Lammastilan verkkokauppa ylitti paimenen odotukset

09.02.2021 08:26

Asiakasmäärä ja tunnettuus lisääntyivät, kun Tolvilan Kartanon paimen Jarmo Latvanen laajensi Paimenen Makasiini -myymälänsä toimintaa verkkokauppaan. Pienillä paikkakunnilla erikoistuotteita myyvien yrittäjien pitää saada tuotteensa liikkeelle, Latvanen näkee. Kuva Jarno Keskinen.

Tolvilan Kartanon lammastilan paimen Jarmo Latvanen laajensi Paimenen Makasiini -myymälänsä toimintaa perustamalla verkkokaupan vuosi sitten. Tolvila WOOL -niminen verkkokauppa toimii valmiilla verkkokauppa-alustalla. Se sopii yrittäjälle, joka halusi laajentaa liiketoimintaa mutta järkevillä kustannuksilla.

– Pystymme päivittämään kauppaa itse, maksamme siitä kuukaudessa noin 30 euron lisenssimaksun. Lisäksi meillä on kaupassa maksupalvelu, joka on todella kätevä sekä meille että asiakkaalle. Palvelu muodostaa asiakkaan tilauksen perusteella tilauslistat ja pakkausluettelot ja kun lähetys postitetaan, tilaajalle lähtee samalla sähköpostilla koodi, jolla hän voi seurata tilauksensa etenemistä, Latvanen kuvaa verkkokaupan toimintaa.

 

Helppous jatkuu maksupalvelun tuottamina tositteina, jotka verkkokauppiaan on helppo viedä suoraan kirjanpitoon.

– Maksupalvelun perimät provisiot maksaa mielellään, kun kaikki on tehty kaupan pitäjälle näin helpoksi, kauppias kiittelee.

Latvanen ei tiennyt paljonkaan verkkokaupoista lähtiessään vuosi sitten sellaista perustamaan. Verkkokaupat eivät olleet tuttuja edes asiakkaan roolissa.

– Piti lähteä ottamaan selvää. Selasin erilaisia verkkokauppoja. Se oli selvää, että verkkokaupassakin laadun pitää olla ykkönen, kuten kaupassa myytävissä tuotteissakin, Latvanen kertoo.

 

Ajan puutteen takia kauppa on edelleen hieman kesken. Latvanen varoittaakin ketään luulemasta, että verkkokaupan pitäminen olisi sen helpompaa kuin perinteisen myymälän hoitaminen.

– Verkkokauppa tarvitsee samanlaista panostusta kuin muutkin kaupat. Kustannuksia tulee ja markkinoinnista pitää huolehtia. Verkkokauppaa markkinoidaan Facebookissa ja nuoremmat asiakkaat tavoitetaan Instagramissa.

 

Latvanen pitää verkkokaupan avaamista luonnollisena jatkumona Paimenen Makasiinin tuotteille. Kun kaupan on ainutlaatuista sataprosenttista suomenlampaan luomuvillaa, asiakkaat ympäri maan tavoittava verkkokauppa on sille selvä kauppapaikka.

– En kierrä messuja, joten verkkokauppa oli luonnollinen reitti asiakkaiden tavoittamiseen. Verkkokauppa on otettu yllättävänkin hyvin vastaan. Käsityöbuumi on jatkunut jo pidempään ja korona on vielä vahvistanut sitä. Tiedostavat kuluttajat hakevat tämäntyyppisiä tuotteita.

Käsitöihin liittyy myös Paimenen Makasiinin seuraava toiminnan laajennus. Tulossa on kansainvälisen trendin mukainen yhteistyö, jossa käsityöläisten kanssa luodaan omia kudottavia malleja, joiden kutomiseen tarjotaan tarkat ohjeet ja neuvotaan jopa oikea kudinpuikon koko. Ohjeista ja tilan tuotteista koostetaan paketteja, joita asiakkaat voivat tilata.

 

Kysyttäessä, mitä verkkokaupan perustajan on pitänyt opetella, Latvanen antaa lyhyen mutta ei yksinkertaista vastausta.

– Koko digimaailma. Valokuvista alkaen verkkokaupan päivittämiseen ja lainsäädäntöön. Uuttakin pitää vielä opetella, kun verkkokaupassa otetaan käyttöön uusia toimintoja kuten kohta tulossa oleva MobilePay.

Kauppiaan työtä helpottaa se, että toistaiseksi verkkokauppa myy tuotteita vain Suomeen. Laajennus vaikka koko maailmaan olisi mahdollista.

– Meillä ei ole mitään englanninkielistä materiaalia. Tilauksia tulee Suomestakin mukavasti. Yritän saada lähetykset matkaan nopeasti, asiakkailta tulee niin kivaa palautetta, kun he ovat saaneet tilaamansa tuotteet nopeasti. On yllättävää, miten syviä asiakassuhteita on syntynyt, vaikka emme asiakkaiden kanssa tiedä toisistamme kuin nimet, Latvanen iloitsee.

 

Verkkokaupan perustamisessa tarpeelliset yhteistyökumppanit ja sopivat teknologiat löytyivät Latvasen pojan opiskelukaverin kautta.

– Hän rakensi meille kaupan ja oli sellainen suosittelija, joka osasi kertoa, mikä toimii. Oikeiden osien löytäminen heti alkuun on tärkeää, sillä järjestelmän vaihtaminen myöhemmin olisi iso juttu.

Verkkokaupan vaatima työ on tullut paimenelle entisten töiden päälle. Työmäärää pyritään hallitsemaan esimerkiksi lähetyspäiviä harventamalla ja hillitsemällä markkinointia. Villatuotteiden myynti painottuu talveen, joten keväällä helpottaa. Työmäärää hillitsee sekin, että tarkoitus ei ole kasvaa suuren luokan toimijaksi.

– Ei ole mitään valloitustarpeita, myydään vain omat juttumme. Tilan toiminta lähtee eläinten tarpeiden täyttämisestä. Verkkokauppa on hyvä lisä tilan touhulle, Latvanen näkee.

 

Verkkokauppiaaksi voi päästä suhteellisen edullisesti. Latvanen kertoo prosessin alkuvaiheen maksaneen 1500–2000 euroa. Nyt kustannuksia tulee lähinnä lisenssimaksuista verkkokaupassa käytössä olevat teknologiat tarjoaville tahoille.

– Aloituskustannuksia madalsi se, että meillä oli verkkosivu valmiina. Kauppa lisättiin sinne, Latvanen tähdentää.

Mitä vuosi on opettanut, millaisia vinkkejä verkkokauppias tarjoaa perässä tuleville?

– Panosta ulkoasuun kuten panostaisit perinteisen myymälän ulkoasuun. Me käytimme ammattivalokuvaajaa. Mikään ei lähde itsekseen liikkeelle, markkinointia tarvitaan. Väärissä paikoissa säästäminen näkyy verkkokaupan tuloksissa, verkkokauppias listaa vinkkinsä.