Keskusta-alueelle on kehittynyt melkoinen myymäläsumppu

Perinteinen kauppapaikka heräsi eloon

Ylöjärven päivittäistavarakaupalla menee juuri nyt lujaa. Tällä vuosituhannella puutarhakaupunkiin on avattu uusia kauppoja kuin sieniä sateella, ja epäonniset yrittäjät ovat olleet harvassa.
Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko on havainnut saman. Seitsemän viime vuoden aikana yhtiö on avannut puutarhakaupunkiin jo neljä uutta kauppaa.
– Tämä on iso markkina-alue, johon muuttaa paljon lapsiperheitä, Mäki-Ullakko tiivisti uuden Salen avajaisissa perjantaina.
Asemantien uusi Sale herätti runsaasti kiinnostusta heti avajaispäivänään. Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kävi paikan päällä suorittamassa avajaisjuhlallisuuksia hymyssä suin.

Asemantien uusi Sale herätti runsaasti kiinnostusta heti avajaispäivänään. Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kävi paikan päällä suorittamassa avajaisjuhlallisuuksia hymyssä suin.

Eräs lyhyt, mutta sitäkin omituisempi aikakausi päättyi Ylöjärven Asemantiellä viime viikolla, kun useita kuukausia ovet säpissä ollut perinteikäs kauppapaikka avasi jälleen ovensa. Pirkanmaan Osuuskaupan 23. Sale on kiinteistön kolmas ruokakauppa 14 vuoden sisällä.
– Tämä on selvästi Ylöjärven keskeisin kauppapaikka. Nyt avaamamme myymälä on koko maakunnan ensimmäinen uuden ilmeen Sale, POK:n Timo Mäki-Ullakko myhäili avajaispäivänä.
Myyntipinta-alaltaan 520 neliömetrin laajuinen kokonaisuus on Sale-ketjun myymäläksi erittäin suuri. Mäki-Ullakko myönsi, että puodin nimeksi oltaisiin aivan hyvin voitu laittaa myös S-market.
– Lähinnä kyse on brändistä: Saleen liittyy vähän läheisempiä mielikuvia. Lisäksi meillä on S-market tuossa ihan lähellä, eikä olisi tuntunut järkevältä laittaa kahta samanlaista kauppaa vierekkäin, hän selvitti.
Uuden kaupan avajaisia oli saapunut seuraamaan useita kymmeniä kiinnostuneita ylöjärveläisiä. Pääoven edessä olleen nauhan juhlallisesti katkaissut Mäki-Ullakko naurahti avajaispuheessaan ymmärtävänsä, jos joku paikallinen pitää POK:n aivoituksia kummallisina. Pelkästään Kuruntien varrella kun on jo ennestään kolme ruokakauppaa.
– Me uskomme tähän sijaintiin. Lähikaupat ovat viime vuosina olleet päivittäistavarakaupan selkeitä voittajia, ja niille on tilausta, hän totesi.

Ruokaa ei enää haeta Tampereelta

Pirkanmaan päivittäistavarakaupan kuin omat taskunsa tuntevan Mäki-Ullakon mukaan Ylöjärvellä on muutamassa vuodessa tapahtunut suuri mullistus. Alan omin termein sanottuna puutarhakaupungin ostovoima ei enää vuoda muualle niin kuin ennen.
– Se on vähentynyt valtavasti. Kun avasimme S-marketin vuonna 2006, puhuttiin vielä kymmenistä prosenteista. Nyt Ylöjärvi on kohtuullisen omavarainen päivittäistavarakaupan suhteen.
Muutos on näkynyt rajusti S-ryhmän satsauksissa kaupunkiin. Ennen Asemantietä uusia Sale-kauppoja on ehtinyt nousta verrattain lyhyessä ajassa myös Kaurasmäkeen ja Metsäkylään. Lisää on luvassa kesällä, kun Teivon ABC-liikenneasemalla juhlitaan avajaisia.
– Kyllä kaikille on tilaa. Salet ovat voimakkaasti oman lähialueensa kauppoja, ja S-market vetää väkeä vähän kauempaakin. ABC:n tuleva kauppa taas on ympärivuorokautinen ja palvelee ennen kaikkea liikenteen tarpeita, Mäki-Ullakko listasi.
Lähdevainiontien S-market on ollut Pirkanmaan Osuuskaupalle suurmenestys. Mäki-Ullakon mukaan kauppa ylitti nopeasti kaikki ennakkoon asetetut myyntiodotukset, mikä osaltaan rohkaisi myös uuden Salen avaamiseen.
– Haluamme laajentaa S-marketia yhä, ja periaatteessa tässä Salessakin on laajentamisen varaa. Toisaalta meillä on jo vuokralaisneuvottelut pitkällä, joten emmeköhän me alkuun ole tyytyväisiä tähän kokoon, hän hymyili.

Prismasta keskustellaan

S-ryhmän kiinnostus Ylöjärveä kohtaan ei voimakkaana liikkuvien huhujen mukaan ole laantumassa vielä aivan lähiaikoina. Puutarhakaupungissa on kuiskuteltu jo jonkin aikaa kilpailijasta kauppakeskus Elon Citymarketille.
Mäki-Ullakon mukaan ajatus toden totta kutkuttelee.
– Tämä on Pirkanmaan nopeiten kasvava markkina-alue. Me katsomme kaupungin kehittämissuunnitelmaa ja haluamme olla mukana keskustelemassa siitä, mitä vaihtoehtoja meillä on, hän pyöritteli perjantaina.
Olisiko Elovainiolle kaavailtu uusi kauppakeskus luonteva paikka Prisma-hypermarketille?
– Keskustan kehittämissuunnitelma sanelee, miten kaupan toiminnot täällä tulevaisuudessa sijoittuvat. Voimme olla antamassa ideoita ja näkemyksiä eri vaiheissa, mutta viime kädessä asia on luonnollisesti kaupungista kiinni, Mäki-Ullakko muotoili.

Pirkanmaan Kesko: ”kilpailu on hyvästä”

S-ryhmän raju rynnistys Ylöjärven päivittäistavarakauppaan ei huoleta Pirkanmaan Keskon aluejohtajaa Jari Alasta. Elovainion Citymarketin viimeksi puutarhakaupunkiin avannut konserni kokee asemansa kaikin puolin vakaaksi.
– Ei minulla ole kilpailijan tekemisiin mitään sanottavaa. Meillä menee mielestäni hyvin kahdella kaupallamme, hän toteaa.
Alanen ei paljasta, onko Keskolla mahdollisesti uusia suunnitelmia Ylöjärven varalle. Näyttäisi kuitenkin siltä, että kaupungin ruokakauppatarjonta alkaa nyt olla lähellä tämänhetkisen väestöpohjan luomaa kysyntää.
– Pidän lisääntynyttä kilpailua kuluttajan kannalta hyvänä. Ja toisin kuin ajatellaan, päivittäistavarakauppa on erittäin kilpailtua Suomessa, Alanen kommentoi.
– Julkista keskustelua seuratessa voi helposti saada sellaisen käsityksen, että ruoka olisi maassamme kallista. Moni tuore tutkimus on kuitenkin osoittanut, että kilpailu toimii meillä paremmin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Ruoan hintaa pitävät nykytasollaan verotus, maanviljelyn olosuhteet ja pitkät välimatkat, hän huomauttaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?