Hybridi- ja sähköautoja myyvä XBIL Oy laajenee Ylöjärveltä käsin Suomen kasvukäytävässä

15.09.2020 15:45

Ylöjärveläinen XBIL Oy on voimakkaasti kasvava käytettyjen hybridi- ja sähköautojen kauppa maassamme. Yrittäjä Aleksi Hannuksela (oik.), toimitusjohtaja Vertti Koivisto sekä automyyjä Joakim Koivisto korostavat läpinäkyvyyden merkitystä autokaupassa. Ylöjärven uudessa toimipaikassa on huippustudio autojen 360-kuvausta varten. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Ylöjärveläinen XBIL Oy on voimakkaasti kasvava käytettyjen hybridi- ja sähköautojen kauppa maassamme. Yrittäjä Aleksi Hannuksela (oik.), toimitusjohtaja Vertti Koivisto sekä automyyjä Joakim Koivisto korostavat läpinäkyvyyden merkitystä autokaupassa. Ylöjärven uudessa toimipaikassa on huippustudio autojen 360-kuvausta varten. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Ylöjärveläinen XBIL Oy on yksi autokaupan nopeimmin kasvavista yrityksistä maassamme. Se avaa kotipaikkakuntansa uuden toimipaikan tämän viikon lauantaina Ylöjärven Teivossa. Yrittäjä Aleksi Hannuksela ja toimitusjohtaja Vertti Koivisto paljastavat, että kasvunälkäinen käytettyjen autojen kauppaan keskittynyt yritys rantautuu lähivuosina monelle kehittyvälle paikkakunnalle Suomen kasvukäytävässä. Etenkin pääkaupunkiseutu kiehtoo.

XBIL Oy täydentää Teivon alueen autoalan palvelukeskittymää.

Yrittäjä Aleksi Hannuksela ja toimitusjohtaja Vertti Koivisto pitävät itsestään selvänä, että Ylöjärvellä syntynyt kasvuyritys pysyy juurillaan. Johtajakaksikko luottaa sijaintipaikkana Teivoon kuin pukki sarviinsa. Tampere-Vaasa-tien varrella Teivossa autokauppa on osa toimialan keskittymää. Tampereen kaupunkiseudun eri puolilta on helppoa tulla maankuulun ravikeskuksen naapurustoon.

Hannukselan ja Koiviston mukaan Ylöjärven uuden toimipaikan avaaminen on osa kasvuhakuisen yrityksen kehitys- ja laajentumissuunnitelmaa. XBIL on perinteisesti avannut vuosittain yhden uuden toimipaikan. Ne ovat tällä hetkellä Hyvinkäällä, Turun kaupunkiseudulla Liedossa sekä Porissa.

– Ensi vuonna rantaudumme pääkaupunkiseudulle, parivaljakko suunnittelee.

– Jos vuosi 2021 menee kaikin puolin suunnitelmiemme ja tavoitteidemme mukaan, olemme valmiit kiihdyttämään uusien markkina-alueiden valtaamista. Voimme avata vuosittain kaksikin uutta autokauppaa. Kiinnostuksemme kohdistuu maamme kasvukäytävään. Esimerkiksi Jyväskylän ja Oulun kasvukeskukset ovat erityisen kiinnostavia, Hannuksela ja Koivisto kertovat.

Hannukselan ja Koiviston mukaan XBILin brändi on hioutunut täysin skaalattavaksi.

Omintakeinen toimintakulttuuri

XBILin mainonnasta vastaavalla ja Ylöjärven toimipaikan automyyjänä toimivalla Joakim Koivistolla on kirkas kuva, miten suomalaista autokauppaa paiskitaan tulevaisuudessa.

Joakim Koiviston mukaan toimialalla vallitsee raju kilpailu, mutta se toimii hänen mielestään tehokkaana kirittäjänä.

– On osattava tehdä oikeita asioita, hän kiteyttää.

Yrittäjä Aleksi Hannuksela luottaa tiiviiseen me- ja perhehenkeen henkilöstöpolitiikassa. XBIL työllistää tällä hetkellä kaikissa toimipaikoissaan 22 autokaupan ammattilaista. Pääluku kasvaa tulevina vuosina merkittävästi. Työntekijöiden pysyvyys turvaa liiketoiminnan vakaan laajentamisen.

Hannuksela tunnistaa 2020-luvun monikanavaisuuden. Hänen mukaansa autokauppa suorastaan harppoo jättimäisillä askelilla verkkoon. Sen suosion voimistuminen haastaa verkkokaupan kehittämiseen.

– Olemme autokaupassa edelläkävijä myynnissä olevien autojen 360-kuvaamisessa. Rakennamme jokaiseen toimipaikkaamme korkeatasoisen valokuvausstudion, jossa jokainen auto pystytään dokumentoimaan piirun tarkasti, Hannuksela kertoo.

Joakim Koiviston mukaan kattava valokuvatarjonta mahdollistaa kuluttajille perinpohjaisen perehtymisen jokaiseen ajoneuvoon. Kaupanteosta tulee aidosti läpinäkyvää. Niin auton sisätilat kuin korikin pystytään esittelemään kattavasti. Näin auton ostaminen verkkokaupassa on kuluttajalle turvallista. Myyjä puolestaan voi vakain mielin lähettää kuljettajan viemään autoa vaikka tuhannen kilometrin päässä olevalle asiakkaalle.

