Ylöjärven Uutiset selvitti, mitä mieltä metsäkyläläiset ovat alueen pohjoispuolelle kaavaillusta tiestä

Ristiriitaista kyytiä tieluonnokselle

Valtatie 3 on yksi Suomen vilkkaimmista ja tärkeimmistä päätieyhteyksistä. Kaikilta osin väylä ei kuitenkaan vastaa pääväylälle asetettuja turvallisuus- ja sujuvuusvaatimuksia. Yleissuunnitelman laatiminen valtatie 3:n pätkälle Ylöjärven Soppeenmäestä Hämeenkyrön Sarkkilaan on startannut. Ympäristövaikutuksia on arvioitu jo vuonna 2009. Uuden tielinjan pohjalta järjestettiin eilen tiistaina maastokävely, jonka tarkoituksena oli tutustua tiepohjaan ja kaivaa esiin paikallisten sekä maanomistajien mielipiteitä.
Valtatie 3:n uusi linjaus kulkisi muun muassa Metsäkylän läpi. Maastokävelyitä tehtiin eilen tiistaina seuraavissa kohteissa: 1. Työläjärven alueet, 2.–3. Metsäkylä. Huomenna torstaina patikoidaan vielä näissä pisteissä: 4. Sarkkila–Rokkakoski, 5. Palko–Sasi ja 6. Pentinmaa. (Grafiikka: Jani Saarenpää & Helena Mäkinen)

Valtatie 3:n uusi linjaus kulkisi muun muassa Metsäkylän läpi. Maastokävelyitä tehtiin eilen tiistaina seuraavissa kohteissa:
1. Työläjärven alueet, 2.–3. Metsäkylä. Torstaina 22. elokuuta patikoidaan vielä näissä pisteissä: 4. Sarkkila–Rokkakoski, 5. Palko–Sasi ja 6. Pentinmaa. (Grafiikka: Jani Saarenpää & Helena Mäkinen)

Kysellessä metsäkyläläisiltä mielipidettä uutukaisesta suunnitelmasta, joka siirtäisi Vaasantien kulkemaan Metsäkylän pohjoispuolelta, herää ristiriitaisia tuntemuksia.
Joidenkuiden mielestä uusi tie on välttämätön luonnonka-tastrofien välttämiseksi ja raskaan liikenteen poistamiseksi Vaasantieltä. Toinen puoli on sillä kannalla, että moottoribaanan vetäminen metsikköön on järjetöntä, koska vanhasta saisi kunnostettua pienellä rahalla turvallisen.

Liikennemäärät vähenevät

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen projektipäällikkö Tero Haarajärvi luonnehtii hankkeen pääpiirteitä.
– Valtatie 3 muutetaan nelikaistaiseksi keskikaiteella varustetuksi väyläksi osittain uuteen maastokäytävään ja osin nykyiselle paikalleen. Valtatien nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, ja sen liittymät toteutetaan eritasoliittymillä Elovainion, Heinikon ja Sasin kohdalla. Suunniteltavan alueen pituus on noin 19 kilometriä. Vaasantie jää rinnakkaistieksi Ylöjärven ja Sarkkilan välille.
Projektipäällikkö kertoo uuden tien hyödyistä.
– Liikenteen sujuvuus ja matka-ajan ennustettavuus petraantuvat nelikaistaistamisen ja eritasoliittymien ansiosta.
– Lisäksi liikenneturvallisuus kohentuu merkittävästi rakennettavan keskikaiteen, eritasoliittymien ja liittymäjärjestelyjen vuoksi. Tien riesat vähenevät, sillä liikennemelun aiheuttamat haitat ovat asutukselle nykyistä pienemmät, kun nykyinen Vaasantie jää paikallisen liikenteen käyttöön. Liikennemäärät ja harmit vähenevät merkittävästi.
Voittojakin Haarajärven mukaan uuden tien avulla saadaan.
– Hanke on taloudellisesti kannattava, sillä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kohentumisesta saatavat hyödyt ovat suuremmat kuin tien aiheuttamat investointi- ja ylläpitokustannukset 30 vuoden ajalta.
Hankkeen etenemisen tiellä ovat vielä rahakysymykset.
– Yleissuunnitelma valmistuu vuoden loppuun mennessä. Projektille ei ole rahoitusta, joten toteuttamisajankohta on vielä avoin. Valtatien 3:n kehittäminen yhteysvälillä Tampere–Vaasa on tavoitteena saada mukaan seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon, joka laaditaan ensi hallituskauden alkupuolella.
Rahaa väylä todella nielee ja on niellyt tähän mennessä jo aimo summan.
– Hankkeen arvioidut rakennuskustannukset ovat noin 80 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttaa ja maksaa pääosin Liikennevirasto eli Suomen valtio. Suunnittelukustannukset tähän mennessä ovat olleet runsaat
400 000 euroa, Haarajärvi selvittää.

