Pikaraitiotie voisi olla myös Ylöjärven valinta

Tampere rakentaa raitiotietä kovaa vauhtia ja Pirkkalassakin on hyvät valmiudet ja vahva tahto rakentaa raitiotie Tampereelta keskustaan ja lentokentälle.
Toimiakseen tehokkaana joukkoliikennemuotona raitiotie vaatii reitin varrelle tiheitä asukas- ja työpaikkakeskittymiä. Tampereelle nyt rakennettavilla ja suunnitelluilla reiteillä tämä toteutuu ja Pirkkalassa kaavoitus on edennyt niin, että tarve bussijärjestelmää tehokkaammalle joukkoliikennevälineelle alkaa olla tosiasia.
Kun Tampereella tehdään tällä vaalikaudella päätös raitiotien jatkamisesta Hiedanrantaan ja Lentävänniemeen, järjestelmän jatkaminen kohti Ylöjärveä on todellinen vaihtoehto. Liikennöinnin sillä suunnalla pitäisi alkaa vuonna 2024, joten kohti Ylöjärveä voitaisiin mennä jo ensi vuosikymmenen puolella.
Ylöjärven kuntakeskustan monipuolinen kehittäminen tarkoittaa myös erilaisten julkisten liikennemuotojen rohkeaa ja ennakkoluulotonta kehittämistä.
Raitiotiejärjestelmää haukutaan kalliiksi rakentaa. Rata onkin kallista rakentaa kaupunkien keskustoihin, kun työmaat ovat vaativia, on paljon johtosiirtoja, kivimateriaalit ovat arvokkaita, kalliita pysäkkejä tulee tiheään ja niin edelleen.
Vertaaminen Helsingin ratikkaan ontuu, sillä kyseessä on erilainen kulkuneuvo. Tampereen ratikan nopeusetu totta kai pienenee keskustoissa, mutta kun pysäkkiväli harvenee ja rata voitaisiin toteuttaa esimerkiksi nurmiratana, hinta putoaa jopa kymmenesosaan kilometriltä ja nopeus kasvaa.
Ylöjärven suuntaan tehtävä raitiotie ei tarvitse suurta määrää pysäkkejä ja keskustarakentamista olisi vain vähän. Siksi raitiotie matkakeskuksineen olisi selvästi nopein ja kohtuullisen hintainen vaihtoehto busseille ja autoruuhkille.
Tarvitsemme monenlaisia esteettömiä mahdollisuuksia liikkumiseen, eivätkä eri liikennemuodot sulje toisiaan pois; syöttöliikenne ratikkareitille kumipyörillä (olkoon sitten polkupyörällä, bussilla tai vaikkapa katumaasturilla) olisi oivallinen ratkaisu kaikille liikkujille. On kuitenkin selvää, että yksityisautoilun kasvuun liikennejärjestelmämme kehittäminen ei voi perustua.
Raitiotien reitin varrelle on mahdollista kaavoittaa monenlaisia uusia ekologisia asumisratkaisuja. Huomautamme kuitenkin, että ympäristöarvoista ei saa tinkiä ratikan vuoksi. Keskustan jo olemassa olevia viher- ja virkistysalueita, puistoja tai rantoja ei saa rakentaa täyteen vaan volyymien pitää suuntautua pikemminkin tiivistämiseen Tampereen suuntaan.
Mielestämme Ylöjärven kannattaa edistää raitiotien selvittämistä joukkoliikenteen perusratkaisuksi Keskustan ja Tampereen välille. Tämä edellyttää sekä uskottavaa yleissuunnitelmaa ja onnistunutta kaavoitusta että selvää yhteistä tahtoa toteuttaa raitiotie yhteistyössä Tampereen kanssa. Raitiotie on tahdon asia.

Jenni Kiiskinen
kaupunginvaltuutettu (vihr.), Ylöjärvi

Juhana Suoniemi
maakuntahallituksen 2. vpj. (vihr.), Tampere

Kommentointi on suljettu.