Perustajapariskunnan poika Raimo Juurikivi näyttää valokuvasarjaa, joka kertoo perheyrityksen laajenemisesta ja kasvusta Ylöjärvellä. Kalustetalo Juurikivi Oy toimii edelleen samalla kohdalla taivasta.
Nyt 67-vuotias Raimo Juurikivi kasvoi huonekalukauppaan kodin perintönä. Nuorukaisena hänellä oli joitakin muita ammatti- ja ura-ajatuksia, mutta isän ja äidin viitoittama yrittäjän tie veti lopulta pisimmän korren. Eikä Raimo valintaansa kadu.
Myös sisarukset Joel ja Julia Juurikivi kulkevat Raimo-isänsä auraamaa latua. Molemmat alkoivat työskennellä huonekalukaupassa, kun olivat käyneet koulunsa. Joel on jo toisena omistajana ja Julia on palkollisena.
– Iloitsen, että lapseni valitsivat perheyrityksen leipäpuukseen. Neuvoin molempia käymään kouluja, jotta nuorten maailmankuva avartuu. Joel ja Julia ovat elementissään asiakaspinnassa, palvelutehtävässä ja kaupanteossa, Raimo-isä kehuu.
Joel Juurikivi kävi lukion panostaen erityisesti englannin kielen opiskeluun. Englannin taidoista onkin ollut paljon hyötyä myös huonekalubisneksessä. Armeijan jälkeen nuorukainen hankkiutui ammattikouluun ja oppisopimuksen kautta hänelle luontevaan huonekalubisnekseen. Hän valmistui tradenomiksi.
– Kiinnostuin ja innostuin englannista tietokonepelien ansiosta. Niiden maailmassa sanavarastoni laajeni. Nykyään kuuntelen mielelläni äänikirjatkin englanninkielisinä versioina, Joel Juurikivi kertoo.
Julia Juurikivi on ollut lapsesta saakka kiinnostunut käsillä tekemisestä. Hän hankki ammattitaitonsa tilasomistaja-artesaanikoulutuksessa Lempäälässä. Juliakin valitsi oppisopimuksen, ja pitää sitä toimivana tapana pätevöityä ammattiin. Asiakkaiden parissa hyvin viihtyvä Julia tuntee olevansakin toivetyössään.
Ylöjärven vanhimpiin yrityksiin lukeutuva Kalustetalo Juurikivi Oy ammentaa elinvoimansa sitoutuneesta yrittäjäperheestä. Se tekee menestyksekkäästi huonekalukauppaa jo kolmannessa sukupolvessa.
Raimo Juurikivi opiskeli sähköteknikoksi, mutta hän ei ole tehnyt koulutuksensa mukaista työtä päivääkään.
Else-äiti toivoi pojastaan huonekalukaupan jatkajaa. Raimo Juurikivi halusi kuitenkin työhönsä jotakin kättä pidempää, joten hän hankkiutui Pohjanmaan Yrittäjäopistoon Kauhavalle.
– Sinne matkasi täältä ujo nuori mies, ja vajaan vuoden opintojen jälkeen sieltä palasi vähemmän ujo nuori mies, Juurikivi hymyilee arvoituksellisesti ja kiittelee edelleenkin opinahjon koulutuksen korkeaa tasoa.
Etelä-Pohjanmaan reissu sisäoppilaitoksineen merkitsi hyvin paljon Juurikivelle. Vielä nyt vuosikymmenien kuluttuakin hän muistaa kunnioituksella yrittäjäopiston antia.
Juurikivi arvostaa erityisesti piipun polttamisestaan kuuluksi tullutta markkinoinnin opettajaa, jonka ansiosta Raimo omaksui markkinoinnin tärkeyden. Hänestä kuoriutui myyjä ja kauppias.
– Kaksi on tärkeää: prosenttilasku ja terve kassa, Juurikivi kiteyttää yrittämisensä johtavat teesit.
Suuri osa ylöjärveläisistä muistaa edelleenkin Else Juurikiven. Vaikka hän vietti pitkän aikaa eläkepäiviään, hän viihtyi myymälöiden puolella hoitaen erilaisia askareita.
Joel ja Julia Juurikivellä oli erityinen mummosuhde, koska he saapuivat ala- ja yläasteelta mummonsa hoiviin. Hänestä tuli supermummo, josta lapsenlapset ovat yhä ylpeitä.
– Hän ruokki meidät hyvin. Maistuvaiset lihapullat, köyhät ritarit ja letut nostattavat edelleenkin veden kielelle. Toisen lempparia oli mansikkahillo ja toisen vadelmahillo, sisarukset muistelevat.
Joel ja Julia kertovat, miten asiakkaat kyselivät pitkään Elsen kuulumisia ja vointeja sekä lähettivät hänelle terveisiä.
Ei Else-mummo eikä Raimo-isä patistaneet koskaan Joelia ja Juliaa perheyritykseen. He ohjautuivat alalle omasta tahdostaan.
