Krooninen työntekijäpula piinaa kuljetustoimialaa. Ongelma koskettaa koko ajan muun muassa ylöjärveläistä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:tä, joka haluaisi voimakkaasti kehittää ja kasvattaa toimintaansa. Toimitusjohtaja Pertti Johansson toivoisi, että toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa käynnistettäisiin kaksivuotinen kuljettajien tutkinto.
Kaukana takanapäin ovat ne hyvät ajat, jolloin autoista ja autoilusta innostuneet tulivat liikennöitsijöiden palvelukseen.
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n ohjaksissa oleva Pertti Johansson muistaa hyvin, miten pelkkä Mercedes-Benzin rattiin pääseminen kannusti häntä nuorukaisena taksiautoilijaksi ja liikennöitsijäksi.
Perheyritystä pyörittävä Johansson kiteyttää, että ammattitaitoinen henkilökunta on kuljetusfirman menestymisen ehdoton ykköstekijä.
– En olisi millään voinut uskoa vielä jokunen vuosi sitten, että olemme joskus ajassa, jossa Suomesta ei löydy kuin heittämällä kiinnostuneita bussin- ja linja-autonkuljettajiksi, hän hämmästelee.
Johansson pitää yhteiskunnassamme parhaillaan rehottavaa tilannetta kovin ironisena. Ilmastonmuutos haastaa ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä. Samaan aikaan kuljetusalan palveluja tuottavat yritykset potevat vaikeaa työvoimapulaa.
– Olemme tehneet kaikkemme, jotta pystyisimme tarjoamaan kaikille alasta aidosti kiinnostuneille henkilöille työpaikan. Olemme ravistelleet naapurimaakuntienkin työvoimareservejä toivoen Tampereen kaupunkiseudun vetovoiman houkuttavan ja koukuttavan ihmisiä töihin. Olemme löytäneetkin muuttajia, mutta emme riittävästi.
Katseet koulutukseen
Kuljetusalan konkari Pertti Johansson vetoaa valtioon, jotta toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta vastaavat tahot tunnistaisivat valtakunnallisen pullonkaulan pätevien kuljettajien riittävyydessä ja saatavuudessa.
– Meillä ei kerta kaikkiaan ole tällä hetkellä koulutusväylää tai -mahdollisuutta, jossa henkilö voisi keskittyä sataprosenttisesti kuljettajaopintoihin. Tarjolla on kyllä logistiikan koulutusohjelmia.
– Ikuinen totuus on, että sellaiset nuoret, jotka eivät ole motivoituneita pänttäämisestä, haluavat käytännön taitoja suosiville aloille. Ikäpolvissa on taatusti sellaisia naisia ja miehiä, jotka kiinnostuisivat kuljetustehtävistä. Heille olisi vain oltava siihen oikea mahdollisuus, Johansson vetoaa ammatillisen koulutuksen kehittäjiin ja päätöksentekijöihin.
Johanssonin mielestä peruskoulujärjestelmässä on hyvääkin, vaikka hänen mukaansa perinteisessä kansa- ja kansalaiskoulujärjestelmässä oppikouluineen olisi ollut paljon säilyttämisen arvoista.
– Onko käynyt niin, että yhdeksän vuoden peruskoulun kahlaavista nuorista osa turhautuu ja syrjäytyy, kun opinnot eivät maistu?
Johansson muistuttaa, että rakennetaanhan meillä erillisiä etenemispolkuja urheilijoillekin.
– Miksi siis ei esimerkiksi autoista ja autoilusta innostuneille?
Puolustusvoimat esimerkkinä
Pertti Johansson kiittelee Puolustusvoimia, joka peräti kymmenessä varuskunnassa antaa korkeatasoista kuljettajakoulutusta ja tukee myös siviilikuljetusalan tarpeita.
– Puolustusvoimissa käyty kuljettajakoulutus antaa täydet pätevyydet ja valmiudet työskennellä kuljettajan tehtävissä varusmiespalveluksen jälkeen. Lisäksi koulutus luetaan hyväksi muissa kuljetus- ja logistiikka-alan opinnoissa. Tavaraliikenteen perustason ammattipätevyyden suorittaneilla on mahdollisuus hakeutua myös linja-autonkuljettajakoulutukseen.
– Olemme yrittäneet saada armeijan kasvattejakin, mutta tuloksetta.
Paikkoja koko ajan auki
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy teki keväällä näyttävän ja onnistuneen kampanjan kuljettajien. Kasvu- ja kehitysnälkäinen yritys tarvitsee edelleen koko ajan uusia tekijöitä.
– Tällä hetkellä kuljettajatarpeemme on noin 15 henkilöä. Erityisesti vuoromme Tampereen kaupungin paikallisliikenteessä vaativat lisää voimaa, Pertti Johansson kertoo.
Johansson kiittelee kuljettajakoulutusyhteistyötään Pirkanmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa.
– Toivomme, että saamme uuden kurssin käyntiin vielä tänä vuonna.
Johanssonilla on kannustavia kokemuksia myös oppisopimuskoulutuksesta.
– Kun henkilö on täyttänyt 23 vuotta ja hänellä on B- tai C-luokan ajo-oikeus, ovet oppisopimuskoulutukseen ovat auki.
Johanssonin mukaan yhteiskunnassamme on tarkistamisen paikka siinä, voitaisiinko linja-auton ajokortti mahdollistaa nykyistä lainsäädäntöä nuoremmille henkilöille. Nykyinen myöntämisikäraja on pääasiassa 24 vuotta.
– Nykynuorilla on aikaisempia sukupolvia paremmat valmiudet.
”Kova halu eteenpäin”
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:llä on palava halu pärjätä kuljetustoimialalla. Yrityksellä on takanaan monta ripeän kasvun vuotta, joiden toivotaan jatkuvan.
Isoin kakku on Tampereen seudun joukkoliikenteen (Nysse) reittiliikenteen toteutus. Pirkanmaan Tilausliikenne Oy vastaa tällä hetkellä kuudesta linjasta. Ajossa on 40 bussia, joita kuljettaa 120 kuljettajaa.
Yritys hoitaa lisäksi palveluliikennettä, koululaiskuljetuksia sekä perinteisiä tilausajoja.
Johanssonin mukaan ajokalusto on modernia ja viimeisen päälle kunnossa.
– Kokonaisuus toimii kuin rasvattu, kun motivoituneet ja sitoutuneet ihmiset ovat rensseleissä.
– Jaksan luottaa siihen, että ala alkaa vielä kiinnostaa ja vetää työntekijöitä nykyistä paremmin.
Johansson kuvaa työyhteisöään monikulttuuriseksi ja kansainväliseksi.
– Meillä on kuljettajina kymmenkuntaan kansallisuuteen kuuluvia ammattilaisia. Englannin kieli alkaa olla välttämätön päivittäisessä kommunikaatiossa. Nuoret työntekijät puhuvat kiitettävästi useita kieliä suomen lisäksi.
Tampereen kaupunkiliikenteen vuoroja ajavilta bussinkuljettajilta vaaditaan välttävä suomen kielen taito.
– Mielestäni tämäkin vaade on aikansa elänyt. Maahanmuuttajat oppivat kieltä koko ajan. He taitavat yleensä englannin kielen ja myös suuri osa kantaväestöstä puhuu sitä vähintäänkin auttavasti.
MATTI PULKKINEN