Onko tässä tuleva hittituote? Lukiolaisten Jalo-brändin alla valmistuu uniikkeja rusetteja, jotka tehdään käsin kierrätysmateriaaleista

Lukiolaisnelikko lanseeraa käsintehdyn tuotteen, jonka markkinoidaan olevan trenditietoisen ihmisen paras ystävä opiskelijaystävällisellä hintalapulla.
Rusettiguru Veikka Kukko sanoo, että rusettia pidetään turhaan pelkkänä juhla-asusteena. – Rusetti sopii myös aika kivasti esimerkiksi poolopaidan kanssa. Se tuo kivaa särmää muuten rentoon pukeutumiseen.

Kun muut lukiolaiset lähtevät kotiin koulun päätyttyä, kaivavat Veikka Kukko, Anselmi Koivunen, Milana Itäpää ja Elmo Pyykkö esiin kangaskasan, sakset ja ompelukoneen.

Työn kulku seuravanlainen: ensin valitaan kankaat, joista leikataan Kukon suunnittelemien kaavojen mukaisesti oikeanlaisia paloja.  Tämän jälkeen paloja muovaillaan ja ompeluvuorossa oleva hurauttaa ne ompelukoneella yhteen.

Pienistä epämääräisistä tilkuista syntyy lopulta kasa uniikkeja Jalo NY -rusetteja, joista nuoret ennustavat hittituotetta koristamaan niin arki- kuin juhlapukeutumista.

– Jo nyt on käynyt niin, että olemme saaneet käännytettyä vanhan liiton kravattimiehiä rusettimiehiksi. Rusetti on trendikäs ja nuorekas ja saa käyttäjänsä erottumaan joukosta, porukan puhe- ja myyntimies Anselmi Koivunen kertoo.

Rusetteja on tehty jokaiseen makuun erilaisista kierrätyskankaista ja -nahasta. Yrittäjät kertovat, että rusetit ovat herättäneet kiinnostusta ja että erään suuremman tahon kanssa neuvotellaan isommasta rusettitilauksesta.

Veikka on rusettiguru ja huippuompelija

Yritäjyyslinjalaisten idea rusettibisneksestä syntyi viime kesäloman aikana. Kaikki lähti ryhmän rusettigurusta Veikka Kukosta, joka on ollut jo pitkään innokas ompelija. Haastatteluhetkelläkin Kukolla on päällään kaverin vanhat farkut, jotka olivat päätyä roskiin.

– Hän valitti, että nämä eivät olleet hyvät. Sain housut itselleni ja kavensin ne. Ja hyvät on, Kukko esittelee ja lisää, että on oppinut ompelemistaidot äidiltään.

Yhdessä äidin kanssa syntyivät myös ensimmäiset rusetit.

– Viime keväänä sain päähäni, että onnistuisikohan tehdä itse rusetti. Äiti kaivoi netistä ohjeet, joita sitten modasimme mieleiseksi. Jo silloin ajattelin, että tästä saisi upean tuotteen, jos sen oikein hioisi ja brändäisi kunnolla.

Jalo NY:n ovat perustaneet Veika Kukko (vas.) Anselmi Koivunen, Milana Itäpää ja Elmo Pyykkö. Nuoret aikovat laajentaa tuotetarjontaa tulevaisuudessa.

Koko porukka valmistaa rusetteja

Kesällä ennen koulujen alkamista Koivunen alkoi kysellä, olisiko Kukolla mitään ideaa tulevan syksyn ny-yrityksen perustamista varten. Kukko heitti ilmoille rusetti-ideansa ja loppu on historiaa.

Mukaan tiimiin liittyivät vielä Jalo NY:n markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta vastaava Milana Itäpää ja graafisesta suunnittelusta vastaava Elmo Pyykkö.

– Rusetit teemme yhdessä. Veikka suunnittelee ja ohjaa meitä muita työvaiheissa. Sitä ei ehkä uskoisi, mutta yhden rusetin syntyminen vaatii aika monta työvaihetta, Itäpää huomauttaa.

– Ennen tätä inhosin käsitöitä. Nyt voisi sanoa, että olen aika innostunut rusettien tekemisestä, Koivunen lisää.

Kestävän kehityksen lähituote

Nelikko lanseeraa Jalo NY -brändinsä virallisesti 14. lokakuuta. Silloin avautuu myös nettikauppa, jossa yritys myy valmistamiaan rusetteja. Ruseteissa erityistä on käsityön lisäksi myös vaihtuvat kankaat ja materiaalit.

– Olemme saaneet kierrätyskeskuksesta ja verhoomoista ylijäämäkankaita, joista rusetit valmistetaan. Tietynlaista rusettia voi olla kymmenen kappaletta tai sitten vain yksi, Pyykkö kertoo.

Kukko toteaa, että yrityksen yksi tärkeimmistä kulmakivistä onkin juuri ekologisuus ja kulutuksen minimointi.

– Kiertotalous on megatrendi. Me teemme käsityönä sellaista muotia, joka ei rasita ympäristöä. Rusettimme ovat lähituote, joka kestää käytössä vuosia, Kukko sanoo.

Anselmi Koivunen kertoo, että Jalo NY:n rusetti nähtiin myös rehtori Jarkko Tuomennoron asua koristamassa syyskuussa järjestetyssä Yrittäjän päivän iltajuhlassa Mediapoliksessa.