Liikenne on kaikkien tiellä liikkujien yhteispeliä – ”Yksi tärkeimpiä asioita liikenteessä on, että joustaa omista oikeuksista”

Kysyimme Liikenneturva Tampereen koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaaralta vinkkejä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Ylöjärveläistyneet, vanhempien peesissä
Liikenneympyrään mennessä ja sieltä poistuessa autoilijat väistävät risteävää liikennettä ja ympyrässä olevia autoja. (Arkistokuva)

Ari-Pekka Elovaara korostaa, että liikenne on kaikkien tiellä liikkujien yhteispeliä, jossa kaikkien pitää ymmärtää tilanteita.
– Liikenteessä tapahtuu koko ajan asioita mihin meidän pitää reagoida tai ei tarvitse reagoida.

Kuka väistää ja ketä suojatiellä?

– Tieliikennelain mukaan ajoneuvon on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on tulossa suojatielle tai on jo suojatiellä.

Elovaara huomauttaa, että risteysajossa tilanteet elävät ja muuttuvat koko ajan.
– Jos olen päästänyt jalankulkijan yli ja lähden itse ajamaan ajoneuvoa risteykseen ja sieltä tuleekin joku, johon olen väistämisvelvollinen, minun pitää taas siinä tilanteessa väistää risteävää liikennettä. Silloin autoni on siinä suojatiellä, enkä mahda sille mitään.

Jos risteysalue on selkeästi nähtävillä ja siinä on suojatie välissä, on syytä odottaa suojatien takana.

– Pyritään siihen, että suojatie on aina vapaa.

Lue myös Lukijakysely: Ylöjärven keskustassa useita vaaranpaikkoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille, Villatien suojatie turvaton Metsäkylässä

Voiko pihasta posauttaa autolla vauhdilla ajotielle?

– Kun tullaan pihasta tai pysäköintialueelta, täytyy väistää risteävää liikennettä.

Erityisesti pihasta ajavalta vaaditaan varovaisuutta, kun näkyväisyys on huono esimerkiksi pensasaitojen vuoksi. Myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille Elovaara vinkkaa, ettei kannata mennä sokkona täysillä paikasta, jonka tietää olevan vaarallinen. Autoon nähden he ovat fyysisesti heikompi osapuoli, ja törmäyksen tapahtuessa voi sattua pahastikin:

– Yksi tärkeimpiä asioita liikenteessä on, että joustaa omista oikeuksista.

Kuka väistää ja ketä liikenneympyrään ajaessa ja sieltä poistuttaessa?

Elovaaran mukaan säännöt liikenneympyrään ajaessa ja sieltä poistuttaessa ovat hyvin selkeät: Ennen suojatietä on kolmio, joka tarkoittaa, että risteävää liikennettä on väistettävä. Suojatiesäännön mukaan jalankulkijat päästetään tien yli. Myös pyöräilijöitä väistetään, ja he voivat mennä ajaen tien yli. Myös ympyrässä ajavia autoja pitää väistää.

Ympyrästä poistutaan vilkku päällä. Jälleen autoilija väistää risteävää liikennettä eli kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Vilkuttaminen on tärkeää, että muut liikenteessä olevat tietävät autoilijan suunnitelmat.

On sopivaa räplätä kännykkää autoa tai mopoa ajaessa?

Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saa käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä ajon aikana kädessä. Myöskään muuta teknistä laitetta ei saa käyttää siten, että se aiheuttaisi haittaa tai vaarantaisi ajoneuvolla ajamista.

– Kuljettajan tärkein tehtävä on keskittyä ajamiseen. Se ei vaan meiltä onnistu, jos toisessa kädessä on kännykkä ja siihen vielä naputellaan viestiä. Ei siitä (ajamiseen keskittymisestä) oikeasti tule mitään, Elovaara toteaa.

Hän sanookin, että sen verran pitäisi liikenteessä malttaa, että pysähtyy esimerkiksi siksi aikaa tien sivuun, kun näpyttelee uuden osoitteen navigaattoriin.

– Ihanteellisinta olisi laittaa puhelin äänettömällä ja sellaiseen paikkaan ettei sitä edes näe. Kun siihen napsahtaa joku viesti, meille tulee välttämätön pakko katsoa, että mikähän viesti se oli ja se alkaa vaivaamaan ja se vaivaaminen alkaa haitata ajamista.