiku Lihasvoimin -kampanjan voi tiivistää seuraavasti: osallistujat lataavat ilmaisen älypuhelinsovelluksen, jonka pistävät päälle, kun lenkkeilevät. Samalla Ylöjärven kaupunki saa arvokasta tietoa siitä, mitä kevyen liikenteen väyliä kaupunkilaiset käyttävät.
– Keräämämme data vaikuttaa sitten osaltaan siihen, miten väyliä pidetään kunnossa ja mitkä ovat niiden laatuluokitukset, kaavoitusarkkitehti Arto Huovila tarkentaa.
Kampanja alkoi tämän viikon maanantaina ja päättyy jo muutaman päivän kuluttua sunnuntaina. Ajoitus ei ole sattumaa, sillä maassamme vietetään parhaillaan yleiseurooppalaista Liikkujan viikkoa.
Vaikutustempauksen taustalla on Tampereen kaupunkiseudun yhteinen kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma. Se julkistettiin virallisesti viime vuonna.
– Ohjelmassa linjattiin, että Ylöjärvi ja Kangasala ovat ne pilottikunnat, joissa seutukunnallinen kehitys jalkautetaan ensimmäisenä tavallisten ihmisten pariin. Toiminta on nyt molemmissa alkanut, kaavoitusarkkitehti kertoo.
Huovila vakuuttaa, ettei uuden teknologian valjastaminen kaupungin kehittämiseen ole pelkkä julkisuustemppu. Teoriassa on siis mahdollista, että minkä tahansa peräkylän asukkaat voivat aktiivisella omistautumisella turvata oman kevyen liikenteen väylänsä tai nostaa sen kunnossapitoluokitusta.
– Jos jokin väylä osoittautuisi erityisen suosituksi, niin ainakin itse näkisin olevan järkevää suunnata satsauksia sinne. Tietysti reiteillä on eri luonteita ja isoilla väylillä on aina enemmän käyttäjiä kuin pienillä, Huovila pyörittelee.

”Tyypillinen kehyskunta”

Idea älypuhelinsovelluksen käytöstä tuli kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelman toteuttavalta Navico Oy:ltä. Ylöjärven kaupunki kilpailutti kumppanuuden kevään aikana, ja oululainen konsulttiyritys nähtiin lopulta parhaaksi vaihtoehdoksi.
– Osasyynä oli juuri tämä heidän ehdottamansa liikkumiskampanja. Tavoitteena on, että kaupunki tulisi lähelle oikean elämän tapahtumia eikä luuraisi vain paperinippujen ja byrokratian takana, Huovila selvittää.
Navicon toimitusjohtajan Timo Perälän mukaan Ylöjärven kevyen liikenteen väylät ovat suuren kaupungin kehyskunnalle varsin tyypilliset. Yhteydet Tampereelle pelaavat mainiosti, mutta kasvavien kaupunginosien välillä reittien kehitys laahaa hieman jälkijunassa.
– Perusinfra on kunnossa, mutta mitään tarkkoja tilastoja pyöräilystä ja kävelystä kaupungilla ei ole. Sovelluksen avulla Ylöjärvi saa yksinkertaista visuaalista tietoa siitä, mistä kaupunkilaiset lähtevät liikkeelle ja mihin he sieltä kulkevat, Perälä sanoo.
Ylöjärven ohella omaa Liiku Lihasvoimin -kampanjaansa pyörittää tällä viikolla Pohjois-Suomen pääkaupunki Oulu. Paikkakuntien välille on yritetty rakentaa internetissä pientä kilpailuasetelmaa, sillä sovelluksen kotisivuilta voi seurata reaaliaikaisesti kummankin kaupungin käyttäjien kilometrimääriä.
Ylöjärvellä tavoiteluvuksi on asetettu kunnianhimoiset 2 000 kilometriä. Perälän mukaan luku perustuu mututuntumalla heitettyyn epätieteelliseen arvioon.
– Tavoite motivoi liikkumaan, sehän on todistettu juttu. Ylöjärven lukeman pohjana ovat tiedot muun muassa siitä, kuinka monella suomalaisella on keskimäärin mahdollisuus käyttää älypuhelinta, toimitusjohtaja naurahtaa.

Säästöjä, terveyttä ja hyvää mieltä

Vannoutuneet autoilijat saattavat ihmetellä, mitä järkeä on laittaa rahaa ja vaivaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden kehittämiseen. Huovilan ja Perälän mukaan syyt ovat kuitenkin selvät.
– On laskettu, että jokainen pyöräilty kilometri säästää yhteiskuntamme varoja 0,3–1,3 euroa. Säästöt tulevat pääasiassa saasteiden vähenemisestä ja kunnon kohenemisesta, Perälä tietää.
– Kehittämisohjelman tavoitteena on, että pirkanmaalaiset liikkuisivat yhä vähemmän autoilla ja entistä enemmän kevyen ja joukkoliikenteen yhdistelmällä. Eli että tultaisiin vaikkapa pyörällä bussipysäkille ja matkattaisiin loppumatka linja-autolla, Huovila kiteyttää.
Joitakin lukuja Ylöjärven kevyestä liikenteestä Huovilalla on jo tiedossaan. Pyöräilyn osuus kaikesta liikkumisesta on kasvukaupungissa 3 ja jalankulun 10 prosenttia. Parantamisen varaa siis löytyy.
– Ylöjärveläiset ovat ahkeria autoilemaan, koska asiointia Tampereen suuntaan on todella paljon. Suurin osa paikallisten tekemistä matkoista on kuitenkin mitaltaan alle viisi kilometriä, ja sellaiset voisi helposti taittaa myös pyörällä, Huovila kannustaa.
Mutta milloin kaupunkilaiset voivat nähdä tämän viikon liikkumisensa tuloksia käytännössä?
– Ensi vuoden helmikuussa. Kehittämisohjelman raportin on määrä tulla silloin julki, Huovila lupaa.