Tiedettä oivaltamisen ja kokeilun kautta

03.07.2015 12:00

Muutama viikko sitten Veittijärven koululle kerääntyi 26-päinen joukko innokkaita tiedemiehenalkuja, kun Mad Sciencen Heureka-tiedeleiri järjestettiin siellä ensimmäistä kertaa koko Skandinaviassa. Ylöjärveläisistä 6–12-vuotiaista lapsista koostunutta ryhmää opastettiin tieteen saloihin oivaltamisen ja kokeilemisen kautta.

– Ensimmäinen leirillä oppimani juttu oli, että Benjamin Franklinillä ei ollut partaa. Se yllätti, sillä hänhän oli jo vanha mies! silmin nähden yllättynyt Nando Mäkelä ihmetteli kesken välipalatauon.
Kolmen päivän tiedeleirillä oli jokaisena päivänä oma teemansa. Ensimmäiseksi tutustuttiin ehkä kaikkien aikojen keksijään Leodardo Da Vinciin. Lapset tutustuivat hänen löytöihinsä ja pääsivät kokeilemaan niitä oikeasti. Mäkelä innostui puuhailusta niin paljon, että askarteli kotona paperista Da Vincin lentokoneen.

Kuusivuotias Aleksi Ranta kertoi viihtyvänsä leirillä erinomaisesti. Kotiin viemisiksi hän rakensi venelautan, jossa käytettiin muun muassa foliota, pillejä ja muistilappuja.
Kuusivuotias Aleksi Ranta kertoi viihtyvänsä leirillä erinomaisesti. Kotiin viemisiksi hän rakensi venelautan, jossa käytettiin muun muassa foliota, pillejä ja muistilappuja.

– Eipä ollut vaikea tehdä, Mäkelä toteaa.

Ainutlaatuinen ja tarpeellinen

Mad Sciencen Suomeen tuonut Galina Dubova pitää suomalaisen tiedekasvatuksen tilaa erittäin hyvänä, vaikka parantamisen varaa löytyy aina.
– Tiedekasvatus on Suomessa suurimmaksi osaksi melko teoreettista. Opettajilla on erittäin tiukka aikataulu, eikä kaikilla kouluilla ole edes varaa tai resursseja tiedeopetuksen monipuolistamiseen, itsekin opettajana toiminut Dubova kertoo.
Kanadasta lähtöisin oleva Mad Science on toiminut kolme vuosikymmentä 26 maassa, ja se toimittaa lapsille suunnattuja tiedekasvatusohjelmia.
Lomien aikana järjestettävillä tiedeleireillä ja koulun aikana toimivilla tiedepajoilla pyritään lisäämään lasten kiinnostusta ja tutkimishalua maailmaa kohtaan. Tiedeohjelmissa pyritään hahmottamaan tiedettä visuaalisuuden ja vuorovaikutuksen kautta. Dubovan mielestä tällaista on kaivattu Suomeen jo pitkän aikaa.
– Olen ollut aina erityisen kiinnostunut tieteestä ja haaveillut jostakin ainutlaatuisesta sekä tarpeellisesta, joka olisi kuitenkin samalla kiinnostavaa lapsien näkökulmasta.
– Olen sitä mieltä, että Suomi tarvitsee tällaista hauskaa.

Älynväläyksiä itse tekemällä

Veittijärven Heureka-leirillä lapset pääsivät käyttämään materiaaleja, joita voi löytää melkein jokaisen kotoa.
– Tässä on tällainen venelautta. Jokainen teki omanlaisensa, mutta käytimme samoja materiaaleja, kahdenksanvuotias Aleksi Uotila esittelee.
– Tämän rakentamisessa käytettiin foliota, klemmareita, jättimäisiä muistilappuja ja juomapillejä kellumista varten. Piipunrassi antoi loppusilauksen, Aleksi Ranta kertoo veneensä rakennuspalikoista.
– Ja eihän tämän tarvitse vedessä olla kulkeakseen eteenpäin, Uotila jatkaa ja puhaltaa laivaa kevyesti pitkin pulpetin kantta.
Lapset pääsivät leirin aikana kokeilemaan myös pieniä koneita, jotka hahmottivat heille, miten jokin asia toimii ja miksi se toimii.
– Olemme laittaneet kokikseen Menhoksia, ja sehän kuohusi oikein kunnolla, Jutta Majuri kertaa leiriohjelmaa.
– Meillä oli myös sellainen vesiruuviviesti, jossa toisesta purkista pumpattiin tyhjään purkkiin vettä vesiruuvin kautta, hän jatkaa tohkeissaan.
Tiedepaja muuntautui myös soitinrakennuspajaksi, kun tehtävänä oli nikkaroida kotitekoinen huuliharppu. Sellainen valmistui kätevästi paperista ja jäätelötikuista. Da Vincin keksinnön takana vaikuttaa myös tiede, mutta saiko noin yksinkertaiselta kuulostavaa vekotinsa kukaan toimimaan?
– Hyvin muuten soi! lapset todistavat porukalla.

Daqui Mäkelä rakensi leirillä sillan.  – Tämä on tehty kertakäyttölautasesta, piipunrasseista, naruista, muistilapuista ja teipeistä.
Daqui Mäkelä rakensi leirillä sillan. – Tämä on tehty kertakäyttölautasesta, piipunrasseista, naruista, muistilapuista ja teipeistä.

Tiedettä lisää kouluihin

Dubova sanoo, että Mad Science ei kilpaile opettajien kanssa vaan tukee virallista opetussuunnitelmaa ja haluaa antaa täydennyskoulutusta opettajille. Lapset eivät jää sanattomiksi, kun heiltä kysyy, miten leiriä voisi kehittää entistä paremmaksi.
–Testit saisivat olla pikkuisen hankalampia, koska tulokset arvasi jo etukäteen, 12-vuotias Majuri sanoo.
Leiriläiset vahvistavat, että tieteelle olisi kysyntää nykyistä enemmänkin.
– Olisihan se kivaa, että tällaista olisi koulussa tarjolla, tieteilijänalut pohtivat.

                                                                       

 

                                                                           +++++
SeuraaVeittijärvenva tiedeleiri järjestetään  Veittijärven koululla 3.–5. elokuuta