Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki estää kaupan vapaan kehittymisen.
Tätä mieltä on Kesko Oyj:n Pirkanmaan aluejohtaja Jari Alanen, jonka peukalon alla ovat koko keskusliikkeen kauppakeskusinvestoinnit.
– En usko, että Suomeen rynnistää ulkomaisia ruokakaupan toimijoita lähitulevaisuudessa.
– Perinteiset kivijalkamyymälät säilyvät, kun niissä on asiantuntijamyyjiä sekä elämyksiä esimerkiksi tuotemaailmojen muodossa, Alanen uskoo.
Jari Alasella on avaria näköalapaikkoja yhteiskuntaan.
Keskon Pirkanmaan aluejohtajana Alanen työskentelee maan toiseksi merkittävimmässä kasvukeskuksessa ja vireässä maakunnassa.
Alasen harteilla on lisäksi koko Keskon kauppakeskusinvestoinnit valtakunnassa.
Runsaan 1 600-jäsenisen Tampereen kauppakamarin puheenjohtajuus pitää Alasen tiukasti kiinni monipuolisen elinkeinoelämän kirjossa.
Alanen johtaa myös Kaupan liiton yhdyskuntasuunnitteluvaliokuntaa, ja hän on ollut pitkään Suomen kauppakeskusyhdistyksen hallituksen jäsen.
Entisenä SM-liigatason jalkapalloilijana Jari Alanen taitaa joukkuepelaamisen myös työ- ja yhdistyselämässä.
Suuruus velvoittaa
Vähittäiskaupan herruus Suomessa velvoittaa Keskoa Jari Alasen mukaan monella tavalla.
Alanen muistuttaa, että Kesko toimii ruoka-, käyttötavara-, rauta- sekä auto- ja konekaupassa.
– S-ryhmä on meitä isompi vain ruokakaupassa, hän huomauttaa.
Alasen mielestä kilpailutilanne kannustaa määrätietoiseen kehitystyöhön joka sektorilla.
– Kuulen useasti ihmisten moittivan kaupan toimialaa kilpailun puutteesta. Tämä ei pidä paikkaansa, aluejohtaja väittää.
– Vain neljännesvuosisata sitten maassamme oli neljä suurta toimijaa eli Kesko, SOK, E-liike ja Tuko. Kilpailu johti kahden poistumiseen estradilta.
Alanen lisää, että rajat ovat olleet jo hyvän aikaa avoinna ulkomaalaisille tulijoille.
– Saksalainen Lidl on rynnistänyt Suomen markkinoille ison kokonaisvolyyminsä turvin. Lidl on parikymmentä kertaa isompi kuin Ruokakesko. Lidl on ottanut asemansa halpahintakonseptillaan. Se pärjää nykyään hyvin, aluejohtaja sanoo.
Alanen ei usko, että lähitulevaisuus tuo Suomeen uusia ulkomaalaisia ruokakaupan ketjuja.
– Sellainen olisi realistisesti mahdollista vain ostamalla jo olemassa oleva toimija.
Alanen korostaa, että maassamme vapaata kilpailua estää tiukentunut lainsäädäntö.
– Maankäyttö- ja rakennuslaki heittää vakavia esteitä kaupan oma-aloitteiselle kehittämistyölle. Esimerkiksi sijoittumispaikkojen löytäminen on vaikeutunut. Halutun kaltaisen toimipaikkaverkoston kehittäminen on mahdotonta, hän tarkentaa.
– Kun maassamme ei ole tarjolla kiinnostavia ja vetovoimaisia tontteja kaupalle, ulkomaalaistenkin mahdollinen halukkuus hiipuu.
Alanen lisää ongelman korostuvan voimakkaasti väkilukuaan lisäävissä kasvukeskuksissa.
– Niihin tarvitaan tulevaisuudessa lisää kaupan suuryksiköitä. Esimerkiksi tuikitärkeä rautakaupan sijoittelu on jatkossa huomattavan vaikeaa, koska rautakauppa vaatii maakuntakaavamerkinnän. Sen hankkiminen on luvattoman pitkä prosessi.
Alanen tietää, että suuri osa kaupungeista on valinnut myös tiivistämisrakentamisen uusien asuntojen saamiseksi.
– Tälläinen kehitys puolestaan kannustaa keskusliikkeitä lisäämään lähipalveluita eli neliömäärältään pieniä myymälöitä.
Aluejohtaja linjaa, että yhteiskunnan ja kaupan olisi yhdessä löydettävä ratkaisut, joilla vastataan asiakkaiden eli kuluttajien tarpeisiin.
– Kauppa tarvitsee erilaisia sijoittumispaikkoja ja erilaisia toimintakonsepteja. Näitä edellyttävät erilaiset asiakasryhmät.
Monessa kaupungissa murehditaan keskustan hiljentymistä, kun kaupalliset palvelut katoavat.
Jari Alanen vastaa, ettei kaupunkia ole ilman kauppaa.
– Yhdyskuntarakenteesta vastaavien on huolehdittava, että keskustoissa on realistiset toimintamahdollisuudet.
– Kauppakeskuksia voidaan vahvistaa ja elävöittää liitännäispalveluilla, kuten ruokailupaikoilla, elokuvateattereilla, kirjastoilla sekä terveyskeskuspalveluilla.
Alanen teroittaa, että kaikki sääntelytoimet aiheuttavat tehottomuutta, joka on myrkkyä nykymuotoiselle kaupalle.
– Olen vakuuttunut siitä, että vallitseva kireä lainsäädäntö ei oikeasti palvele kenenkään etua. Kaikista surullisinta nykytilanteessa on se, ettei toimialalle synny uusia työpaikkoja.
– Sääntelytoimet heijastuvat myös tuotteiden ja palveluiden hintoihin, jotka eivät ainakaan ole laskusuunnassa.
Mahdollisuudet on havaittava
Kaupan iso kuva ei ole milloinkaan valmis.
Jari Alanen ottaa esimerkiksi Keskon kodinelektroniikkakaupan.
– Tilanne muodostui isossa kuvassa sellaiseksi, että perinteinen konsepti ei vastannut kuluttajien käyttäytymistä. Yhä useampi kodintekniikan hankkija on päätynyt ostoksille alan nettikauppoihin, hän tarkentaa.
Alanen lisää, että nettikauppa on mullistanut useita erikoiskaupan aloja.
– Urheiluvälinekauppa on parhaillaan valinkauhassa. Toimialan kaupoista moni syntyy verkossa.
– Lisäksi perinteistä pakkaa sekoittavat uudet kansainväliset toimijat, joita rantautuu parhaillaankin Suomeen.
Jari Alanen muistuttaa, että esimerkiksi keskolaisilla urheiluvälinekauppiailla on erinomainen mahdollisuus perustaa ja avata nettikauppoja.
– Mahdollisuudet on vain havaittava, hän näkee.
Asiantuntijat houkuttelevat
Koko Keskon kiinteistöinvestoinneista vastaava Jari Alanen ei soita kuolinkelloja kivijalkamyymälöille.
– Hankkeita on takuuvarmasti vastaisuudessakin.
Alanen sanoo, että perinteiset kaupat lunastavat paikkansa, kun ne tarjoavat jotakin extraa.
– Kun asiakas saapuu kauppaan ja hän kokee elämyksen, asiointi saa jatkoa, hän uskoo.
Alanen puhuu esimerkiksi tuotemaailmoista.
– Ne houkuttelevat kuluttajia puoleensa.
Aluejohtaja nostaa ykkösvetonaulaksi asiantuntevan palvelun, jota muun muassa urheilu- ja rautakauppa pystyvät hyödyntämään.
– Erikoistavaran myyjät ovat jo alojensa huippuosaajia. Tulevaisuudessa eksperttiys korostuu nykyistä enemmän.
– Urheilukaupan menestyminen ammentaa ihmisten halusta huolehtia kunnostaan ja terveydestään. Kansalaiset ovat valmiita sijoittaman korkeatasoisiin välineisiin ja varusteisiin.
Rautakauppaa tarvitaan aina
– Rakentaminen ei lopu milloinkaan Suomessa, Jari Alanen vakuuttaa.
Kesko vastaa rakentajien tarpeisiin kahdella rautakauppakonseptilla: Rautialla ja K-raudalla.
– Rautakaupassakin on paljon elementtejä, jotka pelittävät osaavan palvelun turvin.
Alasen mielestä rautakaupan totutut bulkkituotteet voivat siirtyä nettikauppoihin.
Tärkeä äänitorvi
Tampereen kauppakamari on merkittävä vaikuttaja.
Kauppakamaria neljä kuukautta johtanut Jari Alanen sanoo, että organisaation vaikuttavuus kumpuaa runsaasta 1 600 jäsenyrityksestä.
Alasen mielestä kauppakamarin keskeinen vahvuus on jäsenyritysten toimialojen kirjo.
– Merkittävää on sekin, että kauppakamari palvelee niin yhden hengen firmaa kuin tuhansia työntekijöitä työllistävää yritystä.
Puheenjohtajan mukaan kauppakamarin toimielimet on rakennettu viisaasti.
– Jäsenistön asiantuntemus saadaan yhteiseen käyttöön valiokuntatyöskentelyssä.
+++++
Aluejohtaja Jari Alanen täyttää 50 vuotta 11. toukokuuta. Hän viettää syntymäpäivänsä perhepiirissä.