Kansaneläkelaitos mainostaa

11.01.2017 08:56

Lyhyeksi aikaa Ruben Stillerin moraalinvartija eksyy tälle palstalle. Nyt pitää käsitteiden ja periaatteiden kanssa olla erittäin tarkkana, etteivät kuuluisat puurot ja vellit mene sekaisin. Jos yhteiskunnan moraali uhkaa rapautua, niin ei ole liian pientä halkeamaa paikattavaksi. Ja riittävän ajoissa etukäteen. Muuten toimii kuin Hyssälä.
Kela avustaa ihmistä tämän elämän varrella todella laajasti. Näin on poliittisesti päätetty. Järjestelmän monimutkaisuutta kuvaa erään työnhakijan kokemus. Kelasta itsestään sanottiin erilaisia toimintaa sääteleviä lakeja olevan yli sata kappaletta. Pätevä työntekijä hallitsee enintään neljä lakia. Kovin on monimutkaista. Varusmiehet ovat yleensä salskeassa iässä. Nuoresta pitäen erilaisiin tukiin opetetaan.
Oikeutettu tuki pitää aina maksaa ja sillä sipuli. Moraali liittyy siihen, pitääkö erilaisia tukia ja Kelan toimintaa ylenpalttisesti mainostaa. Itsessään sähköisen asioinnin sähköinen markkinointi on järkevää. Samalla vain siinä opetetaan ihmisiä hakemaan erilaisia tukia. Ei ole tavatonta, että hakemusten teossa käytetään oikeusoppineita apuna. Onneksi on vielä helpompaa mennä suoraan töihin.
Vähän huvittuneesti kopioin seuraavat kaksi virkettä Kelan internetsivuilta. Yleinen sairausvakuutus korvaa sairaudesta aiheutuvia kuluja. Potilaalla on mahdollisuus valita, käyttääkö julkisia vai yksityisiä terveyspalveluita. Väistämättä näyttää siltä, että soteuudistuksessa koetetaan keksiä pyörää uudelleen.
Tietysti Kelalla pitää olla hyvät www-sivut, ja paperisia esitteitä ei kannata unohtaa. Lisäksi sosiaalinen media on tätä päivää. En pelkästään parjaa tukia. Kun kerran on kyse pienemmän tulotason ihmisistä, nostan esiin yhden viestinnällisen epäkohdan.
Nimittäin soittaminen Kelaan tai ylipäänsä ihmiselle tärkeään julkiseen palveluun maksaa aivan liikaa. Kopioin taas kaksi virkettä Kelan sivuilta. Maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa, sisältyvätkö 020-alkuiset puhelut siihen. Tähän voi lonkalta todeta, että eivät sisälly.
En tarkoita sitä, että Kelaan pitäisi palkata yhtään enempää puhelinneuvojia. Nyt tammikuussa palvelu on toimeentulotuen takia lisäksi erityisen ruuhkautunut. Ihmisen pitää saada tietoa helposti ja edullisesti. Veikkaus sentään pelästyi kirjoituksiani ja ei tarjoa ilmaista puhelinnumeroa. Kelan pitäisi siirtyä päinvastaiseen suuntaan.
Ellei muuta ratkaisua löydy, niin sitten ehdotan Kelan valtuutetuille opintomatkaa Yhdysvaltoihin. Siellä on pilvin pimein ilmaisia yritysnumeroita. On tiettyjä yhteiskunnan palveluja, joiden suhteen pitää harjoittaa asiakaspalvelua eikä kyykyttämistä.

marko@markotaipale