Ylöjärven kannattaa olla mukana ratikkasuunnittelussa

Tampere päätti aloittaa neuvottelut raitiotien yleissuunnittelusta yhdessä Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven kanssa – valtion oletetaan osallistuvan kustannuksiin. Syynä yhteisen yleissuunnitelman tarpeeseen on se, että on tärkeää saada raitiotien mahdollisten jatkolinjojen vaatimat varaukset tuleviin yleis- ja asemakaavoihin. (AL 9.10.)
Ylöjärven kaupunginhallitus päätti 8.10. äänin 8-3 lähteä mukaan raitiotien yleissuunnitteluun. Myönteisellä kannalla olivat sosialidemokraattien, kokoomuksen, vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat. Vastaan äänestivät keskustan ja perussuomalaisten edustajat.
Ylöjärven kasvun ja kehityksen kannalta on aina ollut suuri merkitys sillä, että se on sijainnut hyvien liikenneyhteyksien varrella. Alkujaan Vaasantie ja Kuruntie loivat pohjaa kehitykselle. Sittemmin ovat tulleet mukaan Tampere-Seinäjoki-rautatie, läntinen moottoritie ja Uusi-Kuruntie. Ilman näitä kaikkia liikennehankkeita Ylöjärvi olisi edelleen maaseutupitäjä.
Tampereen seutu ja Ylöjärvi osana sitä kasvavat seuraavien vuosikymmenten aikana siinä määrin, että nyt on korkea aika ryhtyä toimiin, joiden avulla liikennöinti voi tapahtua ilman ruuhkia. Myös ilmastonmuutoksen ehkäisyn kannalta on välttämätöntä kehittää joukkoliikenne ratkaisuja.
Toivottavasti seuraava eduskunta ja hallitus kiirehtivät rataverkon kehittämistä Tampere-Helsinki-välillä ja myös lisäraiteella välillä Tampere-Seinäjoki.
Nämä kehittämiskohteet ovat ensiarvoisen tärkeitä koko Pirkanmaalle. Myös Ylöjärvi tulee jälleen kerran hyötymään valtakunnan tason liikennehankkeista. On jopa mahdollista saada Ylöjärvelle oma henkilöjunaseisake. Tähän menee kuitenkin aikaa, joten tässä vaiheessa on tärkeää suunnitella raitiotietä myös Ylöjärvelle.

Rauno Kesseli
kaupunginvaltuutettu, maakuntahallituksen jäsen (vas.)

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Yksi kommentti

  1. esaniemi

    Raitiotietä Ylöjärvelle on visiopapereissa kaavailtu vasta 2030-luvun puolivälissä, joten jokunen hallituskausi tuohonkin on vielä aikaa. Raitiotiellä on muutamia perusominaisuuksia, jotka tekevät siitä huonon ratkaisun Ylöjärven tarpeisiin. Se pysähtyy jokaisella pysäkillä, joten Ylöjärven ja Tampereen välillä se on auttamatta hitaampi kuin bussi. Toisaalta ratikalla ei myöskään pystytä tarjoamaan yhtä tiivistä pysäkkiverkostoa Ylöjärven päässä kuin bussilla.

    Lähijunaliikenne sopii Ylöjärven tarpeisiin paremmin kuin ratikka, mikäli bussiliikennettä halutaan korvata raideliikenteellä. Lähijuna on huomattavasti nopeampi kuin ratikka, Ylöjärven ja Tampereen välillä puhutaan 10+ minuutin erosta matka-ajoissa. Vaikka investointikustannus on lähijunan kohdalla hieman korkeampi kuin ratikalla, niin kuntatasolla tämä korvautuu eri suuruisilla valtio-osuuksilla (lähijuna n. 50%, ratikka n.30%). Lisääksi kyseessä on valtakunnallisestikin merkittävä rautatie, joten valtiolta on mahdollisuus saada suurempikin osuus ratainvestointiin.

    Henkilöjunaseisake Ylöjärvelle on hyvä lyhyen tähtäimen tavoite, joka teknisesti ja kustannuksiltaan olisi melko helposti toteutettavissa nykyisenkin infran puitteissa. Vähänkään pitemmän ajan tavoite tulisi kuitenkin olla toimiva rautateiden lähiliikenne Pirkanmaalla, jonka piirissä Ylöjärvellä olisi 3-4 seisaketta. Raitiotie ei sovellu Ylöjärven rakenteeseen, joten sen raahaaminen mukana suunnitelmissa on turhaa, ja jopa haitallista kehityksen kannalta.

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>