Äikänmaikka tietää, että some voi harhauttaa, kaventaa katsetta ja hukuttaa tietotulvaan. Mutta hän tietää myös kääntöpuolen. Somen voi kesyttää hyöydykseen.
Näpy, näpy, klik, klik. Aika ajoin Ylöjärven lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Jaana Viskari huomaa, että some on varastanut opiskelijan huomion oppitunnista. Keskittyminen on herpaantunut ja oppitunnin informaation kulku häiriintynyt.
Eikä tämä ole ainut somen aiheuttama pulma tiedon keskellä luovivalle. Viskari ei kuitenkaan halua maalata vain uhkakuvia. Somella on etunsakin.
Kriittisyys uinahtaa – tai herää
Huomion lisäksi some voi häiritä arviointikykyä. Some voi levittää nopeastikin väärää tietoa, ja voi olla vaikea nähdä, mistä tieto on alkujaan lähtöisin ja onko se luotettavaa.
Lähdekriittisyys voi myös unohtua. Kun silmien eteen putkahtaa tietoa, se saatetaan uskoa heti ja kyseenalaistamatta.
Eettinenkin kriittisyys voi jäädä paitsioon. Ei muisteta arvioida, onko moraalisesti ok välittää jotain tietoa ja hyväksyen vastaanottaa sitä.
– Yleinen ilmiö on esimerkiksi se, että someen päätyy jokin nolo video.
Mutta eivät asiat välttämättä ajaudu näin synkälle tolalle. Viskari tietää, että varsinkin nuoret ovat kasvaneet somelukutaitoon.
– Mielestäni he aika hyvin ymmärtävät, ettei kaikki, mitä somessa lukee, ole totta. Ja he tiedostavat hyvin somen luonteen, että kuka tahansa voi tehdä sinne sisältöä.
Jatkuvasti ympäröivä some kirjavine sisältöineen voi myös sytyttää hoksottimet. Silmille rävähtävät huuhaaväitteet tai vaikka mainosten vaikutuspyrkimykset voivat herättää epäilykset.
Kapea katse vai rikkaus?
Haaste on sekin, että some on täynnä lyhyesti ilmaistua salamatietoa.
– Kokonaisymmärrys voi jäädä vajaaksi, Viskari kuvaa pikasilmäilyn vaaroja viitaten niin pinnallisiksi jääviin tietoihin kuin sivuraiteille eksyviin oletuksiin.
Myös kyky pitkien tekstien lukemiseen voi heiketä. Maltetaan vain skrollailla ja silmäillä.
Lisäksi somekieli voi jättää jalkoihinsa muita kielen rekistereitä eli tilanteiden mukaisia kielenkäyttötapoja, kuten kirjakieltä. Somekieli alkaa heijastua sinnekin, minne se ei kuulu.
Vaan ei tämäkään sarka ole vain pulmia täysi. Somen opettama silmäily on hyväkin taito, konsti suodattaa tietoa ja etsiskellä, mihin seikkaan tarkemmin tarttuu.
– Se voi olla hyvä tapa vaikka ainekirjoituksen aluksi.
Ja tiedon murunen voi olla sysäys jopa tietoon, jonka äärelle ei kenties muutoin olisi päätynyt.
– Voi löytää vaikka uusia kiinnostuksen kohteita.
Somekielikin voi olla etu. Jos hallitsee muitakin kielen rekistereitä, somekieli on niiden ohella vain rikastava lisä. Ja niille, joille jotkin rekisterit ovat hankalia, somekieli voi olla tie ilmaisuun.
– Vaikka sellainen, joka ei ole hyvä ainekirjoituksessa, voi tehdä hyvää vlogia.
Ähkyn sijaan oiva lisä
Some aiheuttaa myös infoähkyä, josta tulee tuskaa ja painetta.
– Moni kokee, ettei onnistu hallitsemaan kaikkea tai että jotain menee ohi.
Infotulva voi hankaloittaa tiedonhakuakin. Hashtagejä, seurattavia ja päivityksiä on niin valtavasti, että etsivältä menee helposti pää pyörälle.
Tietomäärä voi kuitenkin kääntyä voitoksi, jos muistaa, ettei kaikkea tarvitsen hallita. Ottaa somen vain yhtenä hyvänä lisälähteenä.
– On hyvä, ettei ole vaikka vain tietosanakirjoja.
Somen runsaudensarvessa, kaikkien mahdollisuudessa osallistua, piilee myös oiva ovi keskusteluun.
– Voi vaikka haastaa poliitikkoa kysymällä tältä suoraan jostain. Auktoriteetin kuilu hälvenee. Ja runsas tietomäärä takaa myös sen, että on eri näkökulmia tarjolla.
Valpas väistää sudenkuoppia
Jotta vaakakuppi kallitsuisi positiivisen puolelle, on muistettava valppaus. Tiedostettava sudenkuopat ja harjoiteltava niiden väistämistä.
Viskari muistuttaa myös kohtuudesta. On hyvä pyöriä muillakin tiedon lähteillä kuin somessa. Niin vältetään kriittisyyttä horjuttavaa kuplautumista, harjoitellaan muidenkin tekstien käyttöä ja vältytään infoähkyn tuskilta.
– Kannattaa muistaa kriittisyys ja asiat somen ulkopuolelta mutta poimia somesta hyvät asiat. Somessa paljon sovellettavaa ja hyödynnettävää, Viskari neuvoo tasapainoon.
Kommentointi on suljettu.