– Olen huomannut, että autoista otetut taidokkaat 360-kuvat tarjoavat myös ajanvietettä. Verkossa surffailevat ihmiset viihtyvät hyvin autojen monipuolisessa maailmassa, hän toteaa.

Vertti Koivisto teroittaa läpinäkyvyyden merkitystä autokaupassa. Kaikki mahdollinen tieto on annettava asiakkaalle.

Aleksi Hannuksela iloitsee, että XBIListä on tullut houkuttava ja arvostettu työnantaja. Hänen arvoasteikollaan nimenomaan jokaisen toimintayksikön tiimi ratkaisee liiketoiminnan menestymisen.

– Uusia toimipaikkoja avatessamme satsaamme erityisesti henkilökuntaan, joka on brändimme suhteen tärkein lenkki, hän kristallisoi.

Suomalaiset omaksuvat erittäin nopeasti uusia käytäntöjä. Esimerkiksi kotiintoimituksen suosio kasvaa räjähdysmäisesti. Vertti Koiviston mukaan peräti 40 prosenttia XBIListä myytävistä autoista viedään ostajalle joko kotiovelle tai työpaikalle.

– Tulevina vuosina kotiintoimituksesta muodostuu maan tapa, hän ennustaa.

Hybridi- ja sähköautot yleistyvät

Tulevaisuus on hybridi- ja sähköautojen. Toimitusjohtaja Vertti Koiviston mukaan XBIL toimii niin kuin valtaosa ihmisistä haluaa. Vihreät ja kestävät arvot ovat oikeasti käytössä.

– Merkittävät autovalmistajat rakentavat vain hybridi- tai sähköautoja. Tämä on kansainvälinen trendi, Vertti Koivisto muistuttaa.

Hän näkee, että suomalaisetkin ottavat oikeansuuntaisia askeleita koko ajan enemmän ja enemmän vähäpäästöisten autojen suuntaan.

– Valtiovallalla ja yhteiskunnalla on keskeinen rooli, miten ne lainsäädännällään ja normituksellaan ohjaavat autokannan muutosta yhteisesti haluttuun suuntaan, Vertti Koivisto huomauttaa.

Hannukselan mukaan XBIL on omalta osaltaan pienentämässä hiilijalanjälkeä muun muassa sillä tavalla, että sen asiakas Suomessa voi seurata ostamansa auton kuljetusreittiä Euroopasta kotiovelleen.

– Meillä on kovat visiot tuleville vuosille. Kehitämme verkkokauppaamme ja teemme autokaupasta kuluttajalle nykyistäkin vaivattomampaa. Teemme vastuullisesti ihmisläheistä ja aitoa autokauppaa, Hannuksela tarkentaa.

– Suomessa on satsattava autojen latausverkostoon. Sen laajeneminen auttaa uudensukupolven autojen menekkiä, Vertti Koivisto lisää.

Vaihtoautoja Euroopasta

Käytettyjen hybridi- ja sähköautojen maahantuontiin ja myyntiin keskittynyt XBIL hankkii autonsa länsinaapurista Ruotsista ja Sydän-Euroopasta.

– Keski-Euroopasta saadaan kiitettävästi vähän ajettuja ja hyvin pidettyjä autoja, Joakim Koivisto toteaa.

Hänen mukaansa suomalaisen autokauppapäätöksessä painaa paljon kiinnostuksen kohteena olevan auton huoltohistoria. Se on kaikki kaikessa.

– Länsinaapuristamme ja Euroopan sydämestä hankkimamme autot ovat hyvin varustettuja. Niiden mittarissa on varsin pienet kilometrilukemat. Hinnan ja laadun suhde on balanssissa. Moni autoista onkin ollut valmistajien tai autokauppojen esittelykäytössä, Joakim Koivisto toteaa.

– Naapurimaissamme autoverotus on inhimillisempää kuin meidän maassamme. Muun muassa tästä johtuen eurooppalaiset vaihtavat autojaan meitä herkemmin ja tiheämmin. Vapautuvat autot ovat puolestaan hyvin tuliteriä meidän markkinoillamme, Joakim Koivisto muistuttaa.

MATTI PULKKINEN

XBIL Oy hankkii jokaiseen toimipaikkaansa jonkin vanhan herkkuauton. Tämä siro avoauto on nähtävillä tämän viikon lauantaina Ylöjärven Teivossa avattavassa XBILin uudessa toimitalossa. Autoa ihastelevat Vertti Koivisto (vas.), Aleksi Hannuksela sekä Joakim Koivisto. (Kuva: Matti Pulkkinen)
XBIL Oy hankkii jokaiseen toimipaikkaansa jonkin vanhan herkkuauton. Tämä siro avoauto on nähtävillä tämän viikon lauantaina Ylöjärven Teivossa avattavassa XBILin uudessa toimitalossa. Autoa ihastelevat Vertti Koivisto (vas.), Aleksi Hannuksela sekä Joakim Koivisto. (Kuva: Matti Pulkkinen)