Mika Ahonen keskeytti koulut ja ryhtyi yrittäjäksi 16-vuotiaana – Miehen kehittämää patenttia ovat käyttäneet jättifirmat Coca-Colasta lähtien

30.10.2019 19:00

40 maahan betoninkiillotusmenetelmäänsä vievä Concria Oy on kehittänyt patentin, jolla betonilattiasta saadaan kiiltävä nopeasti ja kustannustehokkaasti.
Concria Oy:n päämaja sijaitsee Elovainiolla. 37-vuotiaan Mika Ahosen yrityksellä on vientiä 40 maahan.

Vuoden viljakkalalaisyritystä Concria Oy:tä luotsaava Mika Ahonen on kasvanut yrittäjän saappaisiin jo pikkupojasta.

Betoninkiillotusmenetelmäänsä maailmalle vievä Ahonen on työstänyt kivilattioita kouluikäisestä ja ensimmäisen betonilattiansa hän muistaa hioneensa 13-vuotiaana työskennellessään vanhempiensa yrityksessä, kivipintojen kunnostukseen ja puhdistukseen erikoistuneessa Dyny Oy:ssä. Koulujen loputtua työntekijän titteli vaihtui osakkuuteen, kun Ahosesta tuli osa vanhempiensa yritystä.

Kivilattioiden hiontatyön ohella Ahonen alkoi kehitellä hiljalleen patenttia, jonka avulla esimerkiksi suurten kauppakeskusten lattia-alat saataisiin hiottua kiiltäviksi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti

Ahonen ennustaa seuraavaksi kasvuloikaksi design-betonilattiaa. Menetelmän avulla betonilattiasta saadaan kiillotettua valkoinen tai vaikka punainen tai sininen.

Nopein mahdollinen menetelmä

Patenttikehittelyn lopputuloksena syntyi lopulta Concria Oy, jonka kiiltohiontamenetelmää Ahonen ryhtyi viemään maailmalle vuonna 2012.

– Betoninkiillotusmenetelmämme on yksinkertainen ja sen toimintaperiaate on sama kuin kaikessa hiomisessa: Lattianhoitokoneeseen kiinnitetään timanttihiontalaikkoja, joita on seitsemää erilaista eri karkeuksilla. Sitten lattiaa hiotaan niin kauan, että se alkaa lopuksi kiiltää.

– Betonilattioiden kiiltohionta ei ole sinällään mikään uusi juttu, mutta menetelmämme on nopein mahdollinen ja kustannustehokas, Ahonen kertoo.

Concrian kehittämissä timanttihiontalaikoissa on saatavilla seitsemää eri karkeutta.

Lattiat Coca-Colalle ja Ylöjärven Puulle

Vuosien aikana Concria onkin kiillottanut lattioita paitsi paikallisesti ja valtakunnallisesti myös kansainvälisesti. Ulkomailla jättiyritykset, kuten Coca Cola, Amazon, Walmart, BMW, Volksvagen ja pick up -sähköautoja valmistama Rivian ovat hioneet betonilattiansa kiiltäviksi juuri ylöjärveläislähtöisellä menetelmällä.

Onpa Concrian käsialaa on nähtävissä myös Ylöjärvellä, esimerkiksi Ylöjärven Puun uudessa myymälässä.

– Kiiltohiottu betonilattia on suosittu siksi, että se kestää kulutusta eikä kerää pölyä.

Concria on perustanut tytäryhtiönsä Yhdysvaltoihin ja Intiaan, josta Ahonen povaa seuraavaa suurta vientimaata.

– Isoimmat markkinat ovat tällä hetkellä Jenkeissä. Länsimaalaiset yritykset ovat kuitenkin alkaneet suosia Intiaa, sillä sinne rakennetaan isoja logistiikkakeskuksia ja myymälöitä.

Yritys toimittaa menetelmänsä eri urakoitsijoille, jotka pystyvät kiinnittämään laikat omiin työkoneisiinsa.

Yrittäjä skippasi koulut

Menestystarinaa kuunnellessa herää kysymys, millaisen koulutuksen Ahonen on hankkinut. Vastaus yllättää.

– Kävin kauppaoppilaitosta, mutta se jäi sitten loppusuoralla kesken. Olen tehnyt kaiken testaamisen ja erehtymisen kautta, ilman sen kummempia koulutuksia. Valtavaa intohimoahan tähän on tarvittu, mies sanoo.

Yrittäjä uskoo, että on saanut työelämässä paremmat opit kuin mistään koulusta olisi mahdollista saada.

– Olen käynyt käytännössä kansainvälisen kaupan korkeakoulun. Tuskin olisin mistään business schoolista tällaista oppinut.