Viljakkalassa kokeillaan Hyvinvointitoria

Kesäkuun puoliväliin asti testataan Hyvinvointitoria, jolta saa pienimuotoista terveys- ja sosiaalipalvelua. Kokeilulla selvitetään, onko tällaiselle kysyntää Viljakkalassa.
Hyvinvointitori Viljakkalassa

Asiakasohjauksen esimies Marjut Välimäki (oik.) neuvoi iäkästä asiakasta vanhusten asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Fysioterapeutti Tero Kaikkonen oli valmiina kertomaan fysioterapiasta.

Iäkäs nainen istuu Viljakkalassa terveysaseman lähipalvelupisteen aulassa ja kysyy asiakasohjauksen esimieheltä Marjut Välimäeltä, mitä tehdä sitten, kun hän ei enää pärjää kotona. Mihin hakea asumaan ja miten?

Paikalla on myös fysioterapeutti Tero Kaikkonen valmiina kertomaan fysioterapiapalveluista, samoin sairaanhoitaja Katja Niemi valmiina ottamaan potilaita ajanvarauksetta vastaan pieniin toimenpiteisiin.

Neuvoja, hoitoa

Kyse on Hyvinvointitori-kokeilusta, joka alkoi toukokuun alussa ja jatkuu kesäkuun puoliväliin.

Tori on auki torstaisin kello 9–12, ja paikalle voi tulla ilman ajanvarausta. Sairaanhoitajan pieniä palveluita, kuten verenpaineenmittausta ja tikkien poistoa, on tarjolla joka kerralla. Lisäksi on neuvontaa ja ohjausta viikoittain vaihtelevin aihein, haastatteluaamuna juurikin fysioterapiasta ja vanhuspalveluista.

– Väestöpohja on Viljakkalassa niin pieni, että joka viikko ei voi olla kaikkien aihepiirien työntekijöitä paikalla, terveys- ja sosiaalijohtaja Anne Santalahti selittää.

Neuvonta ja ohjaus ovat ilmaisia, samoin rokottamiset mutta loput sairaanhoitajan palvelut pääsääntöisesti maksullisia.

Uutta palvelua päätettiin kokeilla, sillä jo siitä asti, kun Viljakkalan terveysasema muutettiin vain rajoitetuin päivin ajanvarauksella lääkäri- ja hoitopalveluja tarjoavaksi lähipalvelupisteeksi, ovat paikalliset toivoneet jotain lisää. Ja kun Elokaaren palvelukeskuksen myynti taannoin kirvoitti keskustelua, nousivat jälleen puheeksi myös terveyspalvelut ja toive terveyskioskin kaltaisesta palvelusta.

– Lupasin, että sellaista kokeillaan, Santalahti kertoo.

Toriin ynnättiin terveyspalveluiden lisäksi vanhusten neuvontapalvelun Lähitorin palveluja sekä sosiaalipalveluja, sillä kokeilulla haluttiin selvittää myös soteuudistuksen suunnitelmiin sopivaa eli terveys- ja sosiaalipalveluita yhdistävää matalan kynnyksen mallia.

Kysynnän mukaan

Kokeilulla kartoitetaan, millainen kysyntä uudelle palvelulle on. Loppukesästä mietitään, jatketaanko palvelua syksyllä ja ensi vuonna. Vanhusten Lähitori-toiminta jatkuu joka tapauksessa.

Tähän mennessä kysyntä on ollut verkkaista. Niemen mukaan sairaanhoitajan torivastaanotolla ei kävijöitä juuri ole ollut ja vaihtelevien aiheiden pariin on tullut parhaimmillaan kymmenkunta henkeä, silloinkin usein lähinnä tutustumaan uuteen palvelumuotoon. Tutustujat ovat kuitenkin olleet mielissään uutuudesta, ja kiittäviä kommentteja tulee haastatteluaamunakin varatulle ajalle tulleilta mutta samalla toripisteellä pysähtyneiltä.

Niemi ja Kaikkonen katsovatkin, että torille ei ehkä ole kysyntää ihan tässä muodossa. He pitävät ajanvarauksella toimivaa palvelua varsin riittävänä mutta toisaalta tuumivat, että torin neuvonta eri aihepiireistä voi olla tarpeenkin. Santalahti uskoo uuteen palvelumalliin, mikäli kysyntää vain on.

– Netti korvaa paljon, mutta ihmiset, joilla on kynnys netin kanssa, haluavat mieluummin kasvotusten kontaktin. Ja Ylöjärvellä terveyskioski on ollut hyvinkin kysytty. Jos on pientä palveluntarvetta, tämä konsepti on vallan mainio, hän arvioi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?