Ei maalata turhia uhkakuvia ratikasta vaan käytetään verorahat järkevästi

28. huhtikuuta YU:ssa Mika Kotiranta maalaili isolla pensselillä kasan uhkakuvia, jotka uhkaavat maailmanlopun lailla raitiotien ulkopuolelle jääviä kaupunkeja. Emme ole lainkaan samaa mieltä näistä uhkakuvista, vaan pidämme osaltamme huolta, ettei verorahojamme tuhlata hyödyttömään statussymboliin.

Se on Kotirannan kirjoituksessa totta, että kiinteistöjen arvo nousee raitiotielinjan välittömässä läheisyydessä ja sehän on myyntivoittojen muodossa kuin Graalin malja alueen kiinteistövälittäjille ja kyseisien kiinteistöjen omistajille. Muita arvonnousu ei valitettavasti hyödytä.

Raitiotien lähialueen arvonnousun hehkuttamista kirjoitus kovasti painottaa, mutta siitä maksettavasta hinnasta mainitaan vain, ettei se Ylöjärveä kosketa. Rahaa sataa Raitiotie Oy:stä eikä takaisinmaksusta ole huolta, kunhan ollaan saman osakeyhtiön osakkaana ja mukana sen sitoumuksissa. 126 miljoonaa ei tunnu missään ja lipputulot kattaa homman.
Vasemmiston vappumarssilta voisi odottaa kuulevan näitä väittämiä, mutta Ylöjärven kokoomuksen peruspilarin kirjoittamana se kuulostaa aika oudolta.

Loppukin kirjoituksesta on myös aika lailla kyseenalaista. Ensimmäisenä ongelmana on heti positiivisessa rahaliikenteessä matkustajat, joita ei ole tarpeeksi rakentamisen ja käyttökustannusten kattamiseen. Tulee mieleen Helsingin oopperatalo, jossa maksetaan verorahoista tukena 230 euroa lippua kohden, kun ihmiset tulevat näytöstä katsomaan. Sen verran kannattavaa sekin toiminta on.

Sama valitettavasti käy Ylöjärven raitiotielle. Harva nauttii, mutta kaikki maksaa. Lasku ei häviä, vaikka raha kiertääkin Tampereen Raitiotie Oy:n kautta. Tampere ei Ylöjärven kustannuksia halua maksaa, vaan sitouttaa kaupunkimme yhtiön kautta samaan velkavankkuriin. Tampereella on itselläkin täysi työ oman velkansa kanssa ja Tampereen kaupunki miettii kaikkia mahdollisia keinoja siitä selviytymiseen. Sen parempaa keinoa ei olekaan kuin sitouttaa muita kaupunkeja samaan konkurssiin yhteisen yhtiön kautta, jossa itse on määräävässä asemassa.

Samassa kirjoituksessa on tyrmätty suorasukaisesti Ylöjärven lähijunaliikenne, koska liikennöinnin vaatimaa lisäraidetta ei ole tulossa vuosikymmeniin. Siitäkään väitteestä ei voi olla samaa mieltä, koska raidekapasiteetti on jo nyt ääriään myöten täynnä ja lisäraiteen rakentamispaine on suuri kasvaneen henkilö- ja rahtiliikenteen vuoksi. Lisäraiteen myötä lähijuna-asema realisoituu ja hyödyttää huomattavasti enemmän nopeamman keskustayhteyden ja sujuvan jatkoliikennöinnin myötä.

Kaavoituksella varataan lähijuna-aseman ja sen vaatiman liityntäpysäköinnin vaatima tila. Olemme silloin hyvissä asemissa tulevaisuuteen eikä tarvitse katsella tyhjinä kulkevia raitiotievaunuja, jonka jokaisesta tyhjästä istumapaikasta maksaisimme.

Ei Ylöjärvestä takapajulaa tule, vaikka emme raitiotiekiskonpätkää kaupungintalon nurkalle rakenna. Jos joku haluaa ratikalla matkustaa, niin Lielahdesta pääsee tulevaisuudessa kyytiin. Ei siihen kannata verorahoja hukata, kun lähijunalla pääsee keskustaan huomattavasti nopeammin.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä

Kommentointi on suljettu.