Ripsistylisti ja kynsiteknikko Katriina Nevalainen on yrittänyt kahdeksan vuotta Ylöjärvellä. Osan opeistaan ja koulutuksestaan hän on hankkinut Yhdysvalloista, jossa hän asui kuuden vuoden ajan.
Yrittäjä Katriina Nevalainen lähti Yhdysvaltoihin ollessaan 19-vuotias.
Ensin hän toimi au pairina ja sen jälkeen kenkä- ja vaatemyyjänä tavaratalossa New Jerseyssä.
Provisiopalkattuna myyjänä toimiminen oli melko hurja kokemus. Myyjän oli tehtävä jatkuvasti hyvää tulosta.
– Siellä oli aika aggressiivista.
Suomessa asiakas voi hyvin sanoa vain katselevansa, minkä jälkeen myyjä jättää hänet rauhaan. Yhdysvalloissakin asiakas saa tietysti sanoa näin, mutta kauaa myyjä ei malta häntä jättää yksin.
– Mutta oli se silti kasvattava ja hyvä kokemus, sanoo Nevalainen nyt.
Töihin puolalaiseen kauneussalonkiin
Jossakin vaiheessa Nevalainen alkoi miettiä koulutustaan.
Yhdysvalloissa näkyi paljon naisia, jotka huolehtivat ulkonäöstään: hoidattivat kynsiään ja laitattivat hiuksiaan. Siitä Nevalainen sai idean hakea puoli vuotta kestävään yksityiseen kouluun, jossa hän opiskeli kynsien laittoa, jalkahoitoa ja vahausta.
Valmistumisensa jälkeen Nevalainen työskenteli puoli vuotta eurooppalaistyylisessä kauneussalongissa samaan aikaan kun odotti ensimmäistä lastaan.
Monet muut kynsipaikat olivat kiinalaisia, mutta tätä yritystä pyörittivät puolalaiset – New Jerseyssä on suuri puolalaisvähemmistö.
Nevalaisen työpaikka oli tavallista tyyriimpi paikkaa. Siellä respassa työskennellyt Nevalainen tarjosi asiakkaille viiniä ja kahvia ja soitti kaikki seuraavan päivän asiakkaat läpi ja muistutti heitä tulevasta käynnistä.
– Ystävystyin paikan pomon kanssa. Hän oli minulle vähän kuin äiti. Pidämme edelleenkin yhteyttä.
Viralliset tittelit sopisivat Suomeenkin
Yhdysvaltojen työkokemuksella oli hyvä muuttaa takaisin Suomeen. Toimia ensin vuokratuolilla, mutta perustaa sitten oma yritys.
Katriina Nevalainen on pitänyt omaa kauneussalonkiaan Soppeenmäessä nyt viiden vuoden ajan.
Cozyssa käy hyvin vakioasiakkaita – osa tulee mielellään Ylöjärvelle Tampereelta ja Kangasalta asti – ja bisnes sujuu. Varjopuolena ovat pitkät päivät, joita Nevalainen ei kuitenkaan tee joka viikko.
Sekä ripsiä että kynsiä huolletaan usein kuukauden välein.
Yhdysvalloissa palvelukulttuuri on aivan omaa luokkaansa, eikä sitä edes voi siirtää sellaisenaan Suomeen.
Nevalainen pitää silti hyvän palvelun aina mielessään. Hän vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja esimerkiksi suosittelee eri tuotteita ja palveluntarjoajia – välillä naapuriliikkeitäkin, joiden pitäisi olla periaatteessa kilpailijoita.
Eräänlaista palvelua on sekin, ettei osta käyttämiään tarvikkeiden kemiallisia tuotteita mistä tahansa, vaan luotettavilta maahantuojilta, jotka myyvät testattuja ja tutkittuja tuotteita.
– Esimerkiksi käyttämäni ripset ovat eurooppalaisia ja korealaisia, ja liimoilla on sertifikaatit.
Sekin hyöty Usassa opiskeluista oli, että Nevalainen sai koulusta virallisen manikyristi-tittelin.
– Täällä virallisia nimikkeitä ei tällä alalla ole, mutta olen sitä mieltä, että niiden pitäisi ehdottomasti tulla Suomeenkin.
Kommentointi on suljettu.