Rikolliset kalastelevat verkossa käyttäjien pankkitunnuksia ja luottokorttitietoja. Vahvaan tunnistautumiseen on pankkitunnusten lisäksi myös muita keinoja.
Finanssialan arvion mukaan suomalaisilta huijattiin viime vuonna verkossa 44 miljoonaa euroa. Huijaussivustot ovat kasvava ongelma.
Verkossa asioiminen on välttämättömyys, kun digitaaliset palvelut yleistyvät. Moni asia on helpointa hoitaa verkossa, mutta kannattaa kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen, Teknologiayhtiö Telia muistuttaa.
– Rikolliset kehittävät jatkuvasti uusia tapoja kalastella erityisesti verkkopankkitunnuksia ja luottokorttien tietoja, joiden avulla ihmisiltä voidaan viedä rahaa. Omaan ja läheisten turvallisuuteen pitää kiinnittää huomiota, sanoo Telian kuluttaja-asiakkaiden turvapalveluiden liiketoiminnasta vastaava Vesa Reijonen.
Monet ovat tottuneet asioimaan ja tunnistautumaan verkkopalveluihin pankkitunnuksien avulla. Verkkopankkitunnuksien syöttäminen huijaussivustoille on merkittävä riski.
SIM-kortille aktivoitava mobiilivarmenne on tehokas väline huijaussivustoja vastaan.
Vinkkejä turvalliseen verkkoasiointiin
1. Käytä mobiilivarmennetta verkkoasiointiin
Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, joka aktivoidaan puhelinliittymän SIM-korttiin. Lisätietoa mobiilivarmenteen käyttöönotosta ja maksuista saat oman matkapuhelinoperaattorisi verkkosivuilta.
Mobiilivarmenteella voi kirjautua käytännössä kaikkiin julkisiin verkkopalveluihin, kuten esimerkiksi Verohallinnon ja Kelan sivuille, OmaKantaan, viranomaispalveluihin, terveyspalveluihin ja verkkokauppoihin.
Verkkorikolliset pyrkivät kalastelemaan huijaussivustoilla suomalaisten verkkopankkitunnuksia ja luottokorttien tietoja, jolloin näiden tunnusten käytössä pitää olla erityisen huolellinen. Mobiilivarmenteen käyttäjän tunnusten kalastelu ei ole mahdollista, sillä tunnistautuminen edellyttää kirjautumista käyttäjän SIM-kortin sisältävällä laitteella. Siksi mobiilivarmennetta kannattaa käyttää digipalveluiden tunnistautumisessa, ja suojella verkkopankkitunnuksia käyttämällä niitä vain pankkiasiointiin.
2. Tarkista verkkosivujen osoite
Tarkista, että olet oikealla sivustolla ennen verkkopalveluun kirjautumista tai henkilökohtaisten tietojesi syöttämistä. Huijaussivustot voivat näyttää hyvin aidoilta, mutta niiden osoite on usein hieman erilainen kuin oikean sivuston. Tarkista siis, että sivun osoite on oikein ja kirjoitusasu on täsmälleen oikein.
Verkkosivuston osoite kannattaa kirjoittaa osoiteriville itse, eikä siirtyä sivustolle esimerkiksi Googlen hakukoneen kautta. Toisinaan huijaussivustot voivat nousta hakutuloksissa yllättävän korkealle.
3. Päivitä laitteesi ja ohjelmasi
Pidä huolta käyttämäsi tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen päivityksistä ja suojauksesta. Päivitä laitteesi käyttöjärjestelmä ja sovellukset säännöllisesti, jotta saat uusimmat tietoturvapäivitykset. Tarjolle tulevat päivitykset on syytä asentaa aina mahdollisimman pian.
4. Käytä luotettavaa tietoturvaohjelmistoa
Asenna käyttämällesi laitteelle luotettava tietoturvaohjelmisto. Monet turvaohjelmistot sisältävät virustorjunnan, palomuurin, haittaohjelmien torjunnan ja ne voivat tunnistaa myös huijaussivustoja. Tietoturvaohjelmisto on erityisen tärkeä niillä laitteilla, joilla käytetään verkkopankkia tai maksukorttia, tehdään ostoksia tai käsitellään henkilökohtaisia tärkeitä tietoja.
5. Ole tarkkana sähköpostien ja viestien kanssa
Verkkorikolliset yrittävät huijata ihmisiä soittamalla tai lähettämällä sähköposteja ja tekstiviestejä, jotka näyttävät tulevan luotettavalta taholta, kuten viranomaiselta tai verkkopalvelulta. Nämä viestit voivat sisältää linkkejä, jotka ohjaavat sinut huijaussivustolle tai asentavat haittaohjelman laitteellesi. Älä koskaan avaa epäilyttäviä linkkejä tai luovuta tunnuksiasi ja muita tietojasi ulkopuolisille. Jos epäilet, että viesti on huijaus, poista se välittömästi.