Ympäristö on otettu huomioon

Suunnittelualueella on asutusta Ylöjärven Metsäkylän kohdalla sekä Hämeenkyrössä Pentinmaan ja Sarkkilan alueilla.
– Asuinrakennuksia ei kuitenkaan jää uuden suunnitellun valtatielinjauksen alle. Asuinalueiden kohdalla melun aiheuttamia haittoja lievennetään rakentamalla melusuojuksia.  Nykyisen tien liikennemäärien huvetessa valtatien aiheuttama liikennemeluhaitta pienenee merkittävästi nykyisestä, Haarajärvi sanoo.
Alue on tutkittu uhanalaisten lajien kannalta tarkoin.
– Liito-oravalle sekä muille uhanalaisille lajeille, esimerkiksi lepakoille ja viitasammakoille soveltuvat elinympäristöt on tutkittu. Alueet otetaan huomioon suunnittelussa. Valtatien linjaus kiertää liito-oravan elinalueet. Niiden kulkuyhteydet valtatien yli turvataan vihersuunnittelun keinoin. Riistaeläinten reitit säilytetään rakentamalla tien yli korkeatasoinen vihersilta Pentinmaan alueelle, hän lisää.
Tien vaikutuksia ja niiden lieventämistoimia Sarkkilan linnustoon tarkastellaan erikseen laadittavassa Natura-arvioinnissa.

Vuorovaikutteinen suunnittelutapa

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen mukaan hanketta on viety eteenpäin vuorovaikutteisesti.
Asukkaat, maanomistajat sekä muut sidosryhmät ovat saaneet äänensä voimakkaasti kuuluviin lukuisien kuulemistilaisuuksien takia. Yksi esimerkki tästä oli eilinen maastokävelytempaus, johon kuka tahansa saattoi osallistua.
Projektipäällikkö Haarajärven mukaan maastokävelyiden tarkoitus on jakaa tietoa suunnittelutilanteesta.
– Lisäksi kävelyillä halutaan konkretisoida paikan päällä tien sijaintia ja siihen liittyviä tiejärjestelyjä paikallisille asukkaille etenkin tien vaikutuspiirissä.   Maastokävelyn avulla pyritään löytämään ratkaisuja, jotka palvelisivat kaikkia osapuolia.

Omakotiyhdistys katsoo karsaasti

Metsäkylän omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Rami Kalliomäki vastaa tieluonnokseen tulikivenkatkuisilla kommenteilla. Yhdistys ei ole muuttanut kielteistä linjaansa tiehankkeen suhteen.
– Projekti ei ole koko suunnitteluaikana kuulostanut hyvältä. Minusta ei tarvitsisi hakata metsiä sen takia, jotta rakennettaisiin uusi tie, vaikka vanhan entraamisellakin pärjättäisiin.
– Metsäkylän omakotiyhdistys on yrittänyt olla läsnä jokaisessa tilaisuudessa. Kaikilla on kuitenkin omat aikataulunsa.
Kalliomäen mukaan tiehanke vie pohjan Metsäkylän tulevaisuudelta.
– Taas kerran tuhotaan yhden kylän laajentumismahdollisuudet. Tie kulkisi todella lähellä nykyistä asutusta. Ylöjärven alueella baanan alle ei jää ainoatakaan taloa, mutta matkaa lähimmän rakennuksen kulmalta moottoritielle ei ole kuin rapiat 300 metriä, hän pukahtaa.
Tero Haarajärvi on toista mieltä, mitä tulee Metsäkylän kehittämiseen.
– Metsäkylän edistämisen mahdollisuudet petraantuvat merkittävästi. Kylän kohdalla nykyinen valtatie jää hyvätasoiseksi seudullista ja paikallista liikennettä palvelevaksi rinnakkaistieksi, jolla liikennemäärä vähenee merkittävästi. Tällöin tien aseman muuttuminen valtatiestä seututieksi tarjoaa nykytilannetta paremman mahdollisuuden kehittää Metsäkylän alueen maankäyttöä.
Uusi-Kuruntieltä Heinikon kohdalta haarautuvalle väylälle ei Kalliomäen mukaan ole pääsyä Metsäkylästä.
– Tämä tie ei hyödytä meitä metsäkyläläisiä millään muotoa, sillä tielle ei ole suunnitteilla lainkaan liittymää Metsäkylän suunnalta. Nykyiselle Vaasantielle pääsee paristakin kohtaa.
Toinen puhuttava seikka on se, ettei tieltä ole liittymää myöskään Kauppakeskus Eloon.
– Tämä tuntuu kyllä kovin kummalliselta. Ensin rakennetaan kauppakeskus, mutta sitten sinne kulku tehdään tavattoman hankalaksi. Kaavailujen mukaan ihmisten täytyy kulkea Vaasantietä pitkin Deliwayn kohdalle. Siitä vasta pääsee Elotielle, hän kummastelee.
– Tätä ratkaisua ihmettelee myös Elovainion yritysmaailma. Nämä ovat näitä valintoja. Ylöjärven kaupunkihan tien tänne haluaa, hän napauttaa.
Puheenjohtaja ei kuitenkaan viillä sanoillaan hankkeesta tiedottamista.
– Projektista on kerrottu alueen asukkaille varsin hyvin. Kaikilla on ollut ainakin näennäinen mahdollisuus vaikuttaa. Toisaalta nämä maastokävelyt ovat virkamiesten aikataululle sopivia. Patikat sompaillaan aikaan, jolloin tavalliset ihmiset ovat sorvin ääressä. Tiedotustilaisuudet ovat olleet onneksi ilta-aikaan.
Konsultteja ja virkamiehiä Kalliomäki kiittelee lisäksi avoimuudesta.
– Sekä Ramboll Finland, joka toimii konsulttina, että Pirkanmaan ELY-keskus ansaitsevat kiitoksen sanan siitä, ettei hanketta ole valmisteltu salassa. Se on mainiota, sillä salailu ei ole nykypäivää, puheenjohtaja sanailee.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?