Luonnos Pirkanmaan maakuntakaavasta oli alueen kunnissa nähtävänä vuonna 2015 ja silloin myös Ylöjärvellä kaava oli esillä. Luonnoksessa oli keskeisintä esitellä alueen päliikenneväylät vuoden 2040 tilanteessa. Tilaisuudessa myös vaikutusalueen asukkaat saivat esittää mielipiteensä tulevista liikenneratkaisuista demokratian hengessä.
Koska niin sanotun Pohjanmaan radan lisäraide oli merkitty Keijärven kohdalla kulkemaan nykyisen radan länsipuolelle, esitin kokouksessa kaavasta eriävän mielipiteeni ja lähetin myöhemmin kirjallisen huomautuksen kaavan laatijalle.
Mielipidettäni tukivat Keijärven kohdalla radan länsipuolelle jäävien tilojen Puisto 1:242 ja sen naapurien omistajat.
Perusteena esitin lisäraiteen rakentamisen merkitsevän Keijärven länsipuolella vesialueen täyttymistä, ympäristön tuhoa ja omistajille vahinkoa, kun taas lisäraide nykyisen radan itäpuolella säästäisi ympäristöä näiltä haitoilta. Huomautukseni oli myöhemmin suunnittelijan toimesta käsitelty ja merkitty tiedoksi.
Aamulehdestä olen saanut lukea, kuinka poliittiset ryhmät ovat lähes yksimielisesti alkaneet tukea rautateiden liikennekapasiteetin lisäystä Tampereelta etelään ja myös pohjoiseen, mikä merkitsisi lisäraiteen rakentamista Ylöjärven kohdalle lähimpien 10 tai 20 vuoden kuluessa. Tämä olisi ympäristösyistä aivan luonnollista. Ehkä aikataulu venyisi myöhemmäksi valtion rahapulan vuoksi.
Koska lisäraide oli merkitty kaavaan Tampereelta Lielahden kautta alueelle ennen Keijärveä nykyisen radan itäpuolelle, missä raide Mäkkylän tilan kohdalla ylittäisi vanhan radan sillalla edellä kuvatuin seurauksin, tulisi lisäraide säilyttää radan itäpuolella aina Ylöjärven asemalle saakka.
Vaikka maakuntakaava on ohjeellinen, säilyy siinä esitetty periaateratkaisu vahvana ja vaikuttaa myöhemmin tehtäviin tarkempiin kaavoihin. Vanhat kaavat ohjaavat myös vaikutusalueensa kehitystä kauan ennen toteutustaan. Siitä on allekirjoittaneella eläkkeellä olevana suunnittelijana paljon kokemuksia.
Julkisuudessa on kaavailtu rautateiden käyttöä lähiliikenteen hoidossa ja siitä on jo esimerkkjä Tampereelta Nokialle suuntautuvan junayhteyden kautta.
Miksi Tampereelta Ylöjärven kautta Seinäjolle ei kulkisi paikallisjunaa, kun se kulkisi mahdollisesti myös Orivedelle?
Tampereelta Ylöjärvelle ja siitä pohjoiseen kulkeva yhteys on tosin valtakunnallisen päärata, mutta siitä riittää kapasiteettia myös paikallisen liikenteen hoitoon. Samalla Ylöjärvi voisi haudata utopistiselta tuntuvan raitiotiehankkeen, jota eräät poliitikot ovat julkisuudessa esitelleet.
Martti Polvinen