Charles Beresford toi kotimaansa ainutlaatuisen taksitunnelman Lontoosta Ylöjärvelle

Unelmasta totta

Miltä kuulostaisi matkustaa taksissa, jossa koipiaan ovat lepuuttaneet vaikkapa kuningatar Elisabet tai Hugh Grant? Olisi siinä tutuille ja kylänmiehille kerrottavaa.
– Suomessa taksikuskit eivät saa puhua aiemmista asiakkaistaan, mutta Lontoossa meininki on ihan toista. Siellä kuljettajat ottavat nimikirjoituksia ja ylpeilevät kokemuksillaan avoimesti, ylöjärveläinen Charles Beresford hymyilee.
Yöhoitajana työskentelevä Beresford yrittää parhaillaan selvittää, keitä hänen lokakuussa ostamassaan Fairway Taxi Cabissa on aikojen saatossa istunut. Maailmanluokan julkkikset olisivat plussaa, koska mies aikoo hankkia autollaan hieman sivutuloja.
– En siis ala tarjota tavallisia taksipalveluita, vaan vuokraan autoa esimerkiksi häihin. Olen todella ylpeä taksistani, hän tunnelmoi.
Itsekin Lontoossa vuosien ajan asunut Charles Beresford on ollut innostunut Englannin pääkaupungin takseista jo pienestä pitäen. Ennen oman yönsinisen menopelin hankintaa hän keräsi itselleen sivukaupalla nippelitietoa auton ominaisuuksista.

Itsekin Lontoossa vuosien ajan asunut Charles Beresford on ollut innostunut Englannin pääkaupungin takseista jo pienestä pitäen. Ennen oman yönsinisen menopelin hankintaa hän keräsi itselleen sivukaupalla nippelitietoa auton ominaisuuksista.

Manchesterista kotoisin oleva Beresford kertoo ihailleensa kotimaansa pääkaupungin takseja jo pienestä pitäen. Syynä oli oma setä, joka ajoi sellaista työkseen.
– Tämä on klassinen ja upea auto, joka tunnetaan ympäri maailman. Sen korimalli pysyi täysin samana vuodesta 1958 vuoteen 1997, vaikka valmistajakin vaihtui välillä, sujuvaa suomea puhuva britti kertoo.
Beresfordin nyt hankkima silmäterä on valmistettu vuonna 1994. Se on ihka ensimmäisiä invalideillekin sopivia Lontoon takseja. Mittarissa komeilevat noin puolen miljoonan mailin lukemat.
– Se on aika normaali ajomäärä tämän ikäisille malleille. Näin vanhoja autoja ei kuitenkaan saa pitää taksikäytössä, sillä ikäraja on viime vuodesta lähtien ollut 15 vuotta, Beresford selvittää.
Lontoon taksit ovat ainutlaatuisia monellakin tapaa. Väritykseltään useimmiten tummanpuhuvia autoja hallinnoi valtiollinen Public Carriage Office, jonka laatuvaatimukset ovat korkeat. Taksien pitää olla teknisiltä ominaisuuksiltaan juuri Lontoon liikenteeseen sopivia, minkä vuoksi ne ovat aina erikoisvalmisteisia.
Kuljettajiksi mielivien pitää puolestaan läpäistä vaativa tutkinto, The Knowledge. Se käsittää katujen verkoston peräti kuuden mailin säteellä kaupungin keskeisimmästä pisteestä, Charing Crossista. Kolme neljästä jättää kurssin kesken.
GPS-navigaattorilla varustetuissa, sarjavalmisteisissa Suomen takseissa matkustaneille edellä mainittu kuulostaa sangen eksoottiselta. Beresford tietää sen hyvin.
– En minä pidä näitä Englannin tapoja mitenkään outoina. Olen tottunut niihin, hän naurahtaa.

Saunan lauteilta Hammersmithiin

Vuonna 2001 kylmään pohjolaan muuttanut Beresford päätti pitkäaikaisen unelmansa toteuttamisesta lopulta varsin suomalaiskansalliseen tapaan. Elämän Ylöjärvelle kuljettama mies kävi ratkaisevan keskustelun asiasta saunan lauteilla.
– Ehdotin teiskolaiselle ystävälleni Jari Jokiselle, tuotaisiinko sellainen taksi nyt Suomeen. Se oli ollut haaveenamme jo pidemmän aikaa, britti muistelee viimevuotista löylyhetkeään.
– Kun se sopi vaimollekin, päätimme toteuttaa ajatuksen. Nyt Jarilla on musta ja minulla yönsininen Lontoon taksi.
Ystävysten liki identtisten kaunotarten renkaat koskettivat Suomen asfalttia ensi kerran lokakuussa. Sitä edelsi pitkä ja raskas matka halki Euroopan.

Carbodies FX4 on Suomen oloissa sangen silmiinpistävä kulkupeli. Talvikuukausina auto on ollut säilytyksessä Teiskossa, koska siinä ei ole talvirenkaita. Lontoossa moisia ei edes tarvita. (Kuva: Charles Beresford)

Carbodies FX4 on Suomen oloissa sangen silmiinpistävä kulkupeli. Talvikuukausina auto on ollut säilytyksessä Teiskossa, koska siinä ei ole talvirenkaita. Lontoossa moisia ei edes tarvita. (Kuva: Charles Beresford)

– Hain oman autoni Hammersmithin kaupunginosasta eräältä paikalliselta kiinteistönvälittäjältä. Sieltä matkasimme Englannin rannikolle, laivalla meren yli Hollantiin ja ajaen läpi Saksan. Autobahnilla meno oli aika tuskallista, koska taksi on erittäin raskas ja sen huippunopeus ei ole korkea, Beresford hymähtää.
Perillä Suomessa odottivat uudenlaiset ongelmat. Näillä main erittäin harvinaisen menopelin saattaminen maamme ajoneuvorekisteriin onnistui vielä kohtuullisen helposti, vaikka katsastusasemalla hämmästys olikin suuri.
– Katsastusmies tutki autoa ihmeissään ja kysyi, olenko varma että se on 1990-luvulta, Beresford nauraa jälkeenpäin.
– Mutta yleisesti ottaen suomalainen byrokratia oli koko homman vaikein osuus. Auton ostamisessa ei ollut hankaluuksia, enemmän niitä tuottivat tulli, katsastus ja muut vastaavat asiat.
Kaikkein konstikkainta oli ajoneuvovakuutuksen hankkiminen. Auton mallinimestä löytyvä taxi-sana aiheutti näet virkailijoille kummastusta.
– Oli vaikeaa saada vakuutusyhtiöt ymmärtämään, että autoni tulee yksityiskäyttöön eikä taksiksi. Lopulta kuitenkin onnistuin ja sain vakuutuksen.

”Näitä on paljon tarjolla”

Lontoolaisessa taksissa ei tarvitse voivotella ainakaan jalkatilan puutetta. (Kuva: Charles Beresford)

Lontoolaisessa taksissa ei tarvitse voivotella ainakaan jalkatilan puutetta. (Kuva: Charles Beresford)

Nyt Beresfordin unelma on toteutettu, taksi Pirkanmaalla ja miehen huulilla vilpitön hymy. Hintaa tälle kaikelle tuli noin
3 500 euroa plus matkakulut.
– Itse auto maksoi 1 000 euroa, mutta esimerkiksi tullimaksu oli todella korkea, Haavistossa asuva britti sanailee.
– Samanlaisia autoja on Suomessa viisi: yksi minulla, yksi ystävälläni Jarilla, yksi Jämsässä ja kaksi Helsingissä. Kun ajoin omaani kotiin, ihmisten päät kääntyivät kaikkialla, hän toteaa hymyillen.
Vaikka Beresfordilla on vuokra-autopalvelulleen toiminimi ja komeat kotisivut, ei hän pyöräyttänyt liiketoimintaa käyntiin euronkiilto silmissään. Lähinnä kyse on harrastuksesta, johon mies suhtautuu intohimoisesti.
– En vuokraa pelkkää autoa, vaan koko paketin: minulla on aito lontoolainen taksimiehen pukukin vaatekaapissa. Ajaminen on rankkaa ja haastavaa, koska ratti on liikenteeseen nähden väärällä puolella ja ohjaus ei ole sieltä kevyimmästä päästä, hän kertoo.
Persoonallisen näköisen menopelinsä Beresford löysi alun alkujaan nettihuutokauppa eBaysta. Vielä vuosi sitten sillä kuljetettiin kiireisiä kaupunkilaisia ja turisteja ympäri Lontoota.
– Kaikki tämän mallin autot poistuivat Lontoon liikenteestä viime vuonna, ja niitä on kaupiteltu paljon ympäri maailmaa. Kyllä näitä netistä vieläkin löytää, jos vain on kiinnostunut ostamaan.
Ylöjärven toistaiseksi ainoan brittitaksin koti on viime kuukaudet ollut Teiskossa. Autossa kun ei ole talvirenkaita.
– Tällä hetkellä varauksia on neljä, kaikki niistä kesäksi, nettisivua england.fi ylläpitävä Beresford kertoo.

Fairway FX4 Taxi Cab

• Lontoon kaupungin virallinen taksi.
• Valmistettiin vuodesta 1958 vuoteen 1997.
• Alkuperäinen valmistaja Austin, vuodesta 1982 lähtien Carbodies.
• Sisältää osia niin Ministä, Jaguarista kuin Nissanistakin.
• Tunnusomaisia piirteitä: lampulla varustettu taxi-kyltti katolla, 90 asteen kulmaan kääntyvät eturenkaat ja ns. kaappariovet.
• Poistui käytöstä vuonna 2012.
Lähteet: Charles Beresford ja Wikipedia.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?