Eppu Normaali -yhtyeen solisti Martti Syrjän lausui otsikon sanat, kun häneltä kysyttiin, miltä Eppu Normaali -veistos valmiina näyttää. Syrjän yksiseliteinen toteamus kertoo siitä, että bändi oli tyytyväinen siihen, mitä kuvanveistäjä Kimmo Schroderus sai aikaiseksi kaupungintalon aukiolle.
Martti Syrjä ja kitaristi Juha Torvinen ihastuivat välittömästi Schroderuksen ensimmäiseen ideaan, kun kuvanveistäjä tapasi kaksikon Akun tehtaalla veistosprojektin alkutaipaleella.
– Olimme aikamoisen vaikuttuneita heti ja ostimme idean. Meitä viehätti se, miten idea Kimmolle oli tullut. Hän oli Tutustunut bändin historiaan, josta oli sitten löytynyt yhteinen nimittäjä kaikelle tekemisellemme, Juha Torvinen sanoi viime keskiviikkona veistoksen julkistustilaisuudessa.
– Ajatus alamökin seinästä keskellä Ylöjärveä kuulosti absurdilta, humoristiselta ja yllättävältä, Martti Syrjä komppasi.
Bändin mielestä erityisen tärkeää veistosprojektissa oli se, että teoksen pitää toimia myös muulla tasolla kuin Eppu Normaali -kontektissa.
– Teoksen pitää antaa jotain myös sellaiselle ihmiselle, joka ei tiedä bändistä mitään, Torvinen totesi.
Hänen mukaansa bändi otti veistoksen vastaan tyytyväisenä mutta ei nöyränä.
– Tämä on kunnianosoitus siitä, mitä olemme tehneet eikä siitä, mitä meidän jonkun mielestä olisi pitänyt tehdä. Emme ole tavoitelleet tällaista kunnianosoitusta vaan se on annettu siitä, mitä olemme tehneet. Siksi omatunto on puhdas, Torvinen kuvaili.
– Hulluhan sitä olisi, jos sitä vähettelisi, Martti Syrjä lisäsi.
Yhteistyön satoa
Ylöjärven kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto totesi jälleen kerran, että veistoshanke eteni poikkeuksellisen hyvin. Kaupungin tavoitteena oli tehdä jotakin merkittävää ja kiinnostavaa yhdessä Eppu Normaalin kanssa. Tämä yhteistyö poiki sitten veistoksen.
– Veistos on ensisijaisesti kunnianosoitus Eppu Normaali -yhtyeelle siitä, että he ovat sitoutuneet Ylöjärven kaupunkiin ja ovat halunneet pysyä ylöjärveläisinä.
Suoria sanoja
Kuvanveistäjä Kimmo Schroderuksen mukaan Eppu Normaalin jäsenet kiinnittivät niin paljon huomiota hänen Alamökki-ideaansa, että muut ideat ikään kuin surkastuivat pois.
– Eppu Normaali on suuri tarina, mutta suurellakin tarinalla on pieni alku. Voin itse kuvitella, että aikoinaan Alamökin olemassa olo on ollut erittäin tärkeä nuorten miesten aloittelevalle bändille, Schroderus kertoi ideansa taustasta.
Hän korosti, että teokseen on otettu silikonimuotti suoraan oikean Alamökin seinästä, eikä teos ole siis sinällään taiteilijan vapain käsin jäljittelemä toisinto.
– On sisällöllisesti tärkeää, että teos on ikään kuin totta. Teoksen muu muotokieli ja muut detaljit ovat sitten vapaan ajattelun tulkintaa, Schroderus sanoi.
Hänen mukaansa taiteilijan ei tule kuitenkaan liikaa kertoa teoksen sisällöstä, koska silloin taiteilija ikään kuin veisi katsojilta tulkintatapoja pois.
– Kaikki muut saavat kertoa, mitä se esittää eikä niin, että taiteilija kertoo, mitä on matkan varrella ajatellut. Tietyllä tavalla tällainen tapa sopii myös Eppu Normaaliin, koska ei bändikään ole tekstejään paljon selitellyt, Schroderus sanoi.
Kuvanveistäjä kiitteli sitä, että yhteistyö Eppu Normaalin kanssa sujui harvinaisen mukavasti. Tämä johtui siitä, että bändin jäsenet ovat luovan alan ammattilaisia.
– Pystyimme puhumaan asioista niin, että ymmärsimme toisiamme. Eppu Normaalin väki myös kommentoi varsin suoraan etenkin projektin alkuvaiheessa. Varsinkaan Martti Syrjä ja Juha Torvinen eivät ole säästelleet sanojaan. Sain erittäin suoraa palautetta sekä hyvässä että pahassa, Schroderus naurahti.
Hän myös toi esiin, miten taiteilijuuden yksi hienoimmista asioista on se, että taiteilija pystyy hyppimään maailmoista toiseen.
– Tässä projektissa ainutlaatuisinta ja hienointa on, että on päässyt sukeltamaan näin ytimeen suomalaisessa rockmusiikissa ja populaarikulttuurissa.