Dynaset Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Reijo Karppinen toivoo, että maailmassa tapahtuisi todellinen hydrauliikan vallankumous. Ylöjärveläisen yrittäjän mukaan Dynasetin myyjät saavat koko ajan havainnollistaa asiakkailleen ympäri maailman, miten simppeleitä hydraulilaitteet ovat. 30-vuotiaan yrityksen luoja vakuuttaa, että firmalle riittää töitä hamaan tulevaisuuteen.
Toimitusjohtaja Reijo Karppinen valmistautuu luomansa yrityksen 30-vuotisjuhlaan.
– Perustin Dynasetin valmistamaan juuri niitä laitteita, joita tehtaassa edelleenkin tehdään, hän sanoo napakasti.
– Yrityksemme perusliiketoimintasuunnitelma ei ole muuttunut, eikä suunnitelma tule muuttumaankaan, mies lisää.
Karppinen taustoittaa, että firman nimi koostuu kahdesta avainsanasta.
– Dyna tarkoittaa dynaamisia laitteita, set on valikoima. Me valmistamme hydrauligeneraattoreita, -korkeapainepesureita ja -kompressoreita, toimitusjohtaja avaa.
Mitä kaikkea Menotiellä tehdään?
Reijo Karppinen hymyilee aurinkoisesti.
Ihmiset kyselevät koko ajan dynasetilaisilta, mitä kaikkea Menotien varressa sijaitsevassa tehtaassa valmistetaan.
Toimitusjohtaja sanoo, että Dynaset-hydraulilaitteisiin voi törmätä varsin monessa yhteydessä.
– Tuotteitamme käytetään sadoissa tuotesovelluksissa useilla eri toimialoilla ympäri maailman, Karppinen kertoo.
Ylöjärveläinen Avant Tecno Oy käyttää pienkuormaimissaan Dynasetin laitteita.
Karppinen korostaa, että Dynaset on luonut tuotteilleen tarkalla suunnittelulla sinisen ilmeen, jotta Ylöjärvellä tehdyt laitteet erottuvat maailmalla.
65 dynasetilaista kehitystyössä
Dynasetin isä Reijo Karppinen viskaa kintaalla ajatuksilleen, joita hän viljeli yrityksensä syntyhetkellä.
– Nuorena insinöörinä kuvittelin, että laitan yritysjunan liikkeelle ja hyppään varsin varhaisessa vaiheessa pois kyydistä, hän naurahtaa.
Karppinen kertoo uskoneensa, että hydraulilaitteet syntyvät ja elävät sitten omaa elämäänsä.
– Alkuvuosina en osannut aavistaakaan, minne kaikkialle hydrauliikka käy.
Reijo Karppinen on tehnyt innovatiivisen uran tuotekehityksessä.
– Enää aikoihin ei ole voinut sanoa ”Reijon tehdas”, mies painottaa.
Yrittäjä korostaa, että kaikki 65 dynasetilaista ovat keskeisessä asemassa firman tulevaisuuden vahvistamisessa.
– Jokaisella työntekijällämme on yrittäjähenkeä. Tämä konkretisoituu arjen töissä. Kuka tahansa voi oivaltaa tai keksiä parannusehdotuksen tai kokonaan uuden idean, Karppinen toteaa.
– Koko henkilökunnan on mietittävä alati uusia toimintatapoja, jotta tehdas säilyttää elinvoimaisuutensa ja kilpailukykynsä, hän lisää.
Reijo Karppinen on kiitollinen jokaisesta työntekijästään.
Dynasetin suunnitteluosastolla ahkeroi kymmenkunta innovaattoria. Karppinen iloitsee siitä, että hänen Atte-poikansa paiskii hommia suunnittelun parissa.
Myyntiosastolla työskentelee runsaat kymmenen myyntitykkiä. Karppisen Anni-tytär on yksi maailman valloittajista.
– Meidän tehtävänämme on mennä potentiaalisten asiakkaiden luo ja avata heidän silmänsä näkemään hydraulilaitteiden edut, Karppinen sanoo.
– Arjessa myyntimme toimii hyvin pitkälle sillä tavalla, että menemme ja näytämme konkreettisesti, miten mikin laite toimii, hän tarkentaa.
Suomelle kaivattuja vientituloja
Hydraulivalmistaja on vientiponnistuksissaan isänmaan asialla.
Reijo Karppisen mukaan Dynaset vie itse tuotannostaan noin 85 prosenttia ulkomaille. Lisäksi viisi prosenttia tuotannosta menee välikäsien kautta vieraille maille.
– Teemme tärkeää työtä Suomen kansantalouden vahvistamiseksi, yrittäjä tietää.
Yrityksellä on oltava kasvot
– Menestyksemme perustuu siihen, että Dynasetilla on tunnistettavat kasvot, Reijo Karppinen kiteyttää.
Hänen mukaansa yritys pysyy jatkossakin perheyrityksenä.
– Luottamus on tällä toimialalla kaiken a ja o. Asiakkaat luottavat, kun he saavat korkealaatuisia tuotteita sovittuna ajankohtana, mies sanoo.
– Dynaset on ollut koko olemassaoloaikansa pioneeri toimialallaan. Tästäkin tunnusmerkistämme haluamme pitää tiukasti kiinni, Karppinen toteaa.
Ylöjärveläinen hydraulilaitteiden valmistaja on tuntenut luissaan, miten tehtaan tuotteita kopioidaan eri puolilla maailmaa.
– Kopiointi on kaksipiippuinen juttu. Huonolaatuiset tuotteet pilaavat koko toimialan mainetta ja siten kokonaismarkkinaa. Toisaalta on palkitsevaa ja kannustavaa olla originaalituotteiden isä, Reijo Karppinen myhäilee.
Kommentointi on suljettu.