Ylöjärven päättäjien selvä enemmistö haluaa saada ratikan kaupunkiimme hinnalla millä hyvänsä. Perussuomalaiset vaativat toukokuussa kaupunginvaltuuston kokouksessa raitiotiekirjauksen poistamista uudesta kaupunkistrategiasta. Hävisimme äänestyksen äänin 38-12 saatuamme tukea ainoastaan osalta keskustan valtuutettuja.
Kaupunginhallitus päätti 8.10. pitämässään kokouksessa, että kaupunki osallistuu raitiotien jatkosuunnitteluun. Perussuomalaisten tekemä vastaesitys kaatui äänin 8-3. Tälläkin kerralla ainoastaan keskustan edustajat tukivat esitystämme.
Ratikalle ei ole minkäänlaisia järkiperusteita. Ylöjärven osuus jatkosuunnittelun kustannuksista on reilu 250 000 euroa, mikäli valtio osallistuu suunnittelukustannuksiin oletetulla tavalla. Moni on naureskellut tälle summalle, mutta entäpä sitten jos ratikalle näytetään aikanaan vihreää valoa ja sen myötä kuntalaisten niskaan tömähtää noin 100 miljoonan euron lasku? Se on saman verran kuin kaupunkimme tämänhetkinen velka, jonka kasvu on saatu vihdoinkin pysähtymään valtuuston tekemien kipeiden päätösten ansiosta.
Jos ajamme kaasu pohjassa seinään kuten Tampereella on tehty, kohtalomme tulee olemaan vähintäänkin yhtä rujo kuin naapurillamme. Ylöjärvikin ajautuisi välittömästi vakavaan talousahdinkoon ja ensimmäisenä oltaisiin päiväkotien ja koulujen kimpussa. Kaiken lisäksi raitiotie palvelisi ainoastaan pientä osaa kuntalaisista, mutta kulut kaatuisivat silti jokaisen veronmaksajan niskaan. Kurulaisen mummon mieltä ja lompakkoa lämmittää varmasti valtavasti, jos hänet pakotetaan maksamaan tällainen mielipuolinen hanke.
Vihervasemmisto perustelee ratikkakiimoissaan tämän hullutuksen ylivertaisuutta milloin milläkin, esimerkiksi ilmastonmuutoksen ehkäisyllä. Aika hupaisa väite, sillä ratikan myötä monen ihmisen työmatka pitenisi bussilinjojen vähentyessä sekä odotteluaikojen kasvaessa. On vaikea uskoa esimerkiksi sitä, että valtaosa ihmisistä käynnistäisi aamulla autonsa 30 asteen pakkasessa ja ajaisi sillä muutaman kilometrin, jonka jälkeen jättäisi sen koko päiväksi parkkiin ja hyppäisi ratikkaan. Tämä nimenomaan ajaisi ihmiset käyttämään omaa autoaan jatkossa entistäkin enemmän. Se siitä ilmastovouhotuksesta.
Perussuomalaisia on syytetty useasti siitä, että vastustamme kaikkea ihan vaan periaatteen vuoksi. Tämä ei pidä paikkaansa. Haluamme ajaa vastuullista talouspolitiikkaa ja meillä on ollut koko ajan esittää oma vahtoehtomme, myös ratikalle. Vastustamme huippukalliin raitiotien jatkamista Ylöjärvelle, sillä emme halua että kaupunkimme velkamäärä tuplaantuu ja kuntalaiset joutuvat kärsimään sen seurauksista. Olemme alusta asti esittäneet vaihtoehtoja ratikalle, mm. satsaamista Pirkanmaalla valmistettaviin Linkker-sähköbusseihin jotka tarjoaisivat erinomaisen vaihtoehdon ja loisivat samalla työpaikkoja kotimaan sähköbussiteollisuudelle. Harkinnan arvoinen on myös Ylöjärven ja Tampereen välinen lisäraide, joka mahdollistaisi paikallisliikenteen ohella nopean junayhteyden pääkaupunkiseudulle.
Ratikka herättää todella paljon keskustelua kuntalaisten keskuudessa. Taannoinen ratikkakeskustelu ”Ylöpölinä”-nimisessä Facebook-ryhmässä täyttyi nopeasti vihaisesta palautteesta koskien kaupunginhalliuksen päätöstä osallistua raitiotien jatkosuunnitteluun. Kyseessä on niin suuri asia, että mielestäni kuntalaisia pitäisi kuunnella enemmän ja järjestää kansanäänestys asiasta. Kyllä kansa tietää.
Henrik Pajunen
Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu