Kuka väistää suojatiellä, kun ylittäjänä on pyöräilijä tai sähköpotkulautailija?

Tilanne, jossa ajorata ylitetään suojatietä pitkin, on edelleen monelle epäselvä kulkujärjestyksen suhteen.
Väistämissäännöt tilanteessa, jossa pyöräilijä tulee ajoradalle, ovat monelle epäselvät. (Kuva: Jussi Kaakinen / Liikenneturva.)

Liikenneturvan touko-kesäkuussa tekemässä kyselyssä kuljettajan velvoite antaa tietä jalankulkijalle tunnettiin suhteellisen hyvin. Epäselvyyttä syntyi, kun ylittäjinä oli pyöräilijä tai sähköpotkulautailija.

Liikenneturvan kyselyssä näytettiin kuvaa tiestä, jonka poikki menee suojatie. Vastaajilta kysyttiin kulkujärjestyksistä, kun suojatielle on tulossa jalankulkija, pyörää taluttava, pyöräilijä ja sähköpotkulautailija.

Kuka väistää kun suojatielle on tulossa jalankulkija, pyörää taluttava, pyöräilijä tai sähköpotkulautailija? (Kuva: Liikenneturva)

Yli yhdeksän kymmenestä tiesi, että autoilijan on väistettävä tilanteessa, jossa suojateille tulee jalankulkija.

Viisi prosenttia uskoi, että tilanteessa jalankulkijan tulisi antaa autoilijalle tietä.

Valtaosa (89 %) tiesi, että autoilijan on väistettävä suojatiellä myös pyörää taluttavaa.

– Kun pyöräilijä siirtyy satulasta pyörän taluttajaksi, hänet rinnastetaan jalankulkijaan. Suojatiellä kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku, tähdentää Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen.

– Ensi viikolla alkava lukuvuosi tuo tien päälle taas runsaasti koulumatkalaisia, joten jokaisen kuljettajan on nyt skarpattava suojatietilanteissa, hän lisää.

Ennakoiminen tärkeää

– Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut jotenkin muuten, kuljettajan on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä. Pensaiden ja pysäköityjen autojen katveisiin jää helposti ekaluokkalainen tai isompikin kulkija. Pitämällä riittävästi turvaväliä edellä ajavaan on helpompi tehdä havaintoja myös suojateille, Pohjonen korostaa.

Sähköpotkulaudat rinnastetaan polkupyöriin

Liikenneturvan kysely osoitti, että epäselvyydet keskittyvät tilanteisiin, jossa suojatielle tulee joku muu kuin jalankulkija.

Vastanneista 58 prosenttia tiesi, että pyöräilijän on väistettävä tullessaan pyörätieltä ajoradalle, vaikka tämä ylittäisikin ajoradan suojatieraitoja pitkin.

Hieman harvempi (52 prosenttia) tiesi, että sähköpotkulautailija väistää tullessaan ajoradan ylitykseen.

– Sähköpotkulaudoista valtaosassa rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h, jolloin ne rinnastetaan polkupyöriin ja niillä kuljetaan pyöräilijän säännöillä. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää, Pohjonen luettelee.

Pohjonen muistuttaa, että autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä myös pihasta tullessaan ja liikenneympyrästä poistuessaan.

– Aina aika ajoin kuulee väitettävän, ettei pyörällä saisi ajaa suojatiellä. Tämä käsitys on väärä. Tien saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin ajaen, mutta kulkujärjestys ratkotaan, kuten aiemmin kerroin, Pohjonen huomauttaa.