Koululaiset ovat kulkeneet Mutalassa kylki kyljessä rekkojen kanssa jo vuosikymmeniä – Kyläläiset vaativat päättäjiä aktivoitumaan kevyen liikenteen väylän suhteen

Mutalalaiset kysyvät jälleen koulujen alettua, miksi maaseudulla lasten on kuljettava autojen seassa, kun toisaalla koululaiset saavat kulkea turvassa.
Tällaiselta näyttää koulutie Mutalassa. Pahimpana paikkana pidetään Sorvajärventien ja Kuruntien risteystä, jossa osa joutuu ylittämään tien.

Mutalalaisäiti Susanna Grönlund kysyy Ylöjärven Uutisten mielipideosiossa, ovatko maaseudun asukkaat eriarvoisempia ja mitättömämpiä kuin muut Ylöjärvellä asuvat. Siltä hänestä on tuntunut viime viikot, kun hän on saattanut kouluun ekaluokkalaistaan, jonka kanssa kouluun on kuljettava pitkin Kuruntien kapeaa tien reunaa rinta rinnan autojen ja muun raskaan liikenteen kanssa.

Grönlundin ja hänen jälkikasvunsa tapaan samaa matkaa taittavat sadat muut kyläläiset, eritoten koululaiset.

– Tien reuna on surullisen kapea ja huonossa kunnossa, minkä vuoksi pyörällä meno kouluun on kielletty ekaluokkalaisilta. Talvella tilanne on tietysti vielä pahempi, kun tie kapenee entisestään, Grönlund huokaa.

Tien reuna on paikoittain niin kapea ja huonokuntoinen, ettei siinä pysty polkemaan polkupyörällä.

Sama tilanne 50 vuotta sitten

Mutalalaisten mukaan tilanne on ollut sama vuosikausia ellei vuosikymmeniä. Grönlundin mukaan Facebookissa käydyssä keskustelussa eräs kommentoija oli muistanut, että turvallisesta koulutiestä oli olisi ollut puhetta Mutalassa jo 50 vuotta sitten.

– On ihan ajan kysymys, milloin täällä sattuu. Joitakin vuosia sitten koulun lähettyvillä tapahtui liikenneonnettomuus, jossa koululainen loukkaantui vakavasti. Tämän jälkeen tieosuuden nopeusrajoitusta laskettiin kuudestakympistä viiteenkymppiin, mutta nopeusrajoitus ei olekaan tässä se pointti, toteaa Mutalassa asuva Elina Sieppi.

Niin, vaarallisen kapean koulutien ongelmia eivät ratko nopeusrajoitukset vaan kevyen liikenteen väylä, sanovat Grönlund ja Sieppi.

Nyt Mutalassa vaaditaankin, että päättäjät kiinnostuisivat maalaiskylästä edes sen verran, että turvaisivat sen lasten koulutien.

Tästä risteyksestä moni koululainen ylittää tien. Pienen koululaisen on mahdotonta nähdä Kuruntietä pitkin lähestyvää autoa mäen  vuoksi.

Päättäjien pitää aktivoitua

Vuodesta 2012 kaupunginvaltuustossa istunut mutalalainen Tomi Saaristo (ps.) kertoo pitäneensä Mutalan kevyen liikenteen väylää esillä niin valtuustossa kuin kaupunginhallituksessa jo vuosien ajan.

– Kevyen liikenteen väylän saaminen Mutalaan vaatisi päättäjien kiinnostuksen ja tarkat suunnitelmat laskelmineen, jotka sitten esitettäisiin budjettia varten. Kevyen liikenteen väylä on saatu nyt Mapstoon ja uudet laskelmat ovat tulossa. Tämän lisäksi virkamiesten täytyisi pitää myös aktiivisesti yhteyttä Elyyn, jolle kyseinen tieosuus kuuluu, Saaristo kertoo ja lisää:

– Valitettavasti päättäjiltä ei ole löytynyt kiinnostusta vielä tähän mennessä. Sen sijaan olemme saaneet kunnostetun Räikän ja uudet reunakiveykset Kuruntielle. Samalla summalla olisimme saaneet hyvän kevyen liikenteen väylän Mutalaan.

Sorvajärventien risteyksestä Mutalan koululle johtavan tieosuuden nopeusrajoitus on 50 km/h. Tienposkeen on asennettu nopeusnäyttö, joka vilkuttaa autoilijoille usein punaista eli ylinopeutta.

Mutalasta ei pääse pyörällä Ylöjärvelle

Saaristo muistelee, että Sorvajärventien risteyksestä Susikivelle ulottuvasta kevyen liikenteen väylästä on tehty laskelmat kymmenisen vuotta sitten. Reilu vuosi sitten hän pyysi uutta päivitettyä hinta-arviota, jolloin kevyen liikenteen väylän karkeaksi hintalapuksi annettiin noin 275 000 euroa.

Saaristo on kuitenkin sitä mieltä, että jos tietä ryhdyttäisiin tulevaisuudessa rakentamaan, olisi sen viisainta tehdä myös Sorvajärventien ja Kaiharin välille.

Hän muistuttaa, että Ylöjärven kaupunki on laatinut vuonna 2015 Kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelman, jonka tavoitteisiin on kirjattu: ”Jos Ylöjärven kaupungin tavoitteet kävelyn ja pyöräilyn määrien kasvusta toteutuvat vuoteen 2030 mennessä, ovat vuotuiset terveysvaikutuksien kautta saatavat taloudelliset hyödyt keskimäärin noin 4,7 M€/vuosi.”

– Sillä rahalla tehtäisiin jo aika paljon pyörätietä. Tällä hetkellä Mutalasta ei kukaan viitsi tai uskalla lähteä polkupyörällä Ylöjärvelle. Oman tyttäreni kanssa pyöräilyä on harjoiteltu siten, että olemme heittäneet pyörän takaluukkuun ja ajaneet Kaiharille asti harjoittelemaan, koska täällä ei ole pyöräteitä.

Lue myös: Mielipidekirjoitus: Miksei Mutalan vaaralliselle koulutielle tehdä mitään? – Lapsilla on oikeus kulkea koulussa ilman jatkuvaa pelkoa tulla yliajetuksi

Lue myös:  ELYn yllätysraha varmisti ja joudutti suunnitelmia – Viljakkalaan vihdoin kevytväylä