Kaupunginhallitus äänesti ratikka-asiasta – Perussuomalaiset olisi halunnut hankkeelle siirtoa: ”Ylöjärven tulisi kohdistaa voimavaransa junaseisakkeen suunnitteluun”

Ylöjärven kaupunginhallitus käsitteli maanantaina raitiotien Lielahden ja Ylöjärven välisen osuuden tarkentavan yleissuunnitelman väliraporttia. Asiasta päädyttiin äänestämään, kun perussuomalaiset esitti, että asia palautettaisiin uudelleen valmisteluun.
Havainnekuva ratikasta kulkemassa Ylöjärvellä Mikkolantietä pohjoiseen. (Kuva: Raitiotien yleissuunnitelma ja MY Arkkitehdit)

1. helmikuuta hyväksytyssä ratikan yleissuunnitelman väliraportissa linjataan muun muassa siitä, miten raitiotie risteää Vaasantien ja junaradan kanssa Tampereen ja Ylöjärven kuntarajalla sekä Ylöjärven Soppeenmäen ja kirkonseudun välillä.

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan tämän viikon maanantaina ja esityslistan mukaisesti tavoitteena oli hyväksyä tarkentavan yleissuunnitelman väliraportti jatkovalmistelun pohjaksi. Perussuomalaiset kuitenkin esitti, että asia palautettaisiin uudelleen valmisteluun. Äänestyksessä perussuomalaisten esitystä puolsi neljä jäsentä ja vastusti seitsemän jäsentä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mauri Heiska (ps.) kertoo, että perussuomalaisten esityksen tarkoituksena oli, että ratikkahankkeen rakentamistavoitetta siirrettäisiin ja ratikan sijasta Ylöjärvi laittaisi panoksensa junaliikenteen suunnitteluun.

– Ratikkahanke pitäisi siirtää vuoteen 2050 ja Ylöjärven tulisi kohdistaa voimavaransa junaseisakkeen suunnitteluun. Meillä on olemassa olevat raiteet, joilla on tilaa. Junaseisake antaisi Ylöjärvelle valtavasti mahdollisuuksia, kun suunnittelu vain saataisiin nytkähtämään eteenpäin.

Heiska uskoo, että Ylöjärvelle voitaisiin saada seisake nopealla aikataululla, mikäli suunnittelua asian suhteen vauhditettaisiin.

– Mutta tietysti asian suhteen on oltava yhteinen tahtotila, jotta seisake saataisiin Ylöjärvelle pykättyä.

Lue myös: Raitiotien Lielahden ja Ylöjärven välisen osuuden väliraportti valmistunut – raitiotien risteämistapa kantatien ja pääradan kanssa on valittu