Tiesitkö, että Ylöjärvellä on nykyisin panimo ja sen yhteydessä ravintola, jossa voi käydä nauttimassa lasillisen tai toisen pitsan kylkiäisenä? Vierailimme Mad Finnin pienpanimolla, jossa saatetaan valmistaa pian myös huippusuosittua kombuchaa.
Pyynikin Trikoon teollisuusmaisemissa vuonna 2022 aloittanut pienpanimoyhtiö Mad Finnin hulluja suomalaisoluita löytää tällä hetkellä Pirkanmaan jokaisesta S-marketista ja K-Kaupan myymälästä Ylöjärven ja Tampereen alueella.
Merkille pantavaa tölkeissä on se, että oluet on pantu ja pakattu Ylöjärvellä, tarkemmin ottaen Soppeenmäen teollisuusalueella Vaihtotiellä, Juustoporttia vastapäätä, jossa panimolla on myös oma pieni anniskeluravintolansa ja kesän tullen terassi.
Tarjolla on joka viikko kaljaa ja pitsaa, ja kelien lämmetessä ylöjärveläiset pääsevät herkuttelemaan myös bbq-herkuilla, kuten pitkään hautuneella brisketillä.
Mad Finn Brewing pani ensimmäiset oluensa Ylöjärven uutukaisessa panimossaan marraskuussa 2023. Kyseessä on satojen tuhansien eurojen investointi, joka on tehty yhtiön ulkomaalaisten rahoittajien turvin. Ylöjärven panimo työllistää 3–4 työntekijää.
Yhtiön myyntijohtaja ja sekatyömies Ville Kyyrönen sanoo, että sijoitus suurempiin tiloihin on osoittautunut kannattavaksi, sillä menneet kuukaudet ovat olleet tuulisia. Kaikki valmistuva olut päätyy tölkittämisen jälkeen heti kauppojen hyllyille ja omiin ravintoloihin Pyynikille, Hämeenkadulle ja Ylöjärven panimon yhteydessä olevaan kapakkaan.
– Mutta siltikin pannaan liian vähän, kun kaikki on koko ajan loppu. Ilmeisesti jotakin on tehty oikein, kun kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, Kyyrönen myhäilee.
Miten pirkanmaalainen pienpanimo on onnistunut ujuttautumaan käsityöläisoluillaan kuluttajien ostoskoreihin, kun samaan aikaan moni muu alan toimija on ajautunut konkurssiin tai muuttanut toimintansa halvempien kustannusten perässä Viroon?
Kyyrönen löytää useamman kuin yhden asian, joissa Mad Finn on onnistunut muita paremmin. Niitä ovat ainakin ajoitus, yhtiön hyvät verkostot, onnistunut brändäys ja totta kai viime kädessä maku. Yhtiöllä on myös oma tukku, joka tuo maahan humalia ja maltaita.
– Olemme päässeet sellaiseen pienpanimoskeneen, mitä kukaan ei ole täällä pystynyt täyttämään. Korona ja ravintolasulut ajoivat monet pienpanimot konkurssiin, joten siinä mielessä ajoitus on ollut puolellamme. Pääsimme harjoittelemaan, ennen kuin toimintaa laajennettiin kunnolla.
– Tämä ala on Suomessa kustannusten vuoksi todella haastava, mutta sitkeys ja intohimo hyvien tuotteiden valmistamiseen palkitsee. Kun ihmisiltä kuulee, että olut on hyvä, niin itseään voi taputtaa olalle, hän kertoo.
Brändinä Mad Finn on toden totta onnistunut. Nimensä mukaisesti oluet ratsastavat suomalaisella hulluudella, jonka stereotypiat tunnetaan erityisesti ulkomailla. Näistä tyypillisistä suomalaispiirteistä kertovat oluiden nimet, esimerkiksi Pants down ja Not talking 2 u.
– Mad Finn on yhtä kuin suomalainen sekoilu ja huumori, Kyyrönen kiteyttää.
Mad Finnin tarkoituksena onkin valloittaa tulevaisuudessa isot eurooppalaiset olutmaat, kuten Saksa, Hollanti ja Iso-Britannia.
Kyyrönen sanoo, että rima on asetettu korkealle, mutta oluiden maku puhuu puolestaan.
– Meidän oluet on itsessään hyvin juotavia, mutta ne menevät erinomaisesti myös ruokien kanssa. Oluet ovat ulkonäöltään kirkkaita, eikä mallas ole äklöpaksua.
Ylöjärvellä panimomestarina työskentelee Matti Takkunen, joka vaikutti useita vuosia Mallaskosken panimossa. Hänet palkittiin pari vuotta sitten Suomen parhaasta Hazy IPAstaan (Indian Pale Ale). Takkunen vastaa Mad Finnin oluiden resepteistä.
Ei tarvitse siis olla olutharrastaja, että kurkustaan saa huuhdeltua alas Ylöjärvellä pantua hullua suomalaisolutta. Millaisista oluista valikoima koostuu?
– Valikoimaan kuuluu suomalaisten suosimaa helppoa lageria, joka on niin sanotusti hyvä vetokalja. Lager kypsyy meillä 40 päivää 2 400 litran vaakatankissa. Kypsymisen takia sitä ei tarvitse suodattaa, mikä söisi sen makua ja luonnetta.
– Sitten löytyy jo pidempään suosiossa ollutta marjaista hapanolutta eli souria. Hedelmäisiä makuja tarjoilemme ipoissa, joista yksi trendikäs suosikki on tällä hetkellä samea Hazy IPA.
Ylöjärvellä valmistuu myös tummia makuja, portereita ja stoutteja.
– Tummia oluita saattaa tulla myyntiin jo tänä vuonna myös kauppoihin, omissa ravintoloissa on jo bourbon-tynnyrikypsytettyjä vahvoja stoutteja.
Pyynikin Trikoolla Mad Finn valmistaa lisäksi oluiden erikoiseriä omiin ravintoloihinsa. Tällä hetkellä erittäin trendikkäiden alkoholittomien oluiden valmistukseen yhtiö ei aio ryhtyä. Syynä ovat kustannukset.
– Ilman muuta haluaisimme mennä alkoholittomuuteen, mutta holittomien oluiden tekeminen on erittäin kallista. Jätämme sen homman isoille pojille.
Ylöjärvellä on kuitenkin varauduttu erään toisen trendikkään juoman valmistukseen, nimittäin kombuchan.
– Ehdottomasti tiedostamme alkoholittomien juomien suosion, ja siksi meillä on täällä kombucha-laitteet valmiina. Meillä on valmistusluvat alkoholipitoisuudeltaan korkeintaan 5-prosenttisiin kombuchoihin.
Tällainen on käsityöläisoluen valmistusprosessi
Oluen raaka-aineista käytetään humalaa, maltaita ja hiivaa. Tumma olut valmistetaan tummista maltaista. Prosessin ensimmäinen osuus on maltaiden rouhinta ja mäskäys.
– Rouhitut maltaat mäskätään veden kanssa 66 asteessa, jolloin irtoaa sokereita. Mitä enemmän maltaita käytetään, sitä enemmän alkoholia syntyy, Ville Kyyrönen selittää.
Noin tunnin jälkeen seos keitetään ja joukkoon lisätään humalaa.
– Humala tuo olueeseen erilaisia aromeja, yrttisiä tai hedelmäisiä.
Kun olutta on keitetty tunti, viilennetään se hiivalle sopivaan lämpötilaan, eli noin 16–22 asteeseen. Tämän jälkeen hiiva lisätään käymistankkiin.
– Olut käy tankissa 21–40 päivää, minkä aikana sen aromeja on vielä mahdollista hienosäätää esimerkiksi kuivahumaloinnilla tai marjoilla tai hedelmillä. Sitten ei muuta kuin tölkkiin ja mahdollisimman tuoreena suuhun.