Tampere päätti aloittaa neuvottelut raitiotien yleissuunnittelusta yhdessä Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven kanssa – valtion oletetaan osallistuvan kustannuksiin. Syynä yhteisen yleissuunnitelman tarpeeseen on se, että on tärkeää saada raitiotien mahdollisten jatkolinjojen vaatimat varaukset tuleviin yleis- ja asemakaavoihin. (AL 9.10.)
Ylöjärven kaupunginhallitus päätti 8.10. äänin 8-3 lähteä mukaan raitiotien yleissuunnitteluun. Myönteisellä kannalla olivat sosialidemokraattien, kokoomuksen, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat. Vastaan äänestivät keskustan ja perussuomalaisten edustajat.
Ylöjärven kasvun ja kehityksen kannalta on aina ollut suuri merkitys sillä, että se on sijainnut hyvien liikenneyhteyksien varrella. Alkujaan Vaasantie ja Kuruntie loivat pohjaa kehitykselle. Sittemmin ovat tulleet mukaan Tampere-Seinäjoki-rautatie, läntinen moottoritie ja Uusi-Kuruntie. Ilman näitä kaikkia liikennehankkeita Ylöjärvi olisi edelleen maaseutupitäjä.
Tampereen seutu ja Ylöjärvi osana sitä kasvavat seuraavien vuosikymmenten aikana siinä määrin, että nyt on korkea aika ryhtyä toimiin, joiden avulla liikennöinti voi tapahtua ilman ruuhkia. Myös ilmastonmuutoksen ehkäisyn kannalta on välttämätöntä kehittää joukkoliikenne ratkaisuja.
Toivottavasti seuraava eduskunta ja hallitus kiirehtivät rataverkon kehittämistä Tampere-Helsinki-välillä ja myös lisäraiteella välillä Tampere-Seinäjoki.
Nämä kehittämiskohteet ovat ensiarvoisen tärkeitä koko Pirkanmaalle. Myös Ylöjärvi tulee jälleen kerran hyötymään valtakunnan tason liikennehankkeista. On jopa mahdollista saada Ylöjärvelle oma henkilöjunaseisake. Tähän menee kuitenkin aikaa, joten tässä vaiheessa on tärkeää suunnitella raitiotietä myös Ylöjärvelle.
Rauno Kesseli
kaupunginvaltuutettu, maakuntahallituksen jäsen (vas.)
Kommentointi on suljettu.