– Huonekalukauppa tuli meille tutuksi jo lapsena ja kouluikäisenä. Sillä on ollut oma vaikutuksensa ratkaisuihimme. Pyörimme täällä myymälässä. Kun tulimme viikkorahaikään, isä sanoi, ettei massia heru, ellemme tee jotakin hyödyllistä työtä kotona tai kaupalla. Siivosimme paikkoja ja kasailimme huonekaluja, Joel ja Julia kertovat muistojaan.
Julia on edelleen näppäräsorminen kalusteiden kokoaja. Hänen käsiensä jälki näkyy huonekalujen esillepanossa.
– En kopioi väri- ja trendi- tai tyyliasioissa muiden valmiiksi pureskelemia ajatuksia. Annan värien ja muotojen puhua sekä asiakkaalle vapauden valita omanäköisensä vaihtoehdot. Arjen töissä olemme tekemisissä erilaisten sisustusratkaisujen, värimaailmojen sekä laajan materiaalikirjon kansss, Julia Juurikivi kertoo.
Juurikivi sanoo, että maassamme on kukoistanut korkeatasoisten ja tyylikkäiden huonekalujen kulttuuri. Kotimaisten valmistajien joukko on harventunut, ja pelkona on, että se pienenee edelleen.
Historiassa ovat loistokkaat vuodet, jolloin maankuuluilla Habitare-messuilla pääosassa olivat sinivalkoiset valmistajat kiinnostavine uutuuksineen. Juurikiven mukaan kyseisestä tapahtumasta on tullut suurien huonekalukauppaketjujen temmellyskenttä.
Juurikivi on satsannut koko uransa ajan kotimaisuuteen. Valikoimissa on ollut kautta aikojen suomalaisten valmistajien laadukkaita vaihtoehtoja. Hän esittelee myymälän tarjonnasta muutamia malleja, jotka ovat huonekalumaailman ikivihreitä.
– Vuosikymmenet ovat opettaneet tunnistamaan huonekalut pintaa syvemmältä. Niiden kestävyys pohjaa rakenteisiin. Silmä erottaa välittömästi kestävän ja ritsan, Raimo Juurikivi kertoo.
Palvelun merkitys korostuu myönteisesti tässä ajassa. Juurikivilläkin on verkkokauppa, jonka kautta he tekevät kauppaa kaikkialle Suomeen. Raimo Juurikivi teroittaa henkilökohtaisen palvelun merkitystä ja huonekalujen kokoamispalvelun voimaa.
– Ne ovat asioita, joilla pienempi toimija lunastaa paikkansa kovassa kilpailussa, Juurikivi tarkentaa.
– Emme kilpaile hinnalla, meillä ei ole siihen rahkeita. Satsaamme hinnan ja laadun oikeaan suhteeseen, Juurikivi sanoo.
Yrittäminen on ollut Juurikivelle sydämenasia ja elämäntapa. Hänen kalenterinsa on täyttynyt vuodesta toiseen pitkistä työpäivistä. Päivät on mennyt myyntityössä ja ehtoot mööpeleiden kasaamisessa ja kuljetuksissa.
– Keskiviikoista on muodostunut henkireikiä. Silloin hyppään auton rattiin ja kierrän tavarantoimittajia ja kuskaan tuotteita asiakkaille, Juurikivi kertoo.
Juurikivillä on yrityksen kotipaikan lisäksi kivijalkamyymälä Hämeenlinnassa. Moottoritie yhdistää toimipaikkoja, joten niiden pyörittäminen on järkevää.
– Huomionarvoista on, että Ylöjärven ja Hämeenlinnan myymälöissä on hyvin erilaiset valikoimat. Ne kuvastavat kysyntää, Juurikivi kertoo.
Juurikivi asettelee joukon vanhoja valokuvia pöydälle osoittaakseen, miten liiketoiminta on kasvanut ja kehittynyt vuosikymmenien saatossa. Kaikki on tapahtunut pääasiassa samalla tontilla Soppeenmäen ytimessä.
– Olen luonteeltani varovainen, todella harkitsevainen, Juurikivi kuvailee persoonaansa.
Juurikivellä on ollut useita pohdintoja, joilla hän olisi halunnut rakentaa kokonaan uuden toimitalon. Suunnitelmat ovat toistaiseksi jääneet suunnitelmiksi.
– Olemme toimineet aina varman päälle. Isot riskit eivät ole meitä varten, Juurikivi heittää.
Juurikivillä oli myymälä Raisiossa Turun kaupunkiseudulla. Se menestyi hyvin ja lunasti paikkansa. Logistinen sijainti Ylöjärveen nähden oli kimurantti. Siksi Raisio vaihtui Hämeenlinnaan.
Nyt yritys työllistää yhteensä seitsemän vakituista ja kolme kiireapulaista.