Huhtikuun ensimmäisestä päivästä lähtien Ylöjärven K-citymarketin kauppiaina olevat Marko ja Minna Strand tekevät K-kaupan historiaa. He ovat ensimmäiset yrittäjät, joilla on kaksi kauppapaikkaa. Strandit ovat olleet Tampereen Lielahden citymarketin kauppiaita jo seitsemän vuoden ajan. Heillä on jo kahden vuosikymmenen kokemus ruokakaupasta.
Kauppiaana toimiminen on Marko ja Minna Strandille elämäntapa.
– Tykkäämme työstämme. Haluamme olla asiakaspalvelussa ja kehittää ruokakauppakulttuuria, he sanovat.
Strandeilla on jo takanaan pitkät kauppiasurat.
– Tämän vuoden syyskuussa meille tulee täyteen 20 vuotta kauppiaina, pariskunta laskee.
Marko Strand sanoo tietäneensä jo lapsena, että hänestä tulee yrittäjä.
– Olin armeijasta päästyäni vain kaksi viikkoa työttömänä. Tein kauppiasappiukkoni kanssa oppisopimuksen, jonka turvin hankin hyvät tiedot ja taidot. Ne on koeteltu monta kertaa arjessa vuosikymmenien saatossa, hän miettii.
Strand suoritti oppisopimuksen ennätysnopeassa ajassa, neljässä vuodessa.
– Olin 13-vuotias, kun tein ensimmäisen kerran kaupassa työtä. Silloin siemen alaa kohtaan jäi itämään. Kun saimme ensimmäisen kauppapaikkamme Hämeenlinnassa vuonna 1997, olimme molemmat Suomen nuorimpia K-kauppiaita, hän kertoo.
Vuorovaikutus tärkeää
Äskettäin Strandien sähköpostiin saapui viesti, jossa asiakas toivoi Lielahden k-citymarketin valikoimaan Ben & Jerry’s -nimistä amerikkalaista vegaanijäätelöä.
Marko Strand otti ehdotuksesta kopin ja selvitti, onko kyseisen valmistajan tuotteita saatavilla.
Kauppiaan salapoliisin työ paljasti, ettei rapakon takana olevaa hittituotetta toimiteta laisinkaan Eurooppaan.
– Tällä kerralla emme saaneet vastattua asiakkaamme huutoon, kauppias harmittelee.
Esimerkki kertoo olennaisen nykyajan kaupan arjesta. Kuluttajat ovat hyvin aktiivisia, ja he tietävät varsin paljon erilaisista tuotteista.
Strand sanoo, että Lielahden K-citymarketin elintarvikeosaston valikoimissa on reippaasti yli 18 000 tuotetta.
– Henkilökunnalta odotetaan ja vaaditaan hyvin paljon. Työntekijöiden on oltava kovia ruoan ammattilaisia, hän korostaa.
Strandit työllistävät Lielahdessa 24 ihmistä, ja Ylöjärvellä heillä tulee olemaan 20 henkilöä töissä.
Ylöjärvelle valmistuskeittiö
Strandeilla on jo monta ideaa Ylöjärven K-citymarketin ruokaosaston kehittämiseksi.
– Lielahden citymarketin kärkivetonaulaksi on tullut oma valmistuskeittiömme, jossa kokatut ruoat ovat hittejä asiakkaidemme keskuudessa, Marko Strand kertoo.
Kauppiaan mukaan kuluttajat arvostavat aidosti lähiruokaa.
– Olemme hyvin aktiivisia lähiruokatarjonnan kehittämisessä. Ylöjärveläisen Mäkkylän perunatilan potaatit ovat esimerkiksi erittäin vahva brändi. Jos tarjonnastamme puuttuisi ylöjärveläispotaatit, asiakkaamme olisivat kuin kuumilla hiilillä.
Strand nostaa esille myös ruokakaupan leipätarjonnan tärkeyden.
Kauppias pitää merkityksellisenä sitä, että niin Lielahden kuin Ylöjärven K-citymarketien suojissa toimivat aidot jauholeipomot.
– Paistotuoreet leivonnaiset ovat kuluttajien suuressa suosiossa, hän kiteyttää.
Hämeenlinnalaissyntyisen Strandin suureksi suosikiksi Tampereen kaupunkiseudun leipäkavalkadista on tullut rievä.
Vankan ruokakauppiaskoulutuksen saanut Strand korostaa palvelutiskin merkitystä.
– Palvelutiski runsaine liha- ja kalavaihtoehtoineen on ruokakaupan sydän, hän luonnehtii.
Ruoka herättää tunteita
– Ruoka on ratkaisevan tärkeä asia aikamme ihmisille, Marko Strand painottaa.
Hänen mukaansa ruokaan liittyvät asiat kirvoittavat kuluttajissa poikkeuksellisen runsaasti tunteita.
– Viime vuosina maassamme on käyty monta hyvin vahvaa keskustelua elintarvikkeiden tiimoilta. Ruoka on siitä hyvä juttu, että jokaisella ihmisellä on elintarvikkeista oma ja varsin vahva mielipiteensä, kauppias pohtii.
Strand arvostaa ruokakeskustelua, jossa mielipiteiden vaihtajat muistavat ottaa huomioon laatuasiat ja hintakysymykset.
– Ruokaan liittyvät nykyään vahvasti trendit. Tällä hetkellä kasvikset ja juurekset ovat suuren mielenkiinnon kohteina, hän toteaa.
– Esimerkki tuotteesta, joka nousi hiljan huippusuosioon, oli Mutti-tomaattimurska. Mieletön juttu.
– Kauppiaan ja koko ruokakaupan henkilökunnan on seurattava tarkasti aikaansa, jotta tarjonta vastaa kuluttajien tarpeita.
– Ruokakaupassa työskentelevien on oltava kiinnostuneita elintarvikkeista. Oikean tiedon jakaminen ihmisille lujittaa kaupan ja asiakkaan välistä luottamusta.
Viimeisimmät kommentit