Ylöjärvellä pyörähtänyt Rytmirekka tarjoaa uuden ajan musaopetusta – Myös viulun soitto käy älylaitteella käden käänteessä

Pyörien päällä kulkevassa musaluokassa jokainen oppii tekemään musiikkia soittamalla esimerkiksi rumpuja ja koskettimia. Myös erikoisempia soittimia pääsee kokeilemaan iPadin avulla.
Yhtenäiskoulun ekaluokkalainen Minna halusi näppäillä sähkökitaraa.

Ylöjärven Yhteinäiskoulun sisäpihalla seisoo rekka, jonka kontti kätkee sisäänsä aivan uudenlaisen tavan oppia musiikkia.

Kun joukko ekaluokkaisia astuu sitään rekan ovesta, alkaa armoton säntäily: yksi juoksee sähkörummuille, toinen istahtaa kosketinten eteen ja kolmas nappaa käteensä iPadin ja laittaa luurit korville. Minuutti ja kaikki ovat oman työnsä touhussa.

– Lähes kaikki on sallittua ja tosi nopeasti saamme ohjattua kaikki itsenäiseen työskentelyyn, toteaa Rytmirekan omistajapariskunta, hyvinkääläiset Hanna-Mari ja Sami Kujala.

Rytmirekassa on monenlaista vempelettä sähkörummuista kitaroihin ja koskettimiin.

Rekassa oppii vaikka viulun

Viime syksystä alkaen Rytmirekka on tarjonnut musaopetusta- ja kokemusta jo noin neljälle tuhannelle oppijalle, joiden joukossa on niin koululaisia, erityisryhmiä kuin aikuisiakin.

Tarkoituksena on tehdä musiikin oppimisesta kivaa niin, ettei mitään aiempaa kokemusta tarvitse olla.

– Usein sanon ryhmäläisille, että uskotteko, että osaan soittaa viulua. Muualla en osaa, mutta Rytmirekassa se onnistuu iPadin avulla, Hanna-Mari Kujala kertoo ja istuutuu ekaluokkalaisen pojan viereen  asettaen luurit korvilleen.

Sähkörumpuja soittaessa äänet kuuluvat kuulokkeiden kautta.

Myös laulun äänitys onnistuu

Yhdessä he alkavat näpytellä iPadia, jonka GarageBand-sovelluksella jokainen voi oppia soittamaan haluamaansa soitinta.

Ohjelman avulla eri soittimia voi kasata päällekäin niin, että lopputuloksena syntyy valmis musiikkiteos.

– Meillä on myös mikrofoni, joilla voimme äänittää sanat kappaleeseen. Nauhoitimme juuri erään kehitysvaimmaisryhmän kanssa Robinin biisin, Hanna-Mari Kujala kertoo.

Rytmirekassa voi tehdä itse vaikka kokonaisen biisin lauluineen ja soittimineen.

Itsenäinen kokeilu nostaa itsetuntoa

Hanna-Mari Kujala on taustaltaan lastentarhanopettaja, ja vaikka hän ei päiväkodissa  enää työskentelekään, pääsee hän hyödyntämään ammattitaitoaan Rytmirekassa. Hänen puolisonsa Sami Kujala taas on ammattimuusikko ja konkari bändiopetuksen saralla.

– Koko musiikin opetuksen voisi periaatteessa tehdä tällä tavalla. Rytmirekassa jokainen pääsee tekemään musiikkia itsekseen niin, että hommaan pääsee heti sisälle.  Se nostaa oppijan itsetuntoa, että pääsee kokeilemaan rauhassa ilman, että kukaan arvostelee vieressä, Sami Kujala kertoo.

Moni soittaisi koko päivän

Rytmirekan tarjoamat musakokemukset sopivat hyvin myös erityisryhmille.

Kujaloiden kokemusten mukaan soittaminen toimii osalle musiikkiterapian keinoin.

– Aika usein käy niin, että lopulta Rytmirekasta ei haluta edes lähteä pois, vaikka tänne tuleminen olisi ensin tuntunut pelottavalta, Hanna-Mari Kujala kertoo.

Hyvänä esimerkkinä toimii eräs erityisryhmään kuulunut poika, joka oli uhannut puhkoa Rytmirekan kumit, jos hänet sinne pakotettaisiin.

– Hän huusi ja kirosi tullessaan. Laitoimme hänelle luurit päähän ja pistimme rummuilla. Hän hakkasi niitä kymmenen minuuttia, minkä jälkeen oli eri ääni kellossa.

– Hän kysyi innoissaan, että mitäs sitten tehtäisi, Sami Kujala sanoo.

Hyvinkääläiset Sami ja Hanna-Mari Kujala olivat Rytmirekalla ensimmäistä kertaa Pirkanmaalla.