Mielestäni koulussa istutaan liikaa. Pitkät koulupäivät ja kovat penkit ovat huono yhdistelmä. Oppitunnit, joilla vain kuunnellaan opettajaa ja tehdään tehtäviä ovat huonoja, koska tehtäviä tehtäessä niska joutuu olemaan huonossa asennossa. Myös selkä kipeytyy, kun se joutuu olemaan paikallaan pitkän aikaa huonossa asennossa, sillä kaikki tuskin jaksavat istua koko ajan hyvässä istuma-asennossa.
On erikoista, että opettajat kannustavat nuoria liikkumaan enemmän, mutta silti oppilaiden pitää istua päivästä jopa seitsemän tuntia koulussa oppitunneilla. On todistettu, että pitkästä istumisesta on monia haittoja. Se voi esimerkiksi altistaa sydän- ja verisuonitaudeille. Myös ylipaino on yleisempää paljon istuvilla ihmisillä.
En tarkoita tällä, että kaikkia oppitunteja pitäisi seisoa, mutta ei myöskään istua. Helpoin ratkaisu tähän olisi, että oppitunneilla ei vain istuttaisi vaan leikittäisiin jotain aiheeseen liittyvää leikkiä tai tehtäisiin jotain muuta, jossa tulisi liikuttua. Lisäksi erilaisilla tilajärjestelyillä ja pöytäratkaisuilla voitaisiin mahdollistaa seisomatyöskentely. Näistä ratkaisuista olisi hyötyä se, että oppilailla voisi olla mukavampaa ja he jaksaisivat paremmin koulussa. On myös todistettu, että seisominen ja liikkuminen saavat aivot jaksamaan paremmin.
Toivoisin, että koulusta ja oppitunneista tehtäisiin enemmän liikkuvia ja oppilaiden jaksamisen kannalta parempia ja monipuolisempia. Pelkkä istuminen tunneilla ei auta oppilaita jaksamaan koulussa. Istumisen vähentäminen koulussa parantaisi ergonomiaa ja vähentäisi istumisesta tulevia niska- ja selkäkipuja.
Anni Tabell
Ylöjärven Yhtenäiskoulu, 8C