Ylöjärven Autokoulun yrittäjä Susanna Savioja kertoo, mitä edellinen ajokorttiuudistus toi mukanaan. Uusi ajokortti-lakiehdotus on eduskunnan käsiteltävänä.
Ajokorttilaki muuttui vuonna 2018. Ennen vuoden 2018 uudistusta teoria- ja ajo-opetusta oli huomattavasti nykyistä enemmän. B-ajokortti eli henkilöautokortti suoritettiin monessa vaiheessa ja syventävä vaihe piti suorittaa kahden vuoden sisällä siitä, kun oppilas oli saanut ajokortin.
– Silloin saattoi muun muassa suorittaa pimeällä ajamisen opetuksen vasta jatko-opetuksen yhteydessä, pimeissä olosuhteissa maantiellä. Oppilailla oli jo ajokokemusta, syventävässä vaiheessa suoritettiin vielä arvioiva-ajo ja liukasradalla oltiin useampi tunti. Jotain vastaavaa olisi hyvä olla vieläkin, sanoo Susanna Savioja ja lisää, että nykyisin B-kortin koko opetus suoritetaan ennen ajokoetta.
Jos ei ole aiempaa ajokorttia, niin B-kortin suorittaminen sisältää teoriaa neljä tuntia, kymmenen ajotuntia sekä riskienhallintakoulutuksen, johon kuuluu neljä teoriatuntia ja neljä ajotuntia. Osa riskienhallintakoulusta suoritetaan simulaattorilla.
– Esimerkiksi pimeänajo-opetus pitää olla suoritettuna ennen ajokoetta. Sehän ei onnistu kesällä luonnossa, vaan se pitää ajaa simulaattorilla.
Liukkaalla ajamisen opetus on mahdollista tehdä simulaattorissa, mutta Savioja kertoo, että Ylöjärven Autokoulussa sen voi tehdä myös autolla Nokian ajoharjoitteluradalla.
Lain mukaan ajo-opetuksesta puolet olisi mahdollista suorittaa simulaattorissa. Simulaattoriopetus on edullisempaa.
– Monesti hinta vaikuttaa ja aika usein se edullisempi vaihtoehto valitaan.
– Ylöjärven Autokoulussa simulaattorilla suoritetaan vain maksimissaan, kaksi riskienhallintaan, kuuluvaa ajotuntia: pimeällä ja liukkaalla ajamisen opetus. Toki on oppilaita, joille suurempikin määrä simulaattoriopetusta sopisi. Kyselyiden perusteella oppilaamme kuitenkin haluavat opetuksen mieluiten autolla, Savioja kertoo.
Teoria verkossa
Myös opetusluvalla ajokorttia hankkivan pitää suorittaa autokoulussa neljä ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriatuntia sekä riskienhallintakoulutus.
Moni autokouluista on siirtynyt pitämään teoriakoulutuksen verkossa, jolloin tunteja voi seurata omalta tietokoneelta tai puhelimelta.
– Meillä oli jo ennen ajokorttiuudistusta valtaosa teoriaoppitunneista netissä. Ostamme teoriapuolen Nettiopetukselta. Ne ovat interaktiivisia tunteja, missä voi vaikka viitata ja kysyä. Se on hyvä tällaiselle pienelle autokoululle, että on jatkuvasti kaikkia oppitunteja tarjolla kysynnän mukaan.
– Ennen oli niin, että jos reputti ajokokeessa, niin määrättiin tietty määrä lisäajotunteja. Vuoden 2018 uudistuksen jälkeen lisäopetuksesta tuli vapaaehtoista. Uusinta-ajokokeeseen pitää autokoulun oppilaan kuitenkin vuokrata autokoulun auto, missä on lisäpolkimet.
Savioja kertoo, että ajokoe on pidempi kuin aiemmin ja hänen mukaansa arvostelukriteerit eivät ole yhtä selkeät ja konkreettiset kuin ennen uudistusta.
Tuhannen euron molemmin puolin
B-ajokortin hintahaitari Pirkanmaan alueella liikkuu tuhannen euron molemmin puolin ilman viranomaismaksuja.
– Pirkanmaa on varmaan Suomen halvimpia alueita, Savioja toteaa.
Ajokorttiluvan voi hakea joko omatoimisesti verkkopankkitunnuksilla Traficomilta tai Ajovarman kautta, jolloin autokoulu käsittelee hakemuksen liitteineen. Hintaeroa näille kertyy 15 euroa, Traficomin kautta hinta on 24 euroa ja Ajovarman kautta 39 euroa. B-kortin tutkintomaksu 139 euroa koostuu teoriakokeesta (40 euroa) ja ajokokeesta (99 euroa).
Nykysäännöillä teoriakokeeseen saa mennä kuukautta ennen kuin täyttää 18 vuotta ja ajokoe voi olla aikaisintaan 18-vuotispäivänä.
– Ikäpoikkeusluvalla voi mennä teoriakokeeseen aikaisintaan 17-vuotiaana ja hyväksytyn kokeen jälkeen varataan ajokoe.
Savioja arvioi, että Ylöjärven Autokoulun oppilaista noin puolet suorittaa B-ajokortin ikäpoikkeusluvalla. Ikäpoikkeuslupa haetaan Traficomista ja perusteita sen hakemiseen ovat esimerkiksi pitkä koulu- tai työmatka tai harrastukset.
Uuden ajokorttilain oli tarkoitus tulla voimaan 1. lokakuuta, mutta se edelleen on eduskunnan käsiteltävänä. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajokorttilakia ja sen tarkoituksena on edistää